AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
991

demmontera kardanen E28

518i slow mobil
Vet att detta varit uppe förut... men blev inte mycket klokare på allt det där... Om jag ska plocka av kardanen på min 520... E det bara att lossa på de tre skruvarna som håller fast hardyn i växellådan eller? Dessutom... Passar kardanen ifrån min 520 på min 518 om jag monterar låda och aallt med... dock inte bakaxel? Tacksam för svar!

E28, REAL power for REAL men!
BMW e28 registret #154
Länk
Hellre blyfot och lustgas än simfot och syrgas
Fick körkort 26/9 15.30 =)
518i slow mobil
ingen?

BMW e28 registret #154
Länk
Ska du ta loss kardanen får du nog lossa stödlagret samt bultarna till slutväxeln också!

Om det sen passar till 518 vet jag inte då jag fått olika besked själv men är det samma dimensioner i infästningarna på slutväxeln så borde det väl inte vara något problem!
Ska byta slutväxel nämligen...........

Paap Reeder
Hej!
Mina erf gäller M535/528. Sannolikt giltiga även för din 518/520.
Tag ner hela avgassyt, om Du skall byta låda måste även byxrören bort.
Lossa sedan kardanen: Börja med att släppa på splineslåsningen mitt på kardanen några muttervarv. Den kan sitta som f-n varför en rörtång typ bauta är på sin plats. Förtsätt sedan med att lossa vid slutvxl, sedan hardyskivan och sist stödlagret och tag bort kardanen.
Du kan inte bara lossa vid hardyskivan och tro att Du kan vinkla ner den främre delen. Vinkeln kan max bli ca 30 grader innan knuten tar i.
Fämre delen av kardanen har olika längd beroende av vilken låda Du har. Vxllådorna är olika långa och avståndet regleras med den främre delens längd.
Byter du även låda skall Du ta den kardanen som följde med den nya lådan så är du på säkra sidan.
Viktigt att Du "körnar upp" den främre delen ifht den bakre innan Du lossar ty annars får Du obalansbibrationer som ett brev på posten. Kolla att Din nya kardan är uppmärkt.
Skall vara gjort från fabrik men jag har träffat på en kardan som inte var uppmärkt. kan vara färgmärkt och färgen lossnat?
Kom ihåg att förspänna stödlagret 2 mm i färdriktningen.
MVH /// Paap R
518i slow mobil
ok... men jag skall plocka ut motor och låda framåt i bilen... Har kapat upp fronten... Sak bara ha ur motorn och skrota bilen... Går det då att bara lossa vid hardyn? Annars så var det e nbra beksrivning... Verkar som jag kommer få göra det när allt ska i min 518i för beiktning... :D

Gott nytt år förresten

BMW e28 registret #154
Länk
Paap Reeder
Hej!
Då kan Du lossa vid Hardy.
MVH /// Paap R
518i slow mobil
ok... och sen bara dra ut lådan? Inget mer som sitter fast?

BMW e28 registret #154
Länk
Du måste ta bort länkaget till växelspaken med och även växelspaken. På E34 är det sprintar med clips som håller länkaget på plats troligtvis samma på E28. Clipsen och länkaget går att ta bort med kardanaxeln kvar med lite vilja och många kraftuttryck för det är trångt och man ser inte vad händerna gör... Möjligen går växelspaken att lyfta in i bilen när länkaget är lossat, kolla under växelspaksdamasken om det finns någon låsring i växelspakens kula. Går spaken inte att lyfta uppåt måste du under bilen och ta bort ett fäste som håller spaken på plats. I så fall måste troligvis kardanaxeln ned för att du skall få plats att meka.

Kabeln till backljuskontakten skall oxå lossas för att inte riskera att kontakten går sönder.

Mvh LEF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.