|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ingår inte Sonderausstattungen i samtliga serviceböcker på E39:an? På 540 finns det med. Har fått en servicebok faxad men ägaren hävdar att han inte har denna sida och är inte riktigt klar över vilken extrautrusning bilen har. Det synliga är inga problem men sportchassi "tror" han att han har. Nivåreglering sa han först att det inte var men har vid senare samtal ändrat sig till att han tycker när han lastat bilen mycket att den inte sjunkit. De serviceböcker jag tittat på före denna har "sonderausstattungen" stått på sidan 4, iof på 540 modellen men skiljer det sig mellan 52x och 540? | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Skulle tro att han inte har en orginal service bok. För på 520-98, 523-97, 528-96 som jag har sett finns det. |
|
Hej! Det kan variera en del, ibland är boken schysst trots att utrustningen inte är iklistrad. Så det behöver inte betyda något, enligt min erfarenhet har 50/50 den sidan kvar. det gäller alltså bilar som är uppkollade och ärliga. men det är ju trevligare om det finns kvar, en del utrustning syns ju knappt på bilen! Sportchassi är dock bland det lättare att se, eftersom bilen är synbart lägre plus att nivåregleringen syns. Mvh Johan |
|
Dani |
På ALLA originalböcker ska det finnas en klisterlapp med "all" utr. på! Det bara är så... |
|
Kanske lutar åt det. Samtliga servicar i Tyskland är skrivna med svart bläck trots olika servicfirmor. Dessutom finns det ingen stämpel på första sidan "Fahrzeugdaten" men det kanske är upp till BMW-firman att sätta dit vid leverans? |
|
|
Gäller det även svensksålda? Jag har köpt två fabriksnya BMW av auktoriserad Svensk BMW-handlare. Ingen av de två bilarna har haft en sådan klisterlapp i serviceboken! Mvh |
|
|
Det finns ingen regel om att klisterlappen ska finnas i boken vid leverans! Att inte köpa en bil för att den saknas känns lite väl petigt, men om det finns flera frågetecken så kanske man skulle fundera över det hela. Ring till verkstaden och kolla om servicetillfällena stämmer! Mvh Johan |
|
|
Serviceboken till min 540 saknar sidorna med extrautrustning urryckta men sidorna har perforering och den är kvar kan vara samma på E39an men några rester borde finnas. Varför man rycker ut sidorna vet jag däremot inte något onödigt i Tyskland är det mycket lätt att få reda på extrautrustningen kommer upp direkt när chassinummret knappas in på BMW "gjorde oljeservice i där" Tyskarna brukar? klistra firmamärket på framsidan har både dom jag köpte bilen av och en som servat den tidigares märken där. MVH Stephan |
|
|
Johan. Jag har blivit helt nåjjig och misstänksam av otalt antal skruvade och kollade BMW:ar. Nu har jag äntligen hittat en som faller mig i smaken och som någon här på BMWPower gett sitt omdömme om. Och ändå går jag in på petigheter som inte borde tas upp. Jag hade definitivt inte haft en tanke på dessa petigheter om jag inte en gång i tiden anslutit mig till BMWPower.nu Min gamla bil visste jag inte mycket om när jag köpte den och den har fungerat utmärkt i 9 år :-) Nä jag måste sansa mig. |
|
| I min service bok på sidan 4 "sonderausstattungen" sitter en lapp klistrad på sidan med utrustningslista+ fgst.nummer.2Sidor efter den är utdragna i perforeringen,nästa sida är ändå sid 5 så det är nog ok.Bilen är köpt via europeiskabilimporten i gtb,från bmw handlare i tyskland.Milkontroll gjord ok.Däremot verkar det konstigt att stämplarna i din bok har samma färg,dem borde blekas eller missfärgas lite med åren. | |
|
