AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
465

Min fösta vinnter med BMW

Pj
46
Pjoms
525 e39 Touring -04
Nu när det blivit vinter, -20 och kallare, så har jag hört ett klagande ljud som troligen kommer från styrservo-pumpen när bilen är kall.
Jag märker ingen skillnad på servokraften, men det låter inte så vackert och har därför inte rattat mer än nödvändigt.
Det är lite svårt att beskriva ljudet, men den det låter lite kärvt och trögt, varierar med varvtalet och tilltar vid rattutslag. Ljudet försvinner när bilen blivit varm, men motorvärmaren gör ingen skillnad.

Yttertemp-mätaren har även den lite hyss för sig. Den fastnar ibland på en temperatur, så att när jag startar i varmgaraget på morgonen kan den visa -11 som var temperaturen när jag körde in. Även det motsatta har inträffat d.v.s. mätaren kan visa +10 en stund efter att jag kört ut ur garaget.
Det är ju främst vid körning in och ut ur garaget som jag säkert ser det, då tempen ute sällan ändras så att man ser det... Mätaren går oftast "till sig" efter en stunds körning.

Är det någon som varit med om dessa fenomen och kommit fram till något?

/ Anders
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Det första problemet du beskriver är lätt fixat! Bara att lufta och byta olja i servopumpen så bör det upphöra :) Har du riktig otur så behöver pumpen bytas ut, men förmodligen inte!

///M vh
Kalle H, BMW CS(syd)#5120
Pjoms
525 e39 Touring -04
Tackar för tipset, men hur luftar man systemet på rätt sätt? Det är lite för lite el för min smak...

/ Anders
Be
109
Beemer
520i E39
Jag har samma fenomen med yttertempmätaren, lite småirriterande att den är sån. Dock har jag inte orkat ta reda på ad det beror på.

/Beemer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.