AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
727

intresserad av 2800 / 3.0 CS

Os
114
Oskar Ekelund
523iA Touring -99 (E39)
320i -85 (E30)
Hej!

Någon av er som kan säga mig vad man får ge för en 2800 alternativt 3.0 CS i hyfsat skick? Bör vara körduglig och möjlig för en relativt grön mekaniker som jag att hålla efter... Hur är bilen att köra? Lika kul som bilen är vacker?

Oskar
Har bara ägt en 3.0s-74,men det var en underbar bil,mycket skönt vrid och bra vägegenskaper med tanke på årgången,- dock för bensinförbrukningen,men vad gör väl det på en hobbybil.
Körde svarttaxi med den på -80talet,när kvällen var över så fick jag skjuta till med pengar för att betala soppan,men kul var det,träffade mycket roligt folk,bla. förste ägaren som gav mig all historik som fattades,bla.ett toppbyte(KOLLA TEMPMÄTAREN,gäller alla BMW)
Slet ut mina däck på ca:500mil,kul att rita 8or

Har sett priser på CS mellan 9500:-(fullt körbar,ej bes,ren obj)till 120´ i toppskick(orginal),ångrar att jag inte köpte ren.objektet.
Lycka till med jakten på en perfekt sommarbil(man får väl inte köra en sån i salt va?)

Henrik
Visa användare
253
Chrome
M635 Csi -84 Schwarz

Har du bestämt dig för just förgasar varianterna??

I vilket fall som helst när du antyder att " grönhet "
är utgångsläget, så skulle jag rekomendera dig till att köpa en bil i bra eller helst mkt bra skick.
När det gäller priserna så varierar det beroende var det är för klåpare som säljer, bilarna börjar ju bli mer och mer sälsynta!!

Körning!! : ) Jaa, vad ska man säga 6:an är makalös inte för intet att det konceptet fortfarande lever vidare!!
Bilens prestanda matchar utan problem många nyare bilar, väghållningen kunde varit mkt bättre men vi talar om bilar som är snart 30 år gammla!!!

Priser: rekomendation kolla i det högre pris fältet syna och var kritisk, titta efter ROST!!

Lycka till, hoppas det blir en E9 till sommaren!!

Mvh Bo
Os
114
Oskar Ekelund
523iA Touring -99 (E39)
320i -85 (E30)
Nej, har inte bestämt mig för just förgasarvarianterna, vad borde jag veta om just det valet? Synpunkter?
Ja, sommarbil skulle det så klart vara. 9500 kr lät onekligen mer tilltalande än 120000 men får väl sikta in mig på någonstans mitt emellan troligen. Tempmätaren bör man förstås kolla, kan tipsa om att man även bör göra det på så nya bilar som E39 (vis av erfarenhet).
Reservdelar till dessa bilar? Är man hänvisad till bilskroten?

Oskar
Visa användare
253
Chrome
M635 Csi -84 Schwarz

Jag skulle rekomendera en insprutare ( en felfri sådan ) helst!!
Man kan göra en jätte lista över "check points " på bara motor och insprutning, det viktigaste skulle jag vilja säga är funktionaliteten och därefter allt annat!!
Nu kommer det säkert komenteras av andra som väljer förgasare, men det får stå för dem!!

Mitt imellan och uppåt är nog ett ganska vettigt val, finns säkert en och en annan fin kärra i det spannet.

Som sagt även bilar av nyare årsmodeller kan lida av " temp " problem, saken är den att " topparna " är väl den känsligaste länken i det fallet!!

Skrotarna börjar väl det bli tunt på när det gäller delar, nya delar går och få tag på men kan ibland vara riktigt dyra!!
Det finns faktiskt både Bmw orginal delar kvar samt reproducerat material.

Ett hett tips är att syna karossen " ORDENTLIGT " efter rost, det kommer att löna sig i längden.

Mvh Bo

Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Var i din sits för ett halvår sedan... Lusläste alla annonser, tittade och ringde på ett flertal bilar utan att hitta rätt. Blev till slut en 02:a...
Tycker dock att 3.0:orna är vackrare men tyvärr är de vansinnigt dyra att totalrenovera (vad jag var ute efter). En ny framskärm kostar 12k på BMW...
Instämmer med tidigare inlägg om att satsa på en vagn från 50k och uppåt. Köper du en för 10k har du mycket jobb och många utlägg framför dig.
Lycka till!

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk 1600/2-renovering...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.