AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
708

Byte av växellåda BMW 540-94

Visa användare
133
ollie
120d -2007
Tjena alla BMW killar....

Jag har ett trubbel....
Min gamla Automat-växellåda på min 540-94 rasade så jag har bytt till en 93:ans växellåda....

När vi jämförde dessa lådor var de identiska...

Men ett trubbel återstår....

Den gamla lådan hade två "växellägen" S och A

Den nya hade S (sport) E (ekonomi) * (vinter)

Alltså så signalerar den växellådstrubbel i checkcontrollen, vilket innebär att lådan går på "sparläge" helatiden och går ej att skifta mellan S och A .....

Har hört att man måste nollställa bilen i någon BMW dator eller liknande....

Någon som vet ev. har någon fundering ang detta...??

Tacksam för svar....

ollie...
Visa användare
133
ollie
120d -2007
ingen som har nån aning??
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Hej ollie.

I ett tidigare inlägg om dessa lådor så påpekade någon att det bara är elektronikenheten som skiljer mellan dessa, dvs allt det mekaniska är samma. Har du bytt till den nya elektronikmodulen för -94 lådan samt knappen vid växelväljaren ?
Har du kvar den gamla knappen kanske kontakterna inte stämmer och de ligger ihopkopplade på fel sätt som orsakar felet ? Har du gamla elektroniken kanske det skiljer på någon givare eller dylikt så att den får fel information in.
Hoppas det löser sig för dig, rätt vad det är så är man väl själv i samma situation då dessa lådor verkar vara extremt känsliga.

MVH
Stefan

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Nollställningen kan du uppnå genom att låta minuspolen på battriet vara av ca 15min. Vet att lådan fungerar utan att väljarknappen är inkoplad. Går då med E resp. A som default vid uppstart. Skulle nog försöka med batteriet eller testa en box från en 540/740 92-93. Om inte annat så kan du ju testa att ringa Per på Bil&Motorteknik i Huddinge, han kan/har det mesta.
Visa användare
133
ollie
120d -2007
har bara bytt låda...
ej, någon modul, däremot har jag testat att byta knappen, men den passade ej...

Jo, lådan funkar juh, men den går på sparläge dvs. minsta möjliga effekt samt kickdown och dyligt funkar ej....ett mycket irretationsmoment...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.