AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.431

Vad kostar en 530i -95?

Sida 1 av 2
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Funderar på en 530 -95 verkligen kanonfin, all utr, förutom skinn, 16000 ärliga mil,svensksåld fin i lacken mörkgrönmet, full servicebok, 2 ägare.
Jag tänkte mig att ett eventuellt pris skulle ligga runt 80.000;- Eller vad säger ni?
Mvh:FrIIk
Sv såld... märkligt då 530 endast ( enl modellguiden) såldes 93-94 i Sverige..... Kolla noga att den är sv. sål och inte en 94 då...
men 65-70 max ( fick 50 i inbyte av BMW på min -96A med 20000 mil, import men motsv. skick)
Kanske måste du tyvärr betala 80 KSEK för den då säljaren sannolikt anser att den ska vara dyrare för att den är svensksåld. Själv skulle jag betala ca 60 KSEK för den. Mitt tips är att titta på 523/528 e39 istället, låna de extra pengarna (om du inte har dem) den totala ägande kostnaden blir inte högre, en liknande 523/528 borde gå att hitta runt 110'. Talar av egen erfarenhet, har ägt 530i 93:a och 528i 97:a 528an var en mycket bättre bil alla kategorier. Lycka till!

/Simon
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Runt 70.000 kr är min gissning.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!
Vad är det för drömpriser ni vill ha bilar för killar? 80000 är inte alls fel pris. 75 skulle sitta fint. Sedam köper du en beg. skinninredning för 3-5000 och vipps! Kalasbil!
Lycka till.

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
tobbz,

jag fick 64000 för mig 530i 93:a i sept 2000 med 18000 mil....e34ans popurlaritet har sannolikt inte ökat sedan dess är min uppfattning, därav värderingen....
Gasar-Magnus inbytespris ger en bra vägledning om ett möjligt pris anser jag.

/Simon
Tobbz: tyvärr är det nog så att simon_en och jag är rätt ute.... sedanerna är billiga p.g.a. större tillgång än efterfrågan, tror personligen att 525 med samma mil är lika dyr om inte dyrare p.g.a. ( obefogad) kostnads skräck inför en gamal V8 bil...

Se bara på min gamla 530 89 000:- nu detta : Länk snart nere runt dom 50 jag fick...
Tobbz,

kan tillägga att jag fick hålla på ett haövår från och till redan sept 2000 för att bli av med bilen.

/Simon
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Skulle jag få denna 530, för under 60,000 då hade jag redan köpt den.
Men jag är inte direkt insatt i vad 530:an ligger i för prisklasser. 80000 är vad jag själv hade tippat för denna bil kanske en femtusing billigare eller nåt.
Ligger dom alltså så illa till prismässigt? Då är det bättre att köpa en nyare 525 eller likn.

mvh:Friik
Friik,

det hela är upp till dig. Min åsikt har jag redan redogjort för, vet av egen erfarenhet att 523/528 inte kostar mer att äga varje månad pga lägre försäkringspremie och lägre bränslekostnad. e39 är dessutom mycket modernare än e34.

Hursomhelst vill jag önska dig lycka till med ditt bilköp!

/Simon
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Nä,det blir nog ingen 530 för min del, var bara intresserad av den eftersom jag såg den hos en polare i helgen, och då vet jag att jag inte skulle bli blåst eller nåt sånt. Jag vill nog ha en sexa istället för en 8. Vad ligger 523/528 i för prisklasser?

Mvh:Friik
523/528 börjar på ca 100 KSEK och uppåt. Lycka till!

/Simon
Jag är öppen för andras åsikter, Simon_en, -att du fick 64 för din -93:a -00 måste varit lyckat för köparen. MEn din var säkert importerad(så var min med) men man måste skilja på import och SV.såld idag. Jag jobbar som bilfösäljare och anser mig ha god kunskap innom det området.(kör import själv :) Jag fick 77000:- för min 540 -93 2002. Kan tillägga att jag försökte få den såld i 5 dagar.
Bilförsäljning idag handlar iofs även om lite tur på privatmarknaden. Visst är det köparen marknad. MEN en Sv.såld 530 -95 med 16000 dokumenterade mil skall man enligt mig fortfarande få 75 - 79000:- för.
God fortsättning på er allihopa!

