|
|
|
|---|---|
|
Detta gäller inte min egen bil utan en kompis. Det hörs ett vinande ljud från bakaxeln, eller nånstannas bakifrån ialla fall, i 70 km/h och uppåt. Ljudet bara döck upp för några månader sedan och är alltid där. Det har inte blivit värre efter hand. Oljenivån är kollad och den var bra. Oljan är dessutom rätt så nybytt. Den har gått 27.500 mil så detta kanske är normalt. Den är välservad! Vad kan vara fel?? | |
|
Ljudet du beskriver är helt normalt, inget att oroa sig för. Om det låter väldigt mycket så kan det vara ett hjullager som behöver bytas. ///M vh Kalle H, BMW CS(syd)#5120 ______________________________ Länk |
|
|
som nofc16 säger så är det skönhetsfel på e30...stötte på det på ett par bilar som jag var och tittade på...lite jobbigt att höra på, annars är det inget problem...lyckligtvis så slipper jag det i min bil :P "Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999) Jag räds inte långmilare ! Länk |
|
|
jag skulle tro att det lika gärna kan vara hjullagret. jag hade likande problem på en av mina E30. och jag var säker på att det var bakaxelklumpen och bytte den, men det var bara ett hjullager... www.moffa.nu |
|
|
Det är ju ett ganska vanligt fel på alla BMW som uppstår framför allt på bilar som är hårt körda och (eller) har rullat långt. Oftast hörs det tydligast när man släpper gasen och motorbromsar. Byte till tjockare bakaxelolja kan dämpa ljudet. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! |
|
|
Det är inte ett hjullager. Ett dåligt hjullager ger upphov till ett dovt, malande ljud. Harry |
|
NIKE |
Hej jocke 999 jag kan till 100 procent tala om för dig vad som är felet på din kompis bil det är bakxelgummi upphägningen och det är inte så dyrt att få det fixat jag lämnade in min E30 325i-90 på bmw och det kalaset gick på 1800:- och tro mig efter att åkt runt och hört det där jobbiga ljudet dag efter dag så var det en fröjd att slippa höra det bilen var som ny . Byt dom så får han en ny bil bra va!!! I mitt nästa liv önskar jag att jag blir en ///BMW/// |
|
Ärr rättså säker på att det är bakaxeln/ Diffklumpen som låter, ett mkt vanligt problem på E30:n kan hjälpa om du byter till en helsyntetisk bakaxel-olja har haft samma problem |
|
jeppe_L |
har smaam ljud på min e36.....kan det också va bakaxelgummiupphängningen??? |
yttryck |
bakaxeln på min bil har börjat låta en hel del, så fort jag släpper upp gasen så upphör det vinande ljudet, ibland så intensifieras ljudet så att rentav låter otäckt. är det svårt att byta oljan i bakaxeln ?, vilken oljekvalitet + mängd ? går i slutväxeln. bilen är en 320 89 det kanske rentav är något lager i slutväxeln som har kajkat ihop /igor |
| hjullager låter malande som någon sade, det ärgaranterat bakaxeln/diffklumpen.....tex byt olja. | |
|
Förstår inte hur silentblocken för det är väl det ni menar med "bakaxelgummiupphängningen" kan få det att vina?? har också det där vinande ljudet som påminner om en bandvagn i min bil (tror att min bakaxel är slut, är inte så länge sen jag bytta olja) bra tillfälle att få dit en "diffad"!!, silentblocken märker man ju att de är slut genom att det "klonkar" om bakaxeln och att den blir lite dryg att köra krypkörning med... hjullagerna brukar man kunna höra genom att det låter mer när man svänger om den sidan de är slut på... "Att köra framhjulsdrivet är som att bli bogserad" |
|
|
min e30 viner oxå men ha hört att d kan va så illa att hela klumpen är slut.. mov_it |
|
|
Ett tips kan ju vara att kolla om det finns nån/tillräckligt med olja i klumpen. Det vinande ljudet kan uppkomma om det inte finns nån olja i klumpen/växellåda. Men eftersom det kommer ifrån bak. Kolla det!! "Detta är dock min högst personliga åsikt" |
|
| Nej Micke_no1, silentblocken och bakaxelupphängningen är olika saker. Bussningen för klumpen sitter precis ovanför denna. Kan minska vibrationerna om man byter denna. Har gjort det själv. | |
|
ok då hänger jag med... fast har ändå lite svårt att föreställa mig att det vinande bandvagnsliknande ljudet kommer ifrån en bussning som är slut... //Micke "Att köra framhjulsdrivet är som att bli bogserad" |
|
|
Det har du nog rätt i att det låter som en band vagn. Själv kör jag pansarvagn till vardags... hehe... lite skillnad mot en 316... =) /Anderberg Kolla in bilen på Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.