Du ska naturligtvis vara petig! annars är det jättelätt att bli lurad. om jag skulle köpa en beg. BMW i dyrare prisklass skulle jag kolla mätarställning på BMW, ringa till serviceverkstäder i tyskland samt M-testa den innan köp. i dagens läge är det alldeles för stor risk att bli lurad, vilket med säkerhet kostar 10000-tals kronor i värdeminskning och reparationer. så var petig! Mvh Johan |
|
Dani |
Jag menade naturligtvis tyska bilar!! På ALLA originalböcker ska utr. lista vara med! Dom lappar som är bortriva osv..är bara garantier osv... Men på varje bil från fabrik i tyskland, SKA klisterlappen med utr. sitta på...annars är den inte original...hur mkt man än vill tro på det. |
|
Dani, vet inte var du får dina uppgifter ifrån, men det är INTE som du säger. Det finns massor med anledningar till att klisterlappen inte sitter i boken, så sluta oroa folk i onödan! Mvh Johan |
|
Dani |
Ge mig några anledningar då Johan! Jag har fått denna info. från flera tyska BMW-handlare... |
Dani |
Jag har aldrig sagt att milen inte behöver stämma på bil och bok, för att lappen inte sitter där, utan bara att om inte klisterlappen finns i DEN TYSKA boken, så har det bladet, eller boken bytts ut. Av vilken anledning vet jag inte, men det får man klura på själv. Men hur mkt man än vill påstå, så ska klisterlappen sitta på. Då pratar jag om nyare bilar, från ung. 96-97 o uppåt. Vet ej om äldre. Men nyare ska ha lappen på, om man vill veta att boken är original från återförsäljare. Finns den inte, så har boken bytts ut. Johan, om du vet med säkerhet att jag har fel, får du gärna bevisa det. |
|
Jag håller med Johan: den sidan saknas ( urriven) i boken till min sv. sålda 523a Jag skulle TRO att man i samband med leverans kontroll river ur sidan för att och använder denna för att vid lev. kontrollen en sista gång dubbel kolla att bilen stämmer med kundens beställning ( min alldeles egna teori) andra ideér?? |
|
Dani |
Gasar-magnus: Om du läser noga, så skrev jag tyska bilar...och den sidan är till för att kolla va som ingår i bilen. Precis som en innehållsförteckning, och knappast en slags "kollsida" för handlaren...för det är fabrikens uppgift att kolla att bilen stämmer...lät lite knäppt tycker jag. Dessutom är serviceboken med innehåll från en handlare...och inte fabrik. |
|
Äkta servicebok har alltid utrustninglistan med. Så enkelt är det, annars är den falsk. |
|
|
Hej igen! Lite underligt i så fall, har själv hållit på med import sedan -96 mestadels från märkeshandlare, i så fall har de lyckats lura mig duktigt! På det 50-tal bilar jag köpt på BMW har c:a 50 % haft utrustningslistan på avsedd plats. De andra har inte haft det. Eftersom bilarna alltid kollas avseende mil osv innan jag har köper dem, så vet jag att de varit ärliga trots att den lilla klisterlappen saknas. Så LME och Dani får gärna avslöja sina källor, vore mycket intressant att höra varför 50 % av de bilar jag har tagit hem har falska serviceböcker.... Dessutom, varför skulle det skilja mellan Sverige och Tyskland? Mvh Johan |
|
| Joahn: alla värderar vi tydligen olika saker olika högt: jag bryr mig mycket om skick på lackering mm somliga att allt extra tillbehör finns med och tydligen somliga på att minsta papper skall finnas med.. alla är vi olika och tur är väl det... | |
| Fan vad ni Hänger upp er på den lappen Den sitter inte på alla böcker så e de bara de beror på vilken firma som tar hand om bilen efter tillverkning har ni själva märkt att någon BMW-firma tagit hand om er servicebok som en guldklimp?Inte jag var gång jag varit där så skriver den ena fulare o otydligare än den andra går knappt läsa ibland Finns där däremot BARA en servicebok o inga Servicekvitton Kan man börja kika lite närmare på boken fall dom fifflat med den. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.