|
|
|
|---|---|
|
Bilen dog inatt. Kollade indikatorn på batteriet, den visar svart alltså urladdad batteri. Andra gången denna vinter. Inte konstigt, 3 år gammal bil, dax att byta. Hellre byta än ladda up och riskera sånt igen. Ett batteri ska man kunna lita på. Jag åkte till BMW och köpte nytt. Ner till farsans garage och...här började problemen. Batteriet sitter bak, under golvet vid sidan om verktygsgrejen. Det sitter en klämma runt batteriet och den är skruvad i underedet cicka 20 cm under golvnivån. Enda vägen till skruven är genom genom liten springa inte stor nog att få ner handen och skruva lös den. Skruven är inte sextagonal utan den är för insticknyckel. Jag har alldrig hört om insticknycklar som skuller vara så långa att nå dit! Jag trodde att det finns något finurlig sätt att skruva ut den beskriven i manualen. Men där står bara "ta bort skruven" och en bild som visar att skruven är i golvnivån och inte i en fördjupning på 20 cm... Till slut hittade farsan en lång specialnyckel som går till industisvarv som passade och jag lyckades få bort skruven från klämman! Nu är det klart, bara byta trodde jag...men...då såg jag att det finns en skruv till som håller i batteriet vid botten på kortsidan. Det är en vanlig sexkantig 10:a...men den sitter ännu längre ner (c:a 25cm) och återigen inte plats att stoppa ner handen och jobba och den sitter hårt år det går inte använda vanlig "skruvmejsel" hållare med nyckel nr 10 för att det finns inte en minsta chans att vrida den runt. Och den långa armen till nyckelsatsen är c:a 2 cm för kort...så jag gav up för idag. Nästa försök imorgon. Men jag är mest förbannad. Det finns gott om plats för en användarvänlig lösning och så tar dem till en sån konstruktion som kräver specialverktyg. Det är ju uppenbart att BMW är ute efter att få oss att lämna in bilen för en så idiotenkel sak som batteribyte. Så nu är det personligt: jag mot Munchen! Någon med tips? _________ More power! Vill ha kompressor jag med! Länk | |
|
Inga tips mera än förlängningar till hylsorna osv. Finns nog en anledning till den "tekniska" lösningen, inget jäkelskap. Man kan kanske ha mer än en typ/storlek av batteri på samma batterihylla osv? FP |
|
|
Det är nog meningen att du skall lämna in bilen till BMW. Med 3 timmars debitering. MVH Daniel ~~~~~~~~~~~~~~ Länk |
|
|
Jag undrar mest varför stämmer inte manualen. På bilden sitter skruven till klämman i golvnivå. Ni andra som har Z3 Coupe, hur ser det ut i era bilar: som hos mig eller som i manualen? Och skulle det vara så att man ska lämna in bilen till BMW för batteribyte då borde det stå så i manualen, eller... _________ More power! Vill ha kompressor jag med! Länk |
|
Lasse H |
Vet inte om min Z3a är speciell men på min sitter det en långlånglång skruv som är lätt att komma åt eftersom skallen sitter i samma höjd som batteriets ovansida ungefär. Inga problem att komma åt. /Lasse H |
|
På min sitter det en förlängare i skruven nere i botten och sedan är det en vanlig stjärnskruv uppe på toppen av förlängaren. Skruven sitter sedan i jämnhöjd med batteriet så det är inget problem att skruva loss den. Det sitter endast förlängare på skruven du har problem med, den andra skruven sitter nere i botten. |
|
|
Oj, så är det inte på min. Det måste var förra ägaren som tog bort förlängaren...i alla fall nu har jag klarat av det med dubla förlängningen till hylsan. så nu sitter det ett nytt batteri där ;-) _________ More power! Vill ha kompressor jag med! Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Köp en fullvuxen bil :DD Där inte pinalerna är monterade med skohorn och blod svett och tårar. Rätt och bra vertyg är ju ett måste i alla lägen. Du får väl vara nöjd med din insats och hoppas bilen startar som den ska. Ladda det nya batteriet med laddare ett dygn, så du får fullkräm i det från början. MVH Hasso Länk |
|
Tack Hasso, men jag är inte så fullvuxen själv att jag behöver en fullvuxen bil ;-) tack för tipset om ladningen. P:S vad menar du med fodervärd? 410+ låter som Askens likbil? _________ More power! Vill ha kompressor jag med! Länk |
|
mackan325 |
Det är inte du mot München, utan du mot Spartanburg NC. :-) |
|
Mitt batteri sitter i mitten i golvet bak och hålls fast endast genom att man sänker ner den i en "behållare", fäster polerna och fäster locket till behållaren med två skruvar. Fixeringen sker genom sladdarna till polerna samt med locket. /eFx |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.