AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.357

Värdeminskning i.o med Nya 5-serien?

Sida 1 av 2
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Hur tror ni Priset kommer påverka E34 resp E39??

Nån som vet hur det kommer gå med den tilltänkta Turbomatade 530:in??
Tigerr
Tyvärr vet jag inte VAD som kommer att hända, men man tycker att det borde hända något! Tillhör du också en av oss som har börjat gå i tankar om en ny Beemer lagom till lanseringen av den "nya"? ;)

Tigerr
li
1.959
liste
535i -89
Det råder väl inget tvivel om att både E34 och E39 kommer att sjunka i pris. Särskilt tror jag sena E34:or (94-96) kommer att drabbas, eftersom de då blir två modeller gammal och idag håller ett förhållandevis högt pris.

En positiv sak är att begagnathallar runt om i världen (och i synnerhet i Tyskland) kommer att fyllas med fullutrustade E39:or ägda av entusiaster som byter in sin pedantpärla mot en ny E60. Guldläge för oss som köper begagnat, alltså.
Hej!

Personligen tror jag inte att de tidiga E39:orna kommer att gå ner speciellt mycket när nya 5-serien kommer. Däremot kommer de faceliftade (-01 och framåt) att gå ner en del i pris, vilket till viss del bromsas av att de säljs billigare i nypris just nu. Men jag skulle ändå inte köpa en -03:a om jag var rädd för värdeminskning, men E39 är ju fortfarande en mycket bra bil....
Så att vänta till nya 5-serien kommer om ett år bara för att tjäna ett par tusen tycker jag låter jättetråkigt! De kommer ju att bli billigare, men de har ju tappat i värde om man kollar ett år bakåt också!

Mvh Johan
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Håller med johan! De tidiga e39orna kan ju rimligtvis inte tappa så jättemycket mer än det "vanliga" värdetappet per år. Dom ligger ju nästan under 100k. Däremot kommer de motorstarkare alternativen bli billigare. En 528/540 kommer tappa mer än en 520. Bra läge att köpa en m5 -02 om ett år eller två skulle jag tro.
Håller med Johan. äldre e39or kommer att fortsätta att sjunka i normal takt, medans nyare e39or sannolikt kommer att sjunka en aning.

/Simon
dunstan
Jag har beställt en E60. Motor mm väljer jag senare när det finns officiella uppgifter från BMW. Lutar åt en 530 eller BT(om den kommer. Verkar tveksamt). Leverans av bilen räknas sommaren eller början av hösten.

Funderade ett tag på att köpa en E39 men eftersom E60 ligger så nära så känns det helt fel att köpa en bil som kommer att kännas "gammal" nästa höst. E39 är en kanonbil men den har ju hängt med sedan 96 nu...

Jag misstänker personligen att E39 kommer att rasa i pris. Eftersom det troligen kommer att säljas en hel del E39 nu när E60 kommer så blir utbudet stort. Det leder garanterat till prisras. Många som inte vill ha "förra" generationen och det leder till samma sak..

Hade jag en E39 och var sugen på en E60 skulle jag nog börja fundera på att agera.

Det verkar som det redan är ett års leverans på E60 i Sverige. Många som bokat en redan...
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Tigerr: Mjo lite! Men jag vet inte om jag ska köpa en gammal 325:a emellan bytet till tilltänkt yngre E39:e. Kommer troligen börja plugga inom kort och jag tror inte att detk ommer tillåtas att jag har kvar min 5-serie, råder en viss osäkerhet nu dock!

Som jag tolkar Er nu så blir det nog mest E39:an som kommer drabbas, men E34:a kommer nog inte få känna på det lika tydligt! Fast nått jag hoppas är att M5:orna(E34, vill ha raka sexor) sjunker Kraftigt så man kan inhandla en sån istället (om ekonomin tar rätt riktning) Är så himla sugen på en M5 Touring, synd att dom är så sällsynta bara!

-

Den gör sig bäst på natten!
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Efter introduktionen af E60 er jeg sikker på at E34 vil komme til at virke meget gammeldags. Akkurat som E28 blev meget gammeldags når E39 kom på markedet. Dette betyder imidlertid ikke at E28, E34 og E39 er dårlige biler...de bliver bare billigere at købe for de rigtige entusiaster ;-)

BMW - Freude am Grazat fahren !
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
bmwE9: Hoppas att du har fel för jag kommer i sånna fall att förlora mycket pengar i sånna fall.. och det är ju inte något vidare i sånna fall. =( ALdrig för sent att byta dock men jag känner mig vemogid äver det.

ma
209
marwel
540ia -93
SÅ med andra ord ska man inte köpa en 540 nu? eller?
Skit sugen på en e34 540, Tänkte köpa en ganska snart nu i januari. Tycker ni jag ska avstå och vänta ett år eller är det dumt att vänta?

Jag tvivlar att e39 540 kommer att lägga sig i samma prisklass som e34 gör, men om det kommer att skilja runt 20 000 Så är det klart att man tar e39.

Vad säger ni? Dumt att köpa e34 nu?

