AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
480

E46 Garantifix eller ej?

ma
33
majo
318i -02
Tjena

Jag har haft min BMW 318i snart ett år (från feb-02) och har upplevt vissa saker som egentligen inte har stört mig. Men nu när nybilsgarantin tar slut inom kort undrar jag om dessa saker är allvarliga och bör åtgärdas..

För det första, då jag sätter mig i bilen då den är kall gnisslar det från bakaxeln.. Så fort man kör iväg upphör detta gnisslande. Vad kan det vara?

För det andra, när jag snurrar igång min maskin så låter det onaturligt högt om ljusviddregleringen, och då denna ställs in genom att snurra på grejjen till vänster om ratten låter det också "ovanligt" konstigt (låter som om den skulle ställas in i förbestämda lägen). Ska det vara så?

För det tredje, när man väl kör iväg och stöter på ojämnheter, så som väggupp och dylikt så gnisslar det om höger bakdörr.. Som om dörren skulle vara för liten och skava på gångjärnen eller något. Troligen ska det nog inte vara såhär, men kan det vara något vettigt att åtgärda?

Som sagt är dessa saker inte något jag stör mig överdrivet mycket på, men det kan ju ändå vara värt att fixa sålänge det är gratis, hehe. Tacksam för synpunkter och tips

Martin
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
hejhej.
drar du åt handbromsen när du parkerar?
Den kan ge ett litet gnekande ljud när man sätter sig i bilen, eftersom bilen gungar lite då.
Det där med ljuset vet jag ej direkt, men om du har xenon så automatkollar ljudlängdregleringen funktionen varje gång du startar. det ser du om du kollar på ljusbilden på backen precis när du startar bilen att den åker ner och sen upp igen

ha det gott

mvh benke, som sankar sin lilla bumse som satan...
men vet att den är i goda händer...

Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Mitt råd är att försöka bli av med gnisselproblemen, du kommer inte att reta dig mindre på dem och de kommer inte att bli mindre heller. Jag hade en 318-00 med ljud från dörrarna/fönstren, lyckades aldrig bli av med det trots flera verkstadsbesök och diverse huskurer, så jag sålde bilen eftersom ljudet höll på att göra mig tokig. Mina erfarenheter av två BMW-verkstäder samt huvudkontoren i både Sverige och Tyskland gör att det kan komma att dröja ett tag tills jag skaffar en BMW igen. Hoppas därför att du blir av med dina problem på ett smidigare sätt.
No
91
North.D
330D Touring -06

Tjena majo jag har också problem med ljudet från ljusviddregl, ett problem som jag hoppas bli av med vid nästa besök hos BMW
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Har du inte två års nybilsgaranti på din bil? Min hämtade jag ut vid förra årsskiftet och det framgår klart av bilhandlingarna att jag har två års nybilsgaranti.
Samma här, tog ut min i mars 2002 och den har 2 års nybilsgaranti.
Har dock inte haft något som helst problem med min, förutom att det är imma ibland på insidan av glasen på dimljusen.
Går det att fixa, eller byter de ut dem på garantin?
ma
33
majo
318i -02
Åh fan, det stämmer.. 2 års nybilsgaranti fr.o.m. november 2001. Håste ha missat det totalt, hehe. Tack för upplysningen.

Ska inleda året med en tur till BMW och lite klagomål :)

Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.