AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.140

Stopp i kylsystem?

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Jag börjar tappa tålamodet med min bil nu.

Efter att ha kört flyttlass till Helsingborg och haft bilen stående i -12 grader här i GBG hämtade ett dygn jag den ikväll. Till saken hör att jag nyligen satt på ett Fint kyl och för första gången kunnat kököra utan att tempen gått över "mitten". Vid vanlig körning har nålen legat runt 2/5 av skalan. Ikväll när värmen började leta sig fram i svinkylan verkade allt vara som det skulle, men bilen gick efter hand varm, inte in på det röda men inne på sista 1/4 av fältet, förmodligen pga min snälla körning. När jag stannat märker jag att det pyser lite från slangarna in till värmepaketet, kan inte se vilken. Så brukar det bli när min tempmätare når den sista fjärdedelen. Det märkliga är att kylet är alldeles kallt. Slangen från pumpen till överdelen av kylet är varm men den som går från underdelen är kall den med. Har termostaten hängt sig? Ispropp? Jag har nyligen slagit på glykol och den SKA klara runt -20, men det har varit lite blandande så man vet ju aldrig. Skall köra bilen 10 mil imorgon, hur göra? Det är ju toppen om kylarvätskan cirkulerar lite...
Ja
760
JanF
530i-93
Låter precis som is i kylsystemet...
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Det var is. Har idag konstaterat detta och, förhoppningsvis löst problemet med mer glykol. Motorn verkar inte ha tagit skada heller. Tack och lov.
Ja
760
JanF
530i-93
Till nästa gång någon råkar ut för detta, kom ihåg att det INTE går att varmköra motorn och hoppas isen skall lossna. Så länge motorn går drar fläkten in kall luft över kylaren som fryser ännu hårdare (se upp så du inte spränger den), har man tur kan restvärmen som bildas tina upp kylaren när du stänger av motorn, men bäst är att försöka dra in den i värmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.