/Marwel
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Marwel:

Kan ju vara värt att avakta?! Jag kommer då iaf ha en massa isglass i magen =)

Tjo
-

Om jag skulle köpa en E60 skulle jag aldrig köpa första årsmodellen. Låt alltid barnsjukdomarna ta ett par årsmodeller på sig att fixas till. E39 2003 kommer att va den bästa E39:an som gjorts för på den är alla fel upptäckta, utom tanklockspoolen då...

(jag var så sugen på att komma upp i 100 inlägg!)

"What the f-ck is I-drive"
di
92
dimmskalle
335 Coupe-07
M5-86
Räknar med att min 99 528 rasar i värde från cirka 170 idag till 110-120 på ett års sikt och till cirka 70-80 på två års sikt för att bottna ut mellan 40-60 något senare. Inte roligt men det var väl ungefär så E34 priserna utvecklades när E39 presenterades.
dunstan
Dr Krall:
Ja fast vem vill vänta tills alla andra har en? ;-)

Generellt sätt har jag märkt att de som är mest kritiska till den nya E60 är de som äger en E39. Samband??? ;-) ;-)
Ja
760
JanF
530i-93
Värdeminskningen finns ju alltid där. Den brukar ju ta ett extra hopp i och med att en ny modell lanseras. Sen går det väl som en våg bakåt i modellerna.

Hur man sen ser det personligen är väl upp till var och en själv. Man kan ju tänka så här...

Den negative säger: Äsch nu faller min modell, suck.

Den positive säger: Hurra äntligen har jag råd att byta upp mig en nyare modell.

En tröst för oss med äldre modeller är ju alltid att de nya modellerna faller mest, en ny M60 lär väl falla ett par hundra tusen ganska kvickt de första åren, det behöver man ju inte vara rätt för att en gammal E34 faller, även om den faller till noll så är ju inte värdeminskningen så stor i alla fall :-D
dunstan
JanF:
Tror du att en ny E60 kommer att falla ett par hundratusen ganska kvickt???? Då lär de bli nästan gratis ganska kvickt alltså? Om nya E60 525i kostar 350000 och den kommer att falla ett par hundratusen råder jag nog alla att vänta! ;-)

Ärligt talat så kommer E60 som alla andra nya modeller stå sig bra. Visst rasar en bil 10% så fort du kör ut den från bilhandlaren men i övrigt kommer det knappast bli några stora ras. De modeller som brukar rasa mest snabbast är V8:orna. Vi får väl se om det blir samma utveckling där som tidigare...

Däremot kan vi nog räkna med mest ras på E39. E34 har redan tagit det största raset och i pengar pratar vi nog inte några brutala ras där. De flesta E34 ligger väl redan hyfsad bit under 100000.

Framtiden får utvisa vad som händer...

Huvudsaken är att man kör BMW!!! ;-)
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Tror inte E34 kommer att falla märkbart. De är ju redan så billiga. Inte tidiga E 39 heller. Däremot, som de flesta ovan också verkar tro, kommer säkert de senaste E39 att falla en del, under förutsättning att priset på nya E60 inte är mer än, säg 5% högre. Prissätts den avsevärt högre så kvarstår ju en sen E39 som intressant på nuvande prisnivå som alternativ.
Med tanke på dem knackiga konjunkturen och BMW:s framgångar i tjänstebilssegmentet i Sverige så tror jag dock inte att BMW kan hissa priserna speciellt mkt på E60, åtminstone inte på 520- och 525-modellerna.
Personligen har jag bytt bort min 525 -01 mot en 320
-03 medan värdet är bra innan E60 kommer, för att eventuellt skaffa en E60 av andra/tredje årsmodellen.
Mvh
dunstan,

jag tror att en 525 e60 kommer att falla ca 200KSEK på 4 år och 10 000 mil. Förutsätter att bilen kostar 350 KSEK och därmed inte har någon speciell extrautrustning. Känns väl ganska rimligt...? Då räknar jag på verkligt inbytesvärde och inte ett högt inbytesvärde och ingen prutning på den nya bilen.

Stämmer ganska bra överens med att jag köpte en 3 år och 10 månader gammal 528 med 10700 mil i tyskland med hygglig utrustning, dock ej SCHiin för ca 130 KSEK. Faller något mindre i Sverige dock tror jag...men skillanden i värdeminskning mellan tyskland och Sverige minskar...

/Simon
Dunstan: Lite avundsjuk är jag allt:)

MVH
Fattiglappen
Ja
760
JanF
530i-93
dunstan

Njae jag tänkte väl inte på snik-varianterna utan mer på fullutrustade V8or, då brukar man ju inte komma under 500.000 tusen för en nybil. Och det brukar ju inte ta så lång tid innan man kan köpa dem för 300.000. Titta på vad E39 V8or kostar idag, långt från nypriset i alla fall.

Kompisen köpte en 530 E39 med max utrustning och den kostade 500.000 nästan exakt, tror han har svårt att får ens 300.000 för den idag, dvs 200.000 i minskning och han har inte ens en 8a bara en 6a. Skulle du slanta upp 300.000 för hans bil idag så skulle han bli glad tror jag.

Jag är så himmla glad att det finns massor med människor som värderar så högt att få köpa ny bil, att man gladeligen tar en kvarts milion i värdeminskning, vad skulle en annan fattiglap göra annars, då skulle det ju inte finnas så mycket begagnat att välja på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.