AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.008

Import av modifierat/trimmat fordon

Undrar om någon vet vilka regler som gäller för modifierade bilar. Jag är intresserad av en 00:a som är utrustad med kompressor. Går en sådan bil överhuvudtaget att importera till sverige. Den är ju helbilsgodkänd....men modifierad.

Tacksam för svar och erfarenheter
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det funkar likadant som att registreringsbesikta en bil som redan är i bruk i Sverige. Ska motoreffekten överstiga originalutförandet krävs intyg.

Jeppe

A real gentleman never travels with less than twelve cylinders!
NEJ. Det kommer inte gå om det finns inskrivet i briefet att den ej är i orginalutförande(ex som i ditt fall ökad effekt) Du kommer få nobben och uppsöka generalagenten i Sverige för ditt märke(förmodar BMW), återställa bilen till orginalskick av fackman(BMW), skicka intyg på orginalskick till generalagenten så skickar han tillbaka ett godkännande som du får ta med dig till besiktningen. Då får du igenom den. En ganska lång och ofta kostsam procedur. Talar av egen erfarenhet!
Sverige är med i EU, men besiktningen verkar inte vara det. INGA EU-regler som gäller i andra länder vad gällande modifiering gäller i vårt kära avlånga land.
Hoppas du fick lite hjälp.

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
HEj

Tack för svaren. Imponerad av den kunskap som finns i detta forum. Har precis sålt min M3 och väntar ivrigt på en kombimodell av M3 eller M5.....

Undrar lite vad det är för intyg som Jesperado nämner?

I mitt fall så är det en Mercedes E55 AMG som har modifierats av Lorinser med kompressor som jag är intresserad av. Detta är ju en stor välkänd firma liknande Alpina, kan de tänkas ha "helbilsgodkännande" eller intyg.

Har förstått att en modifierad bil inte går att importera som helbildgodkänd, men vad gäller "för eget bruk"? Är det nån skillnad?

Tacksam för svar!

Daniel
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Alpina klassas inte som en "tuningfirma", de klassas som "biltillverkare" och kan därför typa in bilar.
Om Lorinser är klassad som tillverkare vet jag inte.

Bilar som är tunade (trimmade) av (välkända) firmor som Schnitzer, Hartge, Racing Dynamics etc är i princip omöjliga att registrera lagligt i Sverige pga att de inte är klassade som tillverkare.

Intyget som Jeppe skriver om, är ett intyg från BMW som skall säga till bilprovningen att BMW garanterar att bilen tål effektökningen som uppnås med trimningen. Sådana intyg är tyvärr i princip omöjliga att få av BMW pga någon policy de har att inte utfärda sådana intyg.

Mvh
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
I detta fallet är det nog lämpligare med ett intyg från Mercedes. Mercedes tycks vara något frikostigare med intyg, men det kan kosta rejält.

Om bilen tas in för eget bruk, annat ändamål eller tullfritt som t.ex. flyttsak spelar ingen som helst roll.

Jeppe

Hej och stort tack för svaren!

Vet någon var man kan hitta information om vilka bilar som är "typade" eller vilka märken som klassas som biltillverkare? Var kan man vända sig med frågor kring detta? Kan bilprovningen ge svar?

Hälsningar
Daniel
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Bilprovningens tekniska upplysning ska kunna svara på det mesta. Annars kan du ju fråga här!
Men det är väldigt få som modfierar bilar och räknas som egna tillverkare. De enda större är Alpina och AMG.

Jeppe

MB brukar inte (av ren princip) utfärda helbilsintyg för Lorinser.
Försök gå via AMG istället.

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ringer du till AMG kommer du till MB, så det blir ett litet ekorrhjul av det hela!

Jeppe

Länk
Samma ägarkoncern skilda bolag.

:)
Sorry hjärnblödning.

Jag menade Brabus. Brabus är klassade som biltillverkare medans lorinser är en tuningfirma.

Däremot är det väldigt vanligt att AMG tar "hjälp" av lorinser, därav ovan. Ibland så har lorinser hjälpt till vid vissa E 55or men de bilarna har haft sin (AMG)logga ändå (kundberoende)

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Brabus klassas inte som biltillverkare såvitt jag vet. Jag har varit med och regat in en Brabusmodofierad SLK och då kom de erfoderliga intygen från MB.

Jeppe

Länk
Det är möjligt att MB står som "ägare" till intygen men Brabus är ett eget biltillverkar företag. Det är registrerat så i "German Federal Motor Vehicle Registration Agency"

Kanske det beror på vilken modifiering man gör? Slänger man i en 6.1L istället för orginalet så klassas de som ett bil tillverkar företag då de själva konstruerar och bygger motorn, medans om man kör med deras tuningkit kanske MB får stå för intyget. Vad vet jag.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.