|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Fel. Ögonlock är aldrig tillåtet i någon form, strålkastarna får aldrig täckas. Det är korrekt att vingen ska ansluta till karossen i sin främre kant, dock tillåts 15mm glipa. Undantag görs om vingen är provad och märkt, eller om den är tillverkad i mjukt eftergivligt material. "Godkännandet" ska inte komma från tillverkaren, utan från en provning av oberoende instans... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Lillbjörken |
Då har dom ändrat sen igår då!!! Ge mig skriftligt på de annars kan du somna om grabben... |
|
Lillbjörken, Jeppe vet nog vad han talar om med tanke på vad han jobbar med! Sök inlägg så kommer du att få reda på det...... Mvh |
|
|
Vem har ändrat sig menar du "Lillbjörken"? Jag har inte jobbat idag, så jag kan inte göra utdrag ur programmet nu, men jag tror jag kan ordna det till imorgon, vad är det du vill se? Under tiden går grabben och somnar om! Zzzzzzz... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Lillbjörken |
Å sånt där berättar du....... Jag skulle skämmas Har fortfarande inte svart på vitt så.... Å va va de du sa.... "provning av........" Tillverkaren av bilen måste ha godkännande av oberoende instans (som du så fint sa) för att den ska godkännas hos "er" Å de jag vill se är att man INTE får ha ögonlock trots E-märkning som du nu påstår.... |
|
Lillbjörken, du kan montera ett E-godkänt bildäck på strålkastaren, utan att den blir inte godkänd för det! Om du monterar något på strålkastaren så faller E-godkännandet för strålkastaren och då är den olaglig. Mvh |
|
-RW- |
Jag besiktigade min med ögonlock utan problem. |
| Det går i vissa fall igenom, besiktningsmannen brukar kolla om ljusbilden är bra, men det gör det inte lagligt. farbror blå kan sätta sig på tvären om han vill. | |
|
Det finns flera exempel på utrustning som i sig kan vara försedd med div. godkännande men vars användning ändå är otillåten. Jag tvivlar iofs på att en stylingpryl som ögonlock skulle vara försedda med en äkta e-märkning, men som tidigare sagts: All form av övertäckning av strålkastare medför att e-godkännandet faller, och är otillåten. Att man sedan kan köra igenom besiktningen utan anmärkning med t.ex ögonlock är en helt annan historia och har väl avhandlats ett antal gånger här på forumet. FP |
|
|
Känner en som skulle besiktiga sin bil. Hans Laguna har en jätte-vinge monterad på bakluckan. Besiktningsmannen sa: "om man får in handen mellan vinge och bakluckan så är den olaglig", men eftersom reglerna är nya och väldigt luddiga så släppte han igenom bilen... "Live fast, die old" -från Volvoreklamen |
|
|
"Lillbjörken", med den inställningen du har får du diskutera med någon annan, jag sitter och skäms i en hörna så länge. Att en sak är otillåten, och att den föranleder en anmärkning på en kontrollbesiktning behöver nödvändigtvis inte vara samma sak. Exempelvis ögonlock och spoiler på bakluckan (vinge). Enligt lag är ögonlock aldrig tillåtet, men ger normalt sett ingen anmärkning vid en kontrollbesiktning om dom inte påverkar ljusbilden. Likadant med spoilern på bakluckan, enligt lag ska den ansluta till karossen med sin främre kant (glipa på 15mm kan tillåtas, det är där handen kommer in. man räknar med att en normal hand har ca 15mm "höga" fingrar, varvid detta blir ett lämpligt provisoriskt mått), men ska det bli anmärkning krävs ofta något alldeles speciellt, en väldigt hög eller på annat sätt olämpligt utformad vinge. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Lillbjörken |
Vi säger så... De är ju bra att ni kan "se mellan fingrarna" när de gäller dom luddiga reglerna!!! Men dessa regler kan inte va särskilt gamla för jag har personligen ringt å frågat om detta då jag skulle limma dit på min bil för de går ju inte så bra att få den dom då!!! Å enl. denna person va de ok. |
|
Vem är det du har frågat? Har du då frågat om det är tillåtet, eller om det ger en anmärkning på besiktningen? Detta är som sagt två skilda saker... Reglerna är inte ändrade på åtminstone ett par år. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
-RW- |
vilket j**la tjafs, alla i min bekantskap ink jag själv har besiktigad bilen med ögonlock utan några problem som helst. Breaking the law;) |
Lillbjörken |
Ja, jag frågade om man fick ha de bara. Men han kanske blandade ihop de.... Ja, ja vi glömmer de. Jag har i.a.f. aldrig haft någe som helst problem att besiktiga med ögonlock. När jag har dig på tråden.... Hur är det med hjul egentligen? Kan jag glida ner till besiktningen med en uppsättning 19" are? |
|
Frågan var inte om det ger anmärkning på en kontrollbesiktning, utan om det är olagligt. Olagligt är det, men ger inte anmärkning om det inte påverkar ljusbilden... The End! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Lillbjörken: Jag är lite nyfiken på om det finns några ögonlock som har e-märkning? Oavsett detta så är det modifieringen (övertäckningen) av strålkastaren som avgör, och gör att det är otillåtet. Någon sammanblandning i tidigare inlägg kan jag inte spåra, man måste vara fullt medveten om att man kan besikta med t.ex ögonlock utan anmärkning men att man nästa dag kan få plocka bort flärparna vid en flygande. Samma sak med 19" hjulen, det är rullomkretsen som avgör, får inte avvika mer än 5% från bilens "normala" hjuldimension, det får inte ta i nånstans vid fulla styrutslag, vid full nerfjädring osv. FP |
|
|
Tillägg till Folkes förklaring om däck: Är bilen helbilsgodkänd (vilket Lillbjörkens bil troligen INTE är mht till årsmodellen), så får du endast ha de däck-/fälgdimensioner som bilen är typad med! Största och minsta dimensionerna står alltid med i regbeviset, men det kan finnas fler kombinationer som är godkända än de som står i regbeviset (mht platsbrist). Generalagenten har lista på alla godkända dimensioner till respektive bilmodell.. Sedan brukar man säga att redan vid 2% avvikelse från standardomkretsen, märks det en markant skillnad.... Dvs. försök lägga dig så nära originalomkretsen som möjligt! Mvh |
|
| men reiegrs ögonlock är ju godkända tüvade med e-märkning eller !!!? | |
cdabox |
min fråga är till lillbjörken, hur kan man vara så oförskämd mot jeppe, han hjälper ju alltid folk och har väl till 99,9 % chans rätt i det han säger...så tacka o ta emot istället för ris. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.