AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.164

tips för rengöring av BBS splitfälgar

Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
FRUKTANSVÄRT trött på denna fälg även om den ser bra ut. Hur tvättar ni era ? Jag kör med högtrycken och avfetting, tyvärr så försvann färgen på den man skruvar av i mitten =( .. TIPS tack !..
Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
förresten, heter fälgarna så ? *osäker*
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

BBS RS Split är det korrekta namnet om du menar dem fälgarna som satt som original fälg på M535i 86-87..

Jag håller med om att tvättproceduren är "lite" jobbig med dessa..Men det enda som hjälper är ett idogt "gnussande" med svamp och ett tålamod som en häst ;)

Jag har ALDRIG haft på avfettning...Har aldrig kört på vintern med dem.

En del använder oxå en speciell borste för rengjöringen mellan "ekrarna"..

Skadar inte heller att vaxa fälgarna emellanåt.

Mina har hållit sig relativt fräscha genom åren,även den polerade kanten har fortfarande en fin finisch..Men det har nog att göra bl.a. med att dem inte varit utsatt för ett så hårt vinterliv(vad jag vet)..

Mvh Janne.
Jag provade med ett för mig nytt medel på mina fälgar i helgen och kan varmnt rekomendera Turtle(för fälg rengörning) på spray flaska, spray på fälg låt det verka i 2-5min sen på med högtryck vipps så var skiten borta.Får att ta bort det som finns mellan tar du enklast bort med diskborste. Nu är jag lite osäker på vilken fälg du har men, det fungera säkert lika bra oberoende på vilken fälg du har.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag har också kört med Turtles fälgrengöring, och den är effektiv! Den fräter så det svider om fingrarna, men all skit försvinner garanterat. Prova den, kostar runt 100 kr för en flaska.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!
Var dock försiktiga och noga när ni använder alla rengöringsmedel med ammoniaktillsatser i . Om man inte är noga med att blåsa av och torka av fälgen efter rengöring uppstår det lätt fläckar på ytan som är i stort sett omöjliga att få bort efteråt. Fick själv lämna in bilen till BMW i Uppsala för att få hjälp med att få bort intorkade rinningsfläckar.

/Dominik
Visa användare
150
Mikko Luiro
728i -84 (E23)
Innan jag jobbade som bilrekondare så trodde jag att fälgrengöringsmedel bara var ett sätt att ta mer betalt för avfettningsmedel, men jag fick lära mig att de funkar mycket bättre till den smuts som sitter på fälgar, bromsdamm etc. än avfettning. Dessutom är de skonsammare mot aluminiumet.

Om du tvättar fälgarna regelbundet, dvs minst varannan vecka så kanske du klarar dig med att låta fälgrengöringsmedlet verka ett par minuter och sedan tvätta med högtryck. Annars måste du bearbeta dem mekaniskt, lämpligtvis med en svamp. Om fälgarna är mycket smutsiga kan du använda den gröna sidan på en kökssvamp, den bör du komma åt tämligen väl med.

Jag brukade också svära att jag aldrig skulle köpa kryssekerfälgar mer, men nu tycker jag inte att det är något problem att hålla dem rena och snygga!

M.v.h. Mikko
-BeeMWe-
Kan även användas till att ta bort flugor och skit från fronten på bilen, låt det dock ej sitta på mer än 1-2 minuter.

Länk
Visa användare
150
Mikko Luiro
728i -84 (E23)
Litet OT, men när vi nu är inne på det... Till flug-lik som sitter i fronten brukar jag använda klädselrengöringsmedel. Skonsamt och effektivt mot organisk smuts.

M.v.h. Mikko
Po
83
Pondus
525ia Touring -92
Tänk på att den gröna sidan på en disksvamp innehåller slipmedel!!!
208
nöjdet
530d Touring-99
Jag använder smartab´s smartwheels. spraya på ta en diskborste ok skrubba fälgen och låt verka 5 min. spola av och blås tort med tryckluft. snabbt och lätt. :)

Länk
Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
Nu har jag hittat det ultimata ;) .. vill bara rekomendera Strövelskemi ABs Fälgreningöring..

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.