|
|
|
|---|---|
Heineken |
Hejsan, jag funderar om jag har en så kallas " termos " i min bil ? Har nämligen en knapp som det står REST på och sitter på klimatanläggnigens panel. Har läst i gammla inlägg men det är något jag inte sett något om var den sitter ?? Under huven förmodar jag men var någonstans där ska man leta om man letar fysiska bevis på att den finns där ?? God fortsättning på er allesammans !! |
|
"Rest"-funktionen har inget med latentvärmefunktionen att göra. Jag vet inte hur en sådan fysiskt ser ut men den skall hålla värmen upp till 48 timmar så du lär väl se på värmemätaren om du har latentvärme om du låter bilen stå ett dygn i kyla och sedan startar den? |
|
|
Nej du har inte termos. Om du trycker in restknappen när du går ur bilen en kort stund så utnyttjas restvärmen i motorn till att värma kupén. Detta om tre faktorer uppfylls: 1. Motorn är driftsvarm 2. Batteriet har tillräcklig laddning 3.Temeraturen är under en viss gräns, kommer inte ihåg den just nu, men det ska va hyfsat kyligt i alla fall. |
|
Heineken |
Men om jag har så kallad rest värme betyder det att man har bara en kort stunds värme och med en "termos" så har man en långvarigare och effektivare värme. Eller vad är skillnaderna allt mest ?? |
| Latentvärmen ersätter motorvärmare (dvs om du använder bilen inom 48 timmar efter senaste tillfälle). | |
|
Restvärme har du ca 10 minuter, det är min erfarenhet. Men det räcker ju för en sväng in på systemet t.ex. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.