AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.001

HUR BYTER MAN VÄXELKNOPP..

Visa användare
82
Donnie
M3 Cab -97
Tjena jag har manuell bil som jag skulle vilja byta växelknopp på, undrar hur man får av den gammla, har försökt vrida på den men de verkar inte gå, vill inte ta i för hårt då kanske nått går sönder, undrar om de nån som vet hur man gör, är de nån skruv eller nåt....

Tacksam för svar :)

-=BMW, THE KING OF THE ROAD=-
ant
i med växel nummer två. ta ett fast grepp om knoppen och DRA!
enligt utsago här på forumet så ska du passa dig för att ge dig själv en tryckare i ansiktet då knoppen sitter hårt.
men iaf så ska det bara vara att dra.. hårt..

==========
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hej!
Det finns en bra sökfunktion som heter "sök inlägg", med den kan du komma åt äldre trådar.

Växelpsaksknoppsbyte har diskuterats rätt många gånger.

Det är bara att dra rakt upp. Akta tänder och panna bara för den lossnar när man tar i som bara den...
(Ovanstående under förutsättning att det är en BMW-originalknopp!)

Mvh
Visa användare
82
Donnie
M3 Cab -97
Mycke tacksam för era svar... Ska försöka sen....
Men de känns som att hela lådan kommer flyga av när jag tar i..... Men de lungt, försöker lite hårdare..Är de bara att trycka in den nya sen eller...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Japp, bara att trycka dit rakt uppifrån.
Enklare än att ta bort den gamla.

Mvh
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Om det känns som om hela lådan kommer att fara upp genom golvet så är det rätt. Den sitter så djäkla hårt att man är helt övertygad om att nåt är fel, men för eller senare lossnar den, och då vill du inte att varken tänder, panna eller innertak ska vara ivägen.
Lycka till.
Visa användare
150
Mikko Luiro
728i -84 (E23)
Men det sitter ju en skruv under den rundra plastbrickan där man har schemat för växelväljaren. Tror ni inte att knoppen är tänkt att lossna lättare om man skruvar upp den?

M.v.h. Mikko
Isf är det olika utförande på knoppar på äldre modeller. På E46:orna är de ditsatta med tryc, dvs inga skruvar som håller knoppen på plats.

/Dominik
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mikko, den skruven är bara till för att fixera skinnet på växelspaksknoppen genom att hålla plastbrickan under växelväljaemblemet!

Ta bort knoppen genom att dra den rakt upp så ser du sedan att skruven du skriver om inte sticker ut på insidan av knoppen!

Mvh
Visa användare
150
Mikko Luiro
728i -84 (E23)
Jaha, man lär så länge man lever :-) Måste säga att det inte är någon vidare bra lösning att den bara är dittryckt. Hur många har inte fått knoppen i näven vid "aktiv" körning?

M.v.h. Mikko
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Prova att rycka loss den så inser du att det förmodligen inte är någon som har fått den i näven av misstag!
Sitter som berget...

Mvh
Ha! När jag hade 525.an och körde konbanan på Gävleträffen då fick jag den rackarn i näven, så visst går det minsann.Kan ju säga att jag var heltänd när jag skulle köra oxå=)
Jocce

samma hände mig mig när jag lånade arbetskompisens 525.

/A
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Där ser man! Man skall aldrig säga aldrig!

Ni skall inte vara så våldsamma med spaken pojkar! ;oDD

Mvh
Visa användare
458
baggen
523A Touring-00
Jag fick min i handen i sommras när jag och min lillebrorsa var ute och varmkörde bilen på småvägar uppe i Norge.
Underbart när man vet att inte farbror blå finns på flera mils omkrets.

Gött att åka BMW
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.