AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
460

Ventilerna eller oljan?

Ti
2.587
Ticco
420i -14
Nu när det är lite kallare ute så är motorn nästan helt tyst tills den kommer upp i temp, sedan så börjar det å ticka.
Vad tror ni, är det ventilerna som behöver justeras eller kör jag med för tunn olja?
Det gäller min 528'a, å nej det är inte spridarna som låter :)

//Ticco

www.ticco.com
Justera ventilerna....
Jag gjorde det på min bil....det blev ca 6-8 gånger om året. : ))))
Jag hatar det tickande ljudet.

Vilken olja kör du med?

// Bengan

Stummt är inte dummt!!!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
I mina öron låter det som oljan om den inte har uppträtt så innan. Luktar tunn olja. :)
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Använder Castrol Performance 10W/30 (Delsyntet).

//Ticco

www.ticco.com
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En 30-olja i en gammal motor är inte att rekommendera!
Blir nog lite väl tunnt!

Satsa på en 40 eller 50 (eller kanske en 60) -olja i stället. Köp en helsyntetisk olja i första hand, det lönar sig i längden!

Hur länge sedan var det du bytte oljan? Olja slits nämligen! Mer än 1000mil på en icke-syntetolja är nog dumt!

Mvh
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Men vänta nu, 60 å helsyntet!
Jag vill ju inte ha "Motorheads" trummis under ventilkåpan :)
Jag gör service på bilen efter serviceindikatorn.

//Ticco

www.ticco.com
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Den olja som jag menar är Castrols TWS 10W60. Den oljan är (ungefär) lika tunn som din nuvarande olja när den är kall. Däremot är den betydligt tjockare än din nuvarnade olja när den är driftsvarm!

Annars finns det ett antal oljor med viskositet: 5W40, 5W50, 10W40 eller 10W50. Alla de oljorna är lika tunna eller tunnare än din nuvarande när de är kalla, men tjockare än din nuvarande olja när de är varma!

Jag skulle inte använda något annat än en helsyntetisk olja i en motor som jag är rädd om!

Mvh
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Okey, får väl göra en test med helsyntet.
Tack för hjälpen.

//Ticco

www.ticco.com
djspirit
är inte motorn körd på helsyntet innan så gör det inte nu heller då lär det spruta olja överallt bara ett tips alltså men fråga någon insatt som bmw

BMW: HOPEFULLY NO TURBO SHIT JUST REAL POWER
djspirit
är inte motorn körd på helsyntet innan så gör det inte nu heller då lär det spruta olja överallt bara ett tips alltså men fråga någon insatt som bmw

BMW: HOPEFULLY NO TURBO SHIT JUST REAL POWER
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Jo jag är oxå rädd för det.
Jag tänkte köpa Biltemas syntetolja, köra några mil å tvätta motorn å sedan byta till någon bra olja.
Samtidigt kan man ju höra hur den kommer att låta med syntetolja.

//Ticco

www.ticco.com
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du skall köpa Biltemas olja, köp 5W/40-syntetoljan. Den är bättre klassning på än 5W/50-syntetoljan!

Att en motor börjar läcka med syntetolja är en ren skröna! Alla moderna oljor (även mineralolja) innehåller detergentadditiv som rengör motorn. Dvs rengöringseffekten skiljer sig inte så fasligt mycket mellan olika oljetyper.
Ingen fara med att byta till syntetolja med andra ord!

Mvh
mc
460
mc_fox
328i Limo -96
318i Touring -01
Japp, jag brukar alltid köra med helsyntet oavsett bilens ålder.
Det har alltid funkat perfekt så länge motorn inte är helt slut.

Annars har ju Valvoline sin olja speciellt för bilar som gått mer än 10 000mil, prova den.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag ställde ventilerna till 0,25 då blev missljudet betydligt mindre än med det normala spelet 0,30..

Hade exakt samma problematik som du innan..Nu ska man normalt inte ställa dessa för snålt av kända skäl men det är inga problem om man inte kör stenhårt..Men det kanske du gör :)

Tror inte det är din olja som felar,men det skadar ju aldrig att prova en tjockare olja.
Tycker iofs oxå att ditt viscocitetsvärde(visco30 vid 100grader) ligger lite lågt i förhållande till motortyp..

Mvh Janne.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.