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
Tobbz:
"men man måste skilja på import och SV.såld idag" är skitsnack från bilhandlar skrået för att försvara dom larvigt höga beg priserna på vissa modeller, på privatköps-sidan har nog kunderna acepterat det mera ( på BMW/MB iaf kanske inte VAG/Volvo spekulanterna

men åter till grundfrågan:

75-79 hos BMW handlare: Ja
rätt pris: tveksamt...

Tyvärr gör marknaden inget större skillnad på sedanernas årsmodeller 530iA -93 är mer eller mindre likvärdig med 530iA -96A prismässigt (tyvärr..)
De
145
Dexx
523 E39
Tobbz:

Jag antar att när du sålde din bil så gick du genom firman du jobbar på , alltså så såldes den via bilhandlare och i och med det så har ju köparen av din bil vissa rättigheter såsom,trafikgarantier osv..det gör att du kanske kunde ta ut mer för bilen...

Märk väl att det prismässigt är mkt lättare för en handlare att ta ut ett högre pris än en privatperson.

Många köpare tycker att merkostnaden vid ett köp av en bilhandlare är värd de extra tusenlapparna, pga av den sk "tryggheten" man får.

I övrigt så är jag helt inne på Gasar-Magnus linje vad det gäller import vs svensksåld ....

Mvh Dexx
Gasarmagnus:
Vart kommer din värklighetsuppfattning ifrån. Om DU tycket sv.sålda VS tyska är det en sak. Men se själv hos bilhandlare(främst märkesvärkstäder) Där sätts ett lägre pris på importbilarna.
Slutsatts: Det är inte skitsnack, det stämmer i stor utsträckning att man beger och får mer betalt idag för en svensksåld bil.
Dexx:
Nop, jag sålde privat, här på BMWbörsen. Den nya ägaren vistas nog här på BMWPOWER. Inga garantier, ingenting. Men en bra bil givetvis.

Vad det än påstås här inne(där majoriteten imp. sin bil) så är en Sv.såld bil mer värd än en import. Det vet vi som håller på med serös bilförsäljning(ex märkesfirma) varför? Jo,pga att köparna betalar extra.
Det ÄR verkligheten, men återigen, man får lätt en finare, mer välservad bil, billigare i utlandet om man har tungan rätt i munnen än i sverige.
Tillägg:
Den dagen svensken inte betalar mer för en svensk, får man inte mer än en importbil. Så enkelt är det!
Köparna bestämmer värdet!

Men visst vill vi alla(inkl mig) att våran imp. bil ska vara lika mkt värd som en svensk. och visst, ibland får man lika bra betalt eller bättre. Återigen, köparen bestämmer.
Tobbz
Största anledningen till högre pris på sv såld är väl den diskriminering imp. utsätts för när man fösöker byta in den.
Skulle själv betala mer för sv sålt endast pga. möjligheten att byta in den och få ett vettigt pris,istället för att som nu med imp. vara hänvisad till privatmarknaden.

Henrik
Tobbz,

vi har olika uppfattning helt enkelt. Det verkar finnas två läger, de som värderar beg bilar relativt högt och vissa inklusive mig själv lägre. Tror generellt sätt att tre seriens större motorer får bättre betalt än femseriens.

/Simon
Tobbz,

kan meddela att min 530i 93:a var extremt svårsåld. Köparen gjorde en bra affär svar ja, dock var det där priset låg. Precis som du säger, marknaden bestämmer!

Förstår inte ditt uttalande...

"Den dagen svensken inte betalar mer för en svensk, får man inte mer än en importbil. Så enkelt är det!"

Skulle inte de svensksålda bilarna få nya ägare då? Skulle handlarna magasinera eller exportera dem?

/Simon
Ja nog fan var det luddigt att! Men kort och gott menar jag att när det inte finns konsumenter i större skala som betalar mer för en svensksåld bil, kommer pricerna att utjämnas.
-Jepp vi har nog olika syn på det.
MEN EN SAK ska vi tacka importen för, den har fått ner sveriges extremt höga beg.priser och minskat sverges bilparks genomsnittålder(minska = nyare)
Tobbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.