AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.368

Fläkten vid kylaren snurrar inte !

Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Hallå...

Upptäckte när jag skulle köra iväg att kuhlwasse lampan lyste i checkkontrollen så jag stängde av bilen sen så startade jag den igen och då lös den inte...
Sen kollade jag på fläkten som sitter framför kylaren och den snurrade inte men fläkten innanför kylaren snurrar !? ska det sitta 2 st. har som aldrig tänkt på det då det bara är 1 st. fläkt på min 518i

??

Länk
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Den främre (el)fläkten finns bara på bilar med AC och snurrar bara när AC:n går. Detta för att ge extre kylning pga den ökade belastningen som AC:n ger. Så fick jag det förklarat av en kille på en BMW-verkstad när jag hade problem med min e36:a.

//Erik//
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Okej

Jag har kollat när jag slår igång AC´n som kyler för övrigt mycket mycket bra men den snurrar ändå inte... man kanske måste använda den ett tag...
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Kan hända att den bara aktiveras när motortempen stiger över ett visst värde. Skall låta det vara osagt.

//Erik//
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Jag tror att kondensonfläkten skall börja snurra så snart man slår på Ac:n, men det är ett vanligt fel att den kärvar fast, det brukar gå att smörja upp.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Ac fläkten startar när köldmediat uppnått en en viss temperatur, tror att det är kring 80 grader ungefär.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Aha ja jag provade i -20 och då var bilen kall :)

Länk
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Tror inte att kompressorn startar under 3grader, inte på E-34or i alla fall, Fläkten kan starta som hjälpfläkt till den vanliga fläckten om det behövs men det är vid stor belastning av motorn.
Paap Reeder
Hej!
På min racer är det på följande sätt:
Framme till H (i körri) på kylaren sitter två termokontakter. 82 resp 90 grader. 82 lågfart. 90:an högfart på fläkten. Är litet osäker på värdena. Vill Du kan jag slå upp dem i boka.
Bygla termokontakterna (med exvis en Mora-kniv) så skall fläkten starta om tändningen är i läge ON.
När AC´n skall dra igång den vet jag ej men "det ligger i kabelhärvan och reläerna".
Aut + AC- bilar har denna extra fläkt. På aut kallas den "Bergsfläkt" då den skall kyla autoljan om det går tungt.
Bergsfläkten är identisk med AC dito.
Denna fläktjäkel har ett tufft saltklimat att arbeta i. Man kan ta isär själva fläktmotorn och byta lagren - de är dessa som rostar fast - för en liten penning typ 75:-.
Vill Du kan jag i mina papper luska fram lagernumren / tror att jag skrev ner dem.
MVH /// Paap R
Tigerr
Codriver: Du har helt rätt! Fläkten dras igång när motortempen överstiger ett visst värde, it's that simple, it's that easy! ;)

Tigerr
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.