|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hur mycket pallar originalstakarna i m3 motorn? Måste man byta om man ska turbokonvertera? Någon som vet eller tror sig veta? MVH Jonas | |
|
Det är likadana stakar i S14 motorn som det är i M5 3,6. Nästan likadana som i M5 3,8 fast dom är 1,5mm längre. Jag kan ju berätta att Kilander kör med standard stakar i sin M5 3,8 motor med turbo. Jag vet inte var han plockade ur den i sommras, men säkert mellan 550-650Hk. Så du kan ju dra dina egna slutsatser av det... :-) |
|
|
Om Du inte har både lustgas och turbo och hög kompression så klarar stakarna av jobbet upp till 8500 varv. Kort sagt, dom räcker till. Bosse J. Bosse J. 327-41 2800 CSA-69 735 iA -92 325iX-92 (hittills enda 3-serien) 525 -92 |
|
|
Dom är mycket fina original. Om du inte har hög komp å bygger väldigt extremt så håller det nog bra. Tror att det snarare är varvtal än vridmoment som får en stake att pajja. Kanske det som Bosse J var inne på. |
|
|
>S38B38 Är det Kilander eller Brorsan? Vad händer med monstret under vintern då, för jag antar att den inte bara står i garaget och samlar damm!? |
|
|
Tack för alla svar. Då borde varja stake palla ca 100hk iaf. Undrar om de pallar 125?... :) S38B38: Hur myckat varvar eran maskin? MVH Jonas |
|
|
Det är storebror! Nja inte så mycket har hänt än faktiskt, mer effekt ska det bli iaf och något får nog göras åt bakvagnen. Vet inte om tiden kommer kapas såvärst mycket men show och slutfart utlåvas i alla fall! =) Den varvar som original, 7250. 100hk tror jag inte är några problem, i teorin strax över kilot laddtryck. 125hk funkar nog oxo, bara inte för hög komp å tändning. Är ju förbränningstrycket som "trycker" sönder staken, och det minskar ju drastiskt med lägre komp. Vet inte om det finnes på nätet nånstans men i GIK:s katalog finns det lite diagram över hur det påverkar varandra. Men givetvis ger lägre komp dåligare effektivitet, segare på lågvarv osv... Storebror Kilander |
|
|
Hur mycket grundkompression är det i m5 snurran? Kan ju hoppas att er bil blir stadigare om ni gör om bakvagnen, såg den på mantorp och då såg det riktigt läskigt ut! Hur är den att köra? MVH Jonas |
|
|
Det är 10,5:1. Haha, det är bror som kör men det är lite "spännande"..! |
|
|
Ber om ursäkt för att tidigare fråga var oklar. Det jag menade var hur mycket komp det är i er maskin? Eller ni kanske kör original? Eran bil ser nästan lika spännande ut som Jakans e21:a... : ) |
|
| Inget att ursäkta sig för..! =) Det är ca 7,5:1, lite väl lågt kanske. | |
Grusse |
Vevstakarna i M5 3,8 är det samma som i M3 E30 Evo III? |
|
Bra fråga, kaske det... Vad är det för komp i Evo III?? |
|
Grusse |
10.2:1 |
Grusse |
Vad har M5 3,8 för slag då? 87 är det ju på evo III |
Grusse |
Ingen som har koll på det? |
|
s38b35 93,4x84 s38b36 93,4x86 s38b38 94,6x90 MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 Länk |
|
|
Hmmm.... Är stakarna på 3,8 1,5 mm kortare än 3,6:ans? Om man då monterar 3,8:ans stakar i en 3,6, borde kompet sjunka lite och ge lite bättre möjligheter för överladdning. Någon som vet hur mycket kompet skulle sjunka med denna konfig? Zigge |
|
|
Det borde bli 9,5:1 om det är 10,5 orginal. |
|
Grusse |
Vet att jag läst tidigare att det inte är bra att sänka kompet genom att endast byta till kortare vevstakar i en motor, då man får en del av förbränningsrummet i cylinderloppet. Vet dock inte om detta stämmer, men kanske någon kan bekräfta om dom uppgifterna stämmer? |
|
Man kan göra så men det är inte rätt.... skulle man kunna säga. Det blir samma sak som att svarva ner kolvarna, förbänningen kommer längre ner i loppen. Men visst funkar det att göra så, många har gjort det med fina resultat. Svarva kolvarrna är ju faktist det mest ekonomiska ingreppet man kan göra om man vill sänka kompet. På M motorerna vill man inte svarva på kolvarna då kolvtoppen är ganska tunn redan från början, så vad gör man då. Jo man blir jäkla glad när man hittar stakar som är 1,5mm kortare och dessutom passar rakt av. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.