|
|
|
|---|---|
|
Klart den bästa Bmw sidan på nätet, är mycket beroende framkallande:) Jag har surfat på denna sida i snart 4år utan att ha registrerat mig. Men bättre sent än aldrig. Jag har nu gått tillbaka till Bmw efter ett år med en VW Passat -02, och har en fråga. Har någon eller vet var jag hittar en utförlig installations anvisning av en Nokia eller annan bilhandsfree sats till en E46. Var jag lättast tar ström, var lägger jag kablarna snyggast m,m. Tack på förhand | |
|
Vad har du för Nokia telefon? BMW har faktiskt kompletta bilmonteringssatser för vissa telefoner. Har du nav? Vilken stereo har du? BMW har också en ny Bluetooth sats om du har en 6310i. /RS2 |
|
|
Sorry, för dålig info. Jag har en Nokia 7210. Jag har nav (609). Jag kollade på Bmw´s Bluetooth handsfree kit innan jag köpte denna telefon, men verkstadskostnaden för installationen skulle bli 9h-12h = mycket pengar. Men den stora fördelen var att multiratt samt all info på nav skärmen skulle funka. Saken är den att jag redan beställt Nokias org, handsfree till 7210 (Cark-126). |
|
|
BMWs uppskattning på 9-12 tim för installationen av Bluetooth kitet är rena skämtet. Jag tror inte det tar mer än ca 2-3 tim om man skulle göra det själv med de anvisningar som medföljer. Har Nokia 7210 samma kontakter under batteriet som nya 6610? Enligt rykten så kommer 6610 att gå att uppgradera till Bluetooth... :-) De monteringskit som BMW säljer bygger oftast på Nokias eget kit plus kablar, hållare, mm. Om man har navigator (609) så finns det till vissa kit en speciell kabel-sats så att man kan utnyttja de inbyggda högtalarna och få automatisk muting av stereon. Jag har dock inte sett att de har något kit ännu till nya 7210 och 6610 som har den nya pop-port kontakten. Förutom Nokias handsfree (Cark-126) så behövs väl också en bilhållare (MBC-15S och HHS-15) samt antennkoppling (AXF-15S). Jag tror inte dessa ingår i handsfree kitet. Eller? Har du telefonförberedelse (option 640) i din bil med haj-fenan på taket? Oftast så finns det en kabel för ström, antenn och mikrofon i taket under förvarings facket vid handbromsen. Jag tror jag kan hitta en bild på detta ifrån någon annan monterings anvisning. Annars är det relativt enkelt att antingen montera haj-fenan eller en gömd antenn innnanför stötfångaren baktil. Jag ska se om jag hittar några bra länkar som jag postar upp senare. /RS2 |
|
|
Nokia 7210 är egentligen samma telefon som 6610 förutom designen. Enligt Nokias hemsida ingår inte hållaren, samt antennkopplingen i "kitet". Firman jag köpte Cark-126 ifrån har ett komplett kit med alla delar till ett mycket bra pris (1095:- inkl moms, www.jt.nu ). Jag har inte telefonförberedelse (640), enligt Bmw själva var det helt bortkastade pengar. Bättre att köpa en komplett org. handsfree från ex. Nokia. När det gäller Bmws hajfena, har jag funderat på denna, ser jäkligt snyggt ut på bilen, har för mig att jag såg att den gick att köpa lös för 500:-. Jag har läst på en del amerikaska sidor att deras bilar alltid är förberedda med antenn,ström kabel under facket vid handbroms samt att även antennen bak är förberedd, med kabelrör m,m. I stort sätt bara att plugga in handsfree enheten, kul för dom :( |
|
|
Ang Bmws Bluetooth kit, så var man i princip tvungen att riva halva bilen. Koppla in allt i diverse elektronik boxar m,m. Jag släppte den ideén ganska snabbt, annars hade det varit helt suveränt med tanke på multiratt m,m. |
|
|
Ang BMWs Bluetooth kitet så har BMW verkstäderna ingen aning som vanligt! :-) Det enda som ska installeras och anslutas är den nya hållaren inkl en telefon adapter vid handbromsen och en elektronik och laddnings enhet till vänster i bagage utrymmet vid navigator enheten plus lite monteringsdetaljer samt sätta i en mikrofon under gallret i taket och en extern antenn om du nu inte redan har det. 9-12 timmar för detta? Aldrig! Oftast så har alla nyare E46:or dessa kablar under facket vid handbromsen samt kablar till mikrofonen i taket ändå. Det som saknas om man inte har telefon förberedelse 640 är antennen och mikrofon hållaren i taket. Annars är det enkelt att dra kabeln ifrån bageutrymmet till facket under handbromsen om du nu inte har den av någon anledning. Jag återkommer med länkarna och bilder. /RS2 |
|
|
Här kommer länkar till några bra pdf-dokument som visar steg för steg hur man ska göra. Observera att det är information ifrån 2001 och att alla reservdels nummer gäller för E46 bilar i USA så det kan skilja sig något ifrån hur bilar ser ut och är utrustade här i Sverige. Lycka till och berätta gärna hur det gick med installationen! /RS2 Komplett installation av en CPT8000 BMW telefon inkl haj-fena antenn: Länk Hur man tar bort innerklädseln till vänster i bagageutrymmet: Länk Hur man tar bort förvaringsfacket vid handbromsen: Länk Hur man tar bort hela konsolen vid handbromsen: Länk Hur man tar bort armstödet (vid behov): Länk Här hittar du telefon kablaget under förvaringsfacket: Länk Installation av telefon kablage (om det skulle saknas): Länk |
