|
|
|
|---|---|
| Aircond systemet är ju inte nåt man tänker på i kylan just nu men hur får man pumpen att gå när det är kallt ute för Bmw har väl nån tempgivare som hindrar pumpen att slå på under en viss ute temp ?. Bilen är en Bmw 730ia -93 med ACC klimatcontrol. På min Lincoln Towncar som också har ACC så går ac-pumpen alltid på när man har defrost läget på. | |
|
Åk ner i ett varmgararge. mvh//Erik Ancilla, face mea laganum! |
|
|
Jag kör alltid med Ac-knappen (snöflingan) intryckt på klimatanläggningen, och jag tror att kompressorn slår till även när det är kallt ute, det låter så i alla fall när bilen går på tomgång. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! |
|
Bimmer7er |
Läser ur instruktionsboken : "Vi rekommenderar att du alltid låter klimatanläggningen vara inkopplad under den varma årstiden" "Använd inte klimatanläggningen när det är kallt ute" /// Bimmer7er |
| När jag köpte min bil sa försäljaren att man alltid skulle ha på kliman oavsett årstid.I min bok står det följande:avsnitt temperatur indikering anger riktvärden för kupetemperaturen.Vi rekommenderar att även temperaturen ställs in på 22 C, även när klimatanläggningen är inkopllad.regleringen gör såväl på sommaren och vintern. Det borde betyda att man ska ha på kliman sommar som vinter. | |
|
Jag tror att man skall lita på instr.från fabrikanten! Går bestämd framot! |
|
Bimmer7er |
Man kan ju fråga sig varför det finns en on/off-knapp till AC:n om det är så att den alltid skall vara på :/ /// Bimmer7er |
| AC:n går inte på om det är kallare än +3 grader. Så som någon förslog, ställ in det varmt och på min så slår den inte av om tempen droppar under +3 under körning. Kan vara bra att motionera så att inte packningar torkar ut och börjar läcka.... | |
|
Ja,det är nog bra för O-ringar o packningar.Sen är det bra för pumpen också.så att rör sig och driver ut fukten! Går bestämd framot! |
|
|
Hmmm, när jag har mycket imma på rutorna och det är minus ute så försvinner imman mycket fortare om man slår på AC:n , kör nästan alltid med den inkopplad.... Eftersom imman försvinner snabbare borde ju AC:n jobba under +3grader? Mvh Patrik |
|
| Ok, skall kolla om acpumpen går när man har def-läge samt ac knappen on, kan bara konstatera att röda on lampan i ac knappen slocknar när man trycker in def-knappen. På alla Usa bilar så går automatiskt acpumpen i def-läget så imma försvinner snabbt från rutorna samt för motionering av system även på vintern. | |
|
Hej ! Trodde liksom att en av finesserna med klimatanläggning (eller AC) är just att man snabbare torkar ur kupén på vintern då kompressorn skickar tillbaks torr luft och liksom fungerar som en avfuktare. Jag stänger aldrig av min "snöflingeknapp". Jag har också hört att man åtminstone skall köra kompressorn lite då och då även på vintern för att inte packningar och liknande skall torka ur och börja läcka. / Nysse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.