AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.022

Hur kolla slutbetald

dayenn
Hur kan jag kolla att en beg.bil är slutbetald/att jag inte får med mig nån restskuld när jag köper?
P-
17
P-O
328 CiA -96
525 TDSA -93
Evo VI TME -00
Gör du ett faxutdrag från vägverket står det om bilen är Leasad eller på Kredit.

/P-O.K!
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

Detta gäller bara bilar som har kredit eller leasing ett par år bakåt i tiden, typ från år 2000.

Annars så är det bara att be att få se ett kvitto när han köpte bilen och saknar han det så är det bara att ringa till tidigare ägare och fråga hur han betalade bilen.

/Edvard
BMW CS # 4503
gu
42
gus e30
325 e30
Jag hade en vv förut o når jag hade bytt in den så ringde de från nissan o var väldigt irriterade eftersom de inte kunde registrera den på sig för det fanns en skuld på bilen o jag hade sagt att den var betald.
Fick ringa till vv o eftersom den var betald men de hade glömt att ta bort spärren.

Det går att kolla med bilregistret, men det går bara om de som har lånet har "registrerat" skulden där.

Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Rent juridiskt så är du inte bunden av skulden om du ringer till föregående ägare och försäkrar dig om att bilen är betald, skulle det senare visa sig att det finns skulder trots att säljaren sagt att bilen var skuldfri så kan inte du ställas ansvarig om du ringt och hört med föregående ägare. Om dom påstår att du inte ringt dom så får du kontakta Telia och be om ett utdrag som visar att du faktiskt ringt dom. Men däremot så vet jag inte om köpet hävs eller skulderna krävs ut av säljaren vid en sådan situation.
När jag pratade om detta ämne med en av motomännens advokater så sa han man är skyldig att kolla upp tidigare skuld själv vid köp av privatperson.
Be om ett utdrag från VV.
Ring bilfirman som sålt bilen (de brukar alltid finnas sådana) fråga snällt och vänligt om bilen var skuldbelagd när de bytte in den.

Den som har flest BMW prylar när han dör vinner!
Länk
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Hej,

Gäller detta bara om man köper bil hos bilhandlare?? restskulden menar jag då, för det kan ju inte vara så om man har lån på banken, mer än att banken inte tycker om det.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.