|
|
Ett stort tack till dig. Återkommer självklart hur det har gått. |
|
|
Här är ytterligare en bra sida med bl a bilder hur man drar kablar till mikrofonen i taket om man inte vill eller kan använda de fördragna kablarna och orginal mikrofon hållaren i taket. /RS2 Länk |
|
| Du är en klippa. | |
| Ja det vore tusan om du inte fixar det nu med all denna hjälp...! :-) /RS2 | |
|
Visst är man sugen på att lämna in bilen för en facklig installation. Fick ett bra pris av Bmw i samband med att jag köpte bilen, dom vill ha 1200:-. Som sagt det känns lockande, men samtidigt är det roligt att hålla på, så länge det går bra:) Det som kan bli lite klurit är att fixa "radio mute", känns lite oroligt att plocka ut skärmen, men den kontakten kanske sitter någon annanstans, kanske du vet något om. |
|
|
I det monteringskit som BMW säljer för Nokias 6000-serien (ej nya 6610) så ingår det en kabel som man ansluter till Nokias handsfree box samt en adapter som man monterar i kablaget där bak och som skickar signalen vidare fram till huvudenheten eller navigatorn. Jag antar att dessa kan användas för muting signalen och mikrofonen också på den nya Nokia handsfree enheten till 7210 och 6610 men jag har tyvärr inte testat själv. Nedan har du de artikelnummer jag fått ifrån BMW tidigare men de gäller bara för nya bilar med telefon förberedelse. Monteringsplattan för handsfree boxen ska tydligen passa alla E46 bilar. Kolla med BMW innan du eventuellt beställer dessa. Jag hade tänkt montera Nokia kitet men ska nu installera BMWs Bluetooth kit med röststyrning istället. /RS2 84 32 0 144 244 Cable Adapter Nokia Handsfree Box 84 32 0 146 525 Plug Bridge Cable Adapter 84 13 0 021 163 Bracket for Nokia Handsfree Box |
|
| Vad fick du betala för Bmws Bluetooth kit? | |
|
Jag glömde en sak. Om du nu har telefon förberedelse kablaget i bilen samt använder ovanstående kablage att koppla in Nokias handsfree box i bilens kablage så kan du också ansluta och montera i en BMW mikrofon i taket. Du behöver då en hållare med galler (finns i olika färger och kan se lite olika ut beroende på bilmodell och om du har glas taklucka eller inte) och själva mikrofonen. /RS2 84 31 9 405 408 Microphone |
|
|
Det finns olika Bluetooth kit beroende på bilmodell och om man har telefon förberedelse eller inte (option 640). Nedan har du hela listan jag fick ifrån BMW i november inklusive preliminära priser. Det kommer också flera telefon adaptrar ifrån BMW när det kommer nya Bluetooth telefoner. Fördelen med dessa kit är total integrationen med navigatorn och att du kan använda knapparna på ratten samt röststyrningen för både telefonen och navigatorn. Men det är inte det billigaste alternativet... :-) Det går också att montera kitet i äldre bilar men då måste man byta ut lite mer kablage. /RS2 European and US E46 3-Series Coupe and Sedan: 84 64 0 152 501 BMW Bluetooth Retrofit Kit (from 03/2002 with option 640) $450 exkl. VAT 84 64 0 153 221 BMW Bluetooth Retrofit Kit (from 03/2001 without option 640) $650 exkl. VAT Adapters for all models: 84 21 6 925 216 Ericsson T39 Snap-in Adapter 84 21 6 930 108 Nokia 6310 Snap-in Adapter $60 exkl. VAT European and US E46 3-Series Convertible: 84 64 0 152 504 BMW Bluetooth Retrofit Kit (from 03/2002 with option 640) 84 64 0 153 223 BMW Bluetooth Retrofit Kit (from 03/2001 without option 640) European and US E46 3-Series Touring: 84 64 0 152 502 BMW Bluetooth Retrofit Kit (from 03/2002 with option 640) 84 64 0 153 219 BMW Bluetooth Retrofit Kit (from 03/2001 without option 640) European and US E39 5-Series Sedan: 84 64 0 152 506 BMW Bluetooth Retrofit Kit (from 03/2002 with option 640) 84 64 0 153 224 BMW Bluetooth Retrofit Kit (from 02/2001 without option 640) European and US E39 5-Series Touring: 84 64 0 152 507 BMW Bluetooth Retrofit Kit (from 03/2002 with option 640) 84 64 0 153 226 BMW Bluetooth Retrofit Kit (from 02/2001 without option 640) European and US E53 X5 SAV: 84 64 0 152 505 BMW Bluetooth Retrofit Kit (from 04/2002 with option 640) 84 64 0 153 227 BMW Bluetooth Retrofit Kit (from 04/2001 without option 640) |
|
|
Om någon är intresserad så finns manualen för BMWs Bluetooth lösning att ladda ner som prf-dokument. Den heter "Handy Vorbereitung 0902.pdf" och ligger i mappen "Manuals" och är flerspråkig (engelska, svenska, mm) /RS2 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.