AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
655

Min 320iK -88 startar inte...

jo
5
johannes_n
BMW 320iK -88
Min BMW 320iK -88 (e30) dog när jag var ute och körde en kväll tidigare i veckan. Det var ca 8-10 minusgrader och jag hade kört ca 2,5 mil i lugnt tempo när den stannade. Det var i en utförsbacke som jag märkte att den sackade, stängde stereon och hörde att bilen motorbromsade och ej tände. Blev bärgad hem och ställde in bilen i varmgarage i hopp om att jag fått en ispropp i bränslesystemet men den startar fortfarande inte.

Jag har soppa fram till motorn så pumpen funkar men däremot har jag ingen gnista på stiften, vad i tändsystemet kan ha lagt av?

Mycket tacksam för svar!
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
"vad i tändsystemet kan ha lagt av?"

Det mesta...Rotor, tändkablar, tändspole....Framföralt spolen och kablarna har jag läst ska vara ganska svaga länkar.

///M vh
Kalle H, BMW CS(syd)#5120
tändkablarna kan ju bli stela och spricka nu när det är kallt....rotorn kanske hade lite fukt i sig som frös, fast då borde bilen ha gått lite/mycket kasst redan innan...kolla iaf tändkablar och spole....

om du skall testa spolen så har du 3 platser på spolen: 1, 4 och 15...primärresistansen mäts mellan 1 och 15. Sekunddärmotståndet mäts mellan 15 och 4.

På din bil skall du ha följande värden:
primärmotstånd: 0,82 Ohm
Sekundärmotstånd: 8,25 KiloOhm

Du kan även mäta tändkablarna..
mät mellan anslutningen inne i hylsan och på kabelns andra ände i locket...värdet skall vara 6 KiloOhm +- 1,2 KiloOhm.

Mät även fördelarrotorn..mät mellan metallytan i mitten och änden som går emot brytarspetsarna i rotorn..motståndet skall hamna på 1 KiloOhm, + 300 Ohm, - 100 Ohm, och det är viktigt att värdet inte är för högt....

där har du iaf ngt att börja med..säg till om jag skall förklara ngt tydligare...

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Jag räds inte långmilare !

Länk
fått samma fel, fast på 84;n. Senast jag körde den var i tisdags och första gången jag försökte starta den var i onsdags. Då var det ca. -25 ute, både onsdag och torsdag. Jag har låtit bilen stå i garaget, laddat batteriet, kupévärmare under motorn och 1 liter K-sprit. Fanskapet startar inte ändå...

*something wicked this way is coming*
*kan ju också påpeka att bilen gick fläckfritt tills jag slog av den i tisdags*

*something wicked this way is coming*
jo
5
johannes_n
BMW 320iK -88
Tack för all hjälp!
Jag ska ut i garaget å mäta lite nu.
De e ju grymt å ha en sån här sida me alla bemmerägare som kan dela med sig av sina erfarenheter!
pär olsson
Kolla om styrboxen får ström!

Eller lägesgivaren som sitter i framkant på motorn
om jag inte missminner mej helt så ska den ligga på 500ohm (värdet finns i heinz verkstadshandbok, som finns på biblioteket)

Gasglad
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.