AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.335

Drivknut fram 525 iX

Ma
302
Mats E
X1 Xdrive 23d -10
Kia EV6 + AWD -22
Mini Cooper SE -22 (leasad)
Hej allihop.
Ny i dessa sammanhang men har åkt 5-serie sedan 1984. Camperar ihop med en 525 iX touring -93 sedan 1997. Den har nu gått knappt 25000 mil och är att betrakta som inkörd. Har nu fått följande lilla problem:
Yttre damasken på höger drivaxel fram har säckat ihop. Dock kan nog knuten ha klarat sig än så länge.
Någon som vet hur besvärligt det kan vara att byta själv? Behövs det specialverktyg?

Mats E
BMWCS 3050
Visa användare
605
göran
525ixt-94
ahh, en ix:are till, kul.
Jag har inte kikat på min BMW än, men normalt måste du lös med drivaxeln för att byta damasken, inget som man gör om man inte är van mekare. (Medelsvårt jobb)
Det finns ibland "öppna" damasker som man lägger dit och limmar ihop men de håller inte lika bra. Skarven har oxo en tendens att släpp vid sträng kyla, typ minus 15 och neråt eftersom gummit blir styvt och bryter i limmet.
iX:ar är dock lite uddabilar så man vet inte om piratgrejer finns öht.

/göran
Ma
302
Mats E
X1 Xdrive 23d -10
Kia EV6 + AWD -22
Mini Cooper SE -22 (leasad)
Har kikat vidare. Även inre damasken skadad och enligt en mekande ägare till en 325 iX kan det vara rätt hårt jobb att få loss knuten från hjulet så det får nog bli verkstadsbesök. Har fettat in drivknuten ordentligt så jag hoppas det håller till vst får tid....

Mats E
BMWCS 3050
Sv
36
Svoth
1502 -75
Har för mej att det inte ska vara några störe problem och byta själv, har för mej att jag kollade på det när jag bytte styrled. Det är ett antal (6 troligen) bultar som håller drivknuten i drivaxelflänsen på varje sida. När man sedan har drivaxeln lös brukar man behöva ta bort en spärring för att dra bort knuten.

/Sverker
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.