|
|
|
|---|---|
|
hej, jag skulle behöva stärka upp min hatthylla för jag hör vibrationer när jag drar på basen(bandpasslåda med röret genom hatthyllan. vilket material är bäst: spånbitar som limmas fast eller masonit? behövs det så tjocka bitar för att skillnaden ska vara märkbar? jag vill inte bygga hatthyllan i annat material utan bara stärka upp orginal hyllan. nån som pillat med detta tidigare, tacksam för svar. mvh martin mk | |
|
Om du styvar upp hatthyllan så flyttar du bara resonansfrekvensen. Det kan iochförsig vara bra eftersom det är lättare att dämpa bort högre frekvenser. Mitt enda bidrag är alltså att du inte bara styvar upp hyllan, utan att du också ser till att du dämpar hyllan med något material som kan äta absorbera energin i vibrationerna. Utan att veta hur just denna hylla ser ut, så skulle jag nog försöka med någon massa av den typen man har i dörrar, och sedan styva upp genom att göra en slags sandwich kontstruktion. Dvs en skiva eller plåt utanpå dämpmassan så att den kommer i mitten. Du kunde kanske sätta dit ett antal svetsbult på undersidan för att montera den. Hur låter annars bandpasslådan? Hur är den bestyckad? får du bra "snärt"? Mulle |
|
|
ahha man lägger typ nått bomull ellet dämpmaterial mellan metallen och hatthyllan. hm.. min låda är bestyckade med en 12" Jbl tror att max watt ligger på 450 , det är bra snart i den för all effekt led genom röret juh, har lagt en tun halsduk över högtaler och röret och det syns när man drar på, den flygar och studasr om kring. men jag hör nån vibration från basen och måste vara hatthyllan som vibrerar. vad har du själv då? måste på pela at det är ett jävla jobb att bygga i en bandpasslåda och få det snyggt, allat är svårt första gången juh men.. mk |
|
|
Jag har en 10' infinity kappa i en sluten låda. Jag har en 325 compakt så det funkar väll bäst där. Egentligen är jag väldigt nöjd med den. Är intresserad och har varit på gång flera gånger att bygga en bandpasslåda bara på kul. Kanske göra någon jämförelse med den slutna lådan. Lite tveksam pga BP lådans sämre fas egenskaper... ------- Det låter som att du inte riktigt vet var vibrationen uppstår. Ett bra och enkelt sätt att avslöja och testa åtgärder på resonaner är att köra ett frekvenssvep på skaplig volym. Finns på test cd. Du upptcker förmodligen någon resonans du inte visste att du hade! Jag upptäckte att isskrapan i dörren var en riktigt ljudförstörare. Har du något tips? :-) Mulle |
|
|
Tja Martin. Skulle kunna vara så enkelt att det är vridfjädrarna till bakluckan som skramlar, det gjorde mina. Annars rekomenderar jag att du plockar ur baksätet å kanske pappskivan på hatthyllan, rätt lätt, å letar upp skramlet. Lycka till // Emil |
|
|
ok, så då blir det till att testa igenom bilen bit för bit.. det regnar ute så vad ska man annars göra... :) mk |
|
jeppe_L |
jag har stoppat en massa dämpvad runt min bandpasslåda i min E36, funkar helt perfekt |
Hardbaronen |
Jag har oxå en bandpass låda i min bil,jag förstärkte hyllan med 16mm mdf,skruvad under ifrån och inklädd med högtalar matta....funkar perfekt,inga vibrationer |
| jag lyckades hitta var en del av vibrationerna kom i från, -sol skydden! störningarna för svann nästan hlt när jag fällde ner dom lite bara | |
|
Det om isskrapan i dörren var inte bara skämt. Det behöver inte vara så allvarlligt alla gånger. Jag tyckte frekvens svep på en testskiva var himla effektivt för att hitta missljuden. Mulle |
|
|
var får man tag i en sådan skiva? på mds? finns kanske att ladda ner? mk |
|
|
Har köpt på MDS samt IASCO (eller vad det nu hette) Mulle |
|
|
hmm.. ok jag är lite emot att betala för sånt. mds tar juh rätt så bra betalt väl för dom skivorna, ska juh bara använda den engång (kankse) mk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.