AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.950

vad kostar en ny M3 e46?

Sida 1 av 2
ma
52
mayday
330 ci cab -02
728iA
Jag undrar hur mycket nya m3:an kostar runt om i världen. Vet att i usa så är den billigare än i Sverige. Men de andra ländernas bmw-hemsidor visar inte priser. Är det inte så att man anpassar priserna efter "ekonomin" som folket har i ett land, alltså borde en bmw vara billigare i Thailand än ex Sverige, inte sant?? lr är jag ute och cyklar?
Mycket av prisskillnaderna mellan olika länder är skillnader i skatt. I vissa länder så subventionerar importören priserna om skatten är för hög. Därav de lägre priserna i Danmark på vissa bilar.

Du hittar den officiella M3 order guiden med alla options och priser i Euro på länken nedan.

Den nya prislistan heter "M Family Sep 2002.pdf"

/RS2

Länk

BD
125
BDrei
Alpina B3 Limo 95
Hade du tänkt att köpa en bil i tex Thailand? Sitter inte ratten på fel sida då?
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
För att inte tala om hur svårt det blir att läsa instrument och manual på Thai. :D
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vadå bara köpa nya instrument på biltema eller? ;)
BD
125
BDrei
Alpina B3 Limo 95
Johann: Manualen går att översätta med Babblefish och instrumenten kan man säkert plocka från någon gammal 02:a. ;)

Å andra sidan går det säkert att skruva ihop något tjusigt länkage till ratten också. Tänk dig två rattar i M3:an... Då skulle du nog inte vilja ha med mig i bilen på ringen. =)

För att återgå till ämnet: Om man är inne på att importera en helt ny bil så är det väl klokt att titta på länder med hög moms (och ev. andra skatter som går att dra av) på nybilar (högre än Sverige). På en ny bil så lyfter du momsen i landet du köper bilen, och betalar "bara" den svenska. Danmark är tydligen ett land där man kan göra sånna affärer. Finns säkert andra länder också, men då kanske man riskerar att få ratten på fel sida. ;)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Som Bdrei säger Danmark är ju ett typexempel. M3 Coupe 1.165.000 inkl moms.

Dock blir ju lixom inte själva bilen så mycket billigare i vilket fall. Dessutom prioriterar man nog de svenska garantierna osv när man ändå ska köpa en fabriksnybil.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
acey,
Nybilsgarantin är worldwide däremot "missar" man fri service de första 8000 milen.

BDrei, Skulle inte vara ngt vidare om passageraren verkligen kunde påverka input annat än genom att skrika. :)
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Föresten funkar Thai i bablefish? :D
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
johann: Ja, jag menar servicen. Plus att man får en "importbil" på köpet med högre försäkringspremier osv.

Nej finns inte Thai i babel fish, där sket sig den iden ;)
acey: Du får inte högre försäkringspremie om du har en importbil, rätta mig om jag har fel.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
coolbluem3coupe: Det beror nog på vilken relation du har med ditt försäkringsbolag, hur stor i "käften" du är och hur mycket tid du kan lägga ner. Generellt är det högre premier på importbilar vs svensksålda om man skulle slå ut det över hela sverige är jag ganska övertygad om. Sen hur det skulle se ut på en fabriksny m3 från danmark med vagnskadeförsäkring (?) vet jag inte.
Man har ingen vagnskadeförsäkring vid import av nybil till Sverige. Denna följer enbart svensksålda bilar.

/Dominik
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Då blir föräkringskostnaden högre även om man bortser från import diskrimineringen hos försäkringsbolagen.
Oki! Men jag håller inte riktigt med om diskrimineringen hos försäkringsbolagen. Jag antar att de inte vill bli utsatta för bedrägerier men det är väl sunt att ha den inställningen.

Är de däremot dryga av helt andra anledningar så har jag ingen försåelse för det.

Om en M3:a nu kostar 1.1 M Danska hur mycket är skatt och moms? Det kan man väl dra bort och betala svensk moms och skatt istället, vad skulle det sluta på?

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Coolblue: Jag kollade lite angående detta i sommras. Jag kommer inte ihåg men det finns en formel för hur man ska räkna för att få fram priset i SEK. Det lönade sig inte så mycket. Jag ska försöka leta fram det nummret av AMS någonstans.

Jag tror att diskrimineringen grundar sig i att en importbil har kostat mer när man ser i statistiken än en svensksåld. Importbilarna står för mycket mer skador än svensksålda sett till pris per bil.

Men beror som sagt på vem man snackar med. Skulle förlänga hemförsäkringen. Fick almän offert från mitt försäkringsbolag. Ringde "min" kontakt och premien sänktes med 30%.
varför kostar M3:an så mkt mer i Danmark? dom har väl mindre skatt där än va vi har här hemma!?
Skatten i Danmark är högst i Europa på bilar därför pressar tillverkarna nybilspriset mest där annars blir det s*itdyrt ....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Alla Danska bilar kostar ungefär dubbelt så mycket som i Sverige.
Dom har ett "konstigt" skattesystem som ger den effekten.

Mvh
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Länk

Dom kopierar väl endel AMS snack, du finner inte formeln där men det står lite angående importera bilar från danmark där. Skatten på bilar i danmark är 180%
hörde för ett tag sen att de löna sig att typ köpa saab å volvo i Danmark,dom kanske är billiga där....
så att många danskar åker alltså över till sverige för att te.x köpa sin bmw?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.