|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
TD04 Jag vill inte svära på ett BMWforum, därför stavade jag så. Och för övrigt så under mina 10,5år som bilbyggare i Trollhättefabriken så har det bara funnits ett artikelnummer på 9000ic och 1 till gammla 900 (kom ett nytt med nya 900), och till slut ett till disel(93). Med 95 har jag inte någon koll på hur det är. MVH/Berbel |
|
tudeski2457 |
Jag ska åka mo hämta ic på torsdag, sen kan jag berätta hur det går.. Viggen har ju över 200hk original så kasst är det ju inte.. FAAN VA DET GÅR MELLAN SKOG O SNÅR!! |
| Hörde att Aeron och viggen har samma intercooler och att de är tjocka som f*n och kyler mycket bra. 9000ic vet jag inte hur den är men jag har bara hört gott om viggen ic. | |
|
Med risk för att verka vara en viktigpetter så måste jag dock bestrida Berbel´s uppgifter. Om det bara har funnits ett artikelnummer per bilmodell så ställer jag mig mycket frågande till varför det i SAAB EPC 2001 finns: 3 st artikelnummer till gamla 900 1 st artikelnummer till "nya" 900 (i saabkretsar og900) 2 st artikelnummer till gamla 9-3 (bensin/diesel) 4 st artikelnummer till 9000-serien 2 st artikelnummer till 9-5 -> Berbel Jag menar inte att hacka på dig. Blev bara så förvånad eftersom jag VET att det finns fler än så! ;) Kan artikelnummer vara olika saker beroende på om det gäller montering på linan eller om det står i databasen? |
|
|
Matte>> He he... Viktigpetter eller inte, klart man måste få påpeka när felaktigheter sprids. Så visst finns det flera artnr. precis som Matte säger, har bredvid mig just nu i skrivande stund 1st 9000 IC med artnr: 75 96 257 och när jag var i garaget förut så slängde jag några ögon på den IC som tidigare tjänstgjort i min bil och den heter 43 96 818. De 9000 IC:s jag har är den sk. "2.3 modellen", faktum är dock att den på de senare modellerna av 9000 återfinns på både 2.0 å 2.3. När man förr i världen kunde köpa 9000 IC:s på fabriken som Berbel säger så fick man själv knalla runt och snoka fram rätt artnr. på detaljerna annars var det minsann ingen ide´ att knalla upp till "kärringarna" i personalbutiken. Inget artnr = inga delar. Även om de med största sannolikhet lärt sig ett och annat artnummer utantill. Mvh TD04 |
|
|
Matte Det är nog helt rätt om du får olika nummer, men kolla om det står årsmodeller också då. Saab ändrar mycket bland sina arikelnummer bara för att det är en ny årsmodell. Dock kan det vara någon liten ändring på grejen så som att ett fäste kan vara flyttat en(1) cm t.ex. Sen kan det nog vara så som du säger i sista raden av inlägget också... Det låter jag vara osagt. TD04 Har eller är du också bilbyggare? Det låter så ialla fall. Angående viggen intercooler så har jag ingen info om den, till stor del pga att den byggs i Finland. Bara råkarosser som byggs i Sverige till den. Och jag tror inte någon försöker vara någon viktigpetter utan att ha bra med "kött på benen":) MVH/Berbel |
|
|
bebel: är viggen/ aero i/c:n i alu eller "plast på hörnen å gavlarna"? Allting kan gå itu, men min motor kan gå i tusen bitar... Psi=Bar*14,5 Bar=Psi*0,069 |
|
|
berbel!berbel!berbel!berbel! har svalt en raket... Allting kan gå itu, men min motor kan gå i tusen bitar... Psi=Bar*14,5 Bar=Psi*0,069 |
|
|
joachimsundgren Alla ic som jag har sett i Trollhättan är med plastgavlar i alla fall (i fabriken). Detta utesluter inte att viggen-ic har alu gavlar, med det vet jag inget om pga att alla delar till den inte finns i Sverige, utan Finland. Även till gamla 93, de ska bygga den ett tag till där. MVH/Berbel |
|
|
-> joachimsundgren Hur mycket har du tänkt att ladda? Plastgavlarna håller för ganska höga tryck de med... |
|
|
Berbel>> Bilbyggare? Nä, det är jag inte men man känner ju till rutinerna. :-) Matte>>""Kan artikelnummer vara olika saker beroende på om det gäller montering på linan eller om det står i databasen?"" Nej ,det är samma. Här några olika artnr. på 9000 IC: Länk joachimsundgren>> Det finns "Viggen" IC med alu gavlar men det är förserieprylar och det har inte slunkit ut så många på marknaden, men det finns. Den så kallade Viggen IC:n sitter på 9-3Viggen, 9-3 200hk, 9-3TiD. År 2000 så har alla 9-3 "Viggen" IC UTOM 9-3ltt 154hk och från och med årsmodell 2001 så sitter den även på 9-3ltt. Ofta är det inte laddtrycket i sig som knäcker plastgavlarna utan det är inte allt för sällan en felinställd dumpventil som hjälper till med det. |
|
tudeski2457 |
Hur menar du att en felinställd dump kan knäöcka gavlarna |
|
Eller fråga på Länk |
|
|
Matte: tanken är att ladda 0.5 kilo utan att öppna motorn, installera en anläggning för 500hk+, lära mig insprutningen, mappning osv... sen ur med motorn, svarva kolvar, o-ringa, plandecka och hona blocket... kanske lämna bort toppen, kopparpackning... ladda kanske 1,5 kilo... lång byggtid... Allting kan gå itu, men min motor kan gå i tusen bitar... Psi=Bar*14,5 Bar=Psi*0,069 |
|
|
jag tror kanske mer på att låta nån skräddarsy en dumper i/c åt en... finns folk som gör det här på forumet... Allting kan gå itu, men min motor kan gå i tusen bitar... Psi=Bar*14,5 Bar=Psi*0,069 |
|
| tudeski2457>> Med en felinställd dump så får man en mindre trevlig tryckpeak när gasspället stängs vid växling. | |
|
Är det inte så att 9000 ic från 91-93 till det yttre är identisk med 9000 ic 94-98 bara det att den senare har bättre kyllameller inuti? Tycker mig ha hört detta förr. M.V.H. |
|
| Hur hög, bred, djup är en 9000 ic? | |
|
Kimpan>> Kan återkomma med måtten när jag kommit hem från jobbet, tyvärr tar det nog en 13-14 timmar innan jag kommer hem och kan mäta för jag har bara varit på jobbet en halvtimma än. Under tiden kan du få kika på den här bilden: Länk Mvh TD04 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.