AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
631

Nya regler för import vid årsskiftet?

Hörde att reglerna skulle ändras nu vid årsskiftet.
En bil som är besiktigad och godkänd i ett annat
EU land skall även vara det i sverige.
Vägverket skulle tydligen lätta på sina regler
som det stod i Wheels tidningen för en månad sedan.

Är det någon som har mer info om detta?

Finns denna information tillgänglig på internet någonstans? Om det stämmer borde det innebära att det sist hindret försvinner innebärande att det går att registeringsbesiktiga modifierade bilar godkända i annat EUland, t ex kompressormatade BMW 540! Inte så dumt!

/Simon
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
står inget på Länk iallafall.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Såvitt jag vet äger inga större förändringar rum vid årsskiftet.

Jeppe

A real gentleman never travels with less than twelve cylinders!
@Jesperado

Vad jag förstår så har du bra koll på saker o ting angående SBP.

Bilen jag tänker på är en hartge som nyregistrerades 1987 i tyskland.I registreringshandlingarna står att
bilens tillverkare är hartge.Bilen har hartges
chassienummerserie.Bilen har ej ändrats sedan dess.
Skulle denna bil gå att få regbesiktigad i Sverige.

MVH

CS
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det ser jag inga hinder för...

Jeppe

A real gentleman never travels with less than twelve cylinders!
Fick svar idag från tekniska avdelningen på SBP.
Hela bilen måste dokumenteras av tillverkaren.
Krockprov,motor,bromsar,bälte o,s,v.

Synd att bilen är på väg till sverige.

Sverige är fantastikt eller hur?

Nä,det blir att köpa en bil till och ha samma reggplåtar på båda.

C
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Precis som alla andra bilar då? Det finns ju gott om Hartgebilar i Sverige redan...
Ska kolla upp saken närmre, återkommer i frågan!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det blir kanske inte helt lätt, men det ska gå att få den registrerad i Sverige...

Problemet är att den är byggd i för liten serie, alltså inte serietillverkad. I Bilprovningens handbok står det såhär:

"Med seriebyggda fordon i originalutförande menas att fordonet inte avviker från det av tillverkaren levererade utförandet i sådan utsträckning att tidigare intygade säkerhets och miljökrav kan anses ha förfallit.

Motsvarande gäller också för helbilsgodkända personbilar. Godkännandet kan alltså inte åberopas om bilen ändrats i förhållande till det godkända utförandet i sådan grad att något av de ca 55 särdirektiven påverkats.

Som seriebyggd bil räknas också de bilar som i tillverkarens regi "förädlats" vid tillverkningen, t.ex. AMG och ALPINA. Övriga ändringar av seriebyggd bil som inte påverkar egenskaper hos komponent/system vilka omfattas av detaljföreskrift kan också accepteras."

Det finns dispenser att få, detta är nog den enklaste vägen.
Det viktigaste är att du är väl förberedd, skaffa så mycket fakta du kan om bilen, gärna broschyrer, prospekt, ritningar, listor på ändringar från BMW:s originalutförande mm.
Kolla dessutom om bilmodellen (eller snarlika modeller från Hartge) redan finns registrerade i Sverige, ha i så fall gärna registereringsnummer och/eller chassinummer till dessa till hands.

När du har så mycket på fötterna du kan skaffa dig ringer du till Vägverket, där pratar du med någon som har hand om utfärdande av dispenser. Du förklarar hur det ligger till och berättar om bilen. Betona då speciellt att det är en BMW som är modifierad av HARTGE. (med betoningen på LÄTT modifierad). Ha då alla fakta och en fax till hands så du har möjlighet att under samtalets gång förse handläggaren med de upplysningar du har (välj då naturligtvis de fakta som i största utsträckning får bilen att likna en original BMW-vagn). Finns det bilar av samma eller liknande modell registrerade i Sverige sedan tidigare tar du naturligtvis även upp detta.
Bestämmer han sig för att skriva ut en dispens kostar detta vanligtvis 500:-...

Om du vill och kan får du gärna maila bilens chassinummer, eller ännu hellre en kopia på registreringshandlingarna så kan jag kolla runt lite...

Det viktigaste är att du inte bara ger upp eller bestämmer dig för att mygla en massa med bilen, det GÅR att registrera in den på ett eller annat sätt!

Lycka till...

Jeppe

Jag är djupt tacksam för all din hjälp.

Bilen kommer i början på nästa vecka.Då mailar jag över
lite kopior på handlingarna till dig.

Där finns ett fåtal andra bilar reggade i sverige som är identiska
med denna förutom motorn som är lite starkare.

Tack än en gång.

CS

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det var ju inte så lite modifieringar som gjorts, betydligt mer än jag förväntat mig...
Vet du i hur många ex. just din modell tillverkats?

När du säger att motorn är "lite" starkare så menar du alltså 130 hästar starkare? :)

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.