AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
967

Felsöka efter lekage å Ac?

Grusse
Om man metodiskt ska felsöka efter ett lekage i ett Ac system, hur går man enklast till väga? Gör man det genom att trycktesta det eller finns det något annat sätt?
Mitt råd är att vända dig till auktoriserad AC-reparatör då dessa har mätinstrument etc som de söker läckor med.

Mvh / Malte
Ja
760
JanF
530i-93
Några metoder som används på verkstad:

1. Man har en mycket känslig sond som reagerar på gasen i systemet, instrumentet har ett långt smalt rör som suger in luft och man "sniffar" runt alla lednigar och kopplingar.

2. Man trycker i en floureserande färgad vätska, sen lyser man med en speciell lampa överallt och ser om det kommer ut färgämne.

Vad du kan se själv:

Systemet innehåller förutom köldmedel ca 1 dl kompressorolja för att smörja kompressorn. Där läckan finns bildas nästan alltid en oljefläck, på tex kondensor, rör eller skarv där gasen kommer ut, det förutsätter dock att du har rent i motorutrymmet så du kan se oljefläcken....

90% av läckagen är i kondessorn, titta efter oljefläck på den...
Grusse
Okej, tack för tipsen.
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
en inte alltför tillförlitlig metod är att blanda tvål o vatten i en sprayflaska o spruta på allt som tillhör ac'n, där det bubblar läcker det.. sen är det ju inte helt lätt att vare sig se eller komma åt överallt men har man tur så hittar man läckan..

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det går utmärkt med såpvatten, det är däremot en metod som är för "känslig".Trycksatte ett system med nitrogengas.Inget läckage på 36 timmar enligt klockorna.Ingen indikering med felsökningssonden,som reagerar på en viss läckagemängd som passerar genom sonden. Men jag kunde ändå såpa fram lite läck på skarvarna på kondensorgaveln.Fyllde systemet för tre år sedan funkar fortfarande.

MVH
Hasso
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.