AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
2.047

ngn här som kapat sina fjädrar?

Sida 1 av 2
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
Letat med ljus och lykta efter sänkningsfjädrar fram till en e34a med m chassi. Verkar ej existera.
underar på att kapa fjädrarna nu bara.
Det e väl inga större problem på bmw? Asso deras fjädrar e väl ej sådär platta i anligningsytorna som andra?
Ngn som kapat sina på e34an?
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Passar inte vanliga sänkningsfjädrar då?? Enda skillnaden är väl att dom inte sänker lika mycket på en bil med M-chassie pga att dom redan är lägre än en bil med standardchassi??
li
1.959
liste
535i -89
Att kapa fjädrar kan mycket väl leda till att bilen förvandlas till en Skoda -82... Med andra ord - gör det inte.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är aldrig en bra idé att kapa fjädrarna.

Jeppe

A real gentleman never travels with less than twelve cylinders!
black beemer_1
jag har kapat fjädrar i alla år.dock gör ja inte det längre,men det har funkat bra,polaren har en verkstat , så testa vi hans fjädrar i tryckbelastnings press som var kapade och testa mot hans nya sänkta (samma längd) så var värdet nästan samma,så han hade inte behövt byta mot äkta sänkning (DETTA GÄLLER NU INTE ALLA BILAR) och sänknings fjädrar finns i olika kvaliter,men i ditt fall BARA KAPA om inte annat finns.att bilen blir skoda 82:a är bara glömma ,i nån viss extrem körning kan du tappa lite,men vem vet du kan vinna på det oxå,kan bli bättre väghållning fast du kapat

säker på att du kollat med

bildelsimporten och shock absorber ? dom har mycke

JAG REKOMMENDERAR ALLA ÄNDÅ ATT INTE KAPA

man kör inte bil under 8cyl
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
så fjädrar till vanliga e34 passar m chassit?
bara det att mchassi fjädrarna redan e lägre så jag få räkna av det på sänkningen?

för på www.sanksats.nu etc står det att fjädrarna ej är till mchassi etc. som om de ej passade mchassit
li
1.959
liste
535i -89
Black_Beemer - om det i ditt tycke är helt okej att kapa fjädrar - har du gjort det på din E39? Det är ofta så otroligt svårt att kapa fjädrar på rätt sätt och på rätt ställe, och det tror jag du vet. Vad händer om man har olika långa och/eller hårda fjädrar runt om på bilen? Jo, precis - det BLIR en Skoda -82! :)
ki
437
kingen
325i-93
100 % M3 optik
Jag har kapat min fram o de e ingen skoda!!!!
Du "liste" va har du för en bil då???

Att kapa fjädrarna så de bli lika långa kan väll inte vara svårt, men har inte en del fjädrar olika härdning i fjädrarna? Typ mjuk i ändarna och hårda i mitten?

Jag har sänkt min M5 så det måste ju finnas andra fjädrar att få tag på till M-chassiet ?

Kapa fjädrar, kanske på en gammal 240 som man köpt för 2000kr, inte annars........

Mvh
Patrik
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Har åxå kapat fjädrarna på två av mina bilar vinterbilar, både sänknings- och orginalfjädrar, det har funkat alldeles utmärkt! Dock tveksamt om jag skulle göra det på en BMW.
ki
437
kingen
325i-93
100 % M3 optik
Jag tror inte man kan känna skillnad!!!!!!

st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
asso problemet e att alla fjädersidor har fjädrar till vanliga chassit. och till m bilarna.
Men ej m chassit. M chassit är ej lika med m bilarnas chassi så deras grejor passar ej.
Jag e klämd mellan de två chassina och ingen verkar ha fjädrar specifikt för m chassit.
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
Kapat har ju sina fördelar o nackdelar,
-Det är billigt, bilen blir så låg du vill ha den o den brukar oftast bli hård, ibland för hård...
-Nackdelan är ju att de ibland kan bli för kort (besiktning) o att den kan bli studsig.

Sänksatser har ju olika kvalitet som nämts ovan, kapat går ju i mitt fall före en bil**ma sänksats..

sen är det
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
Kapat har ju sina fördelar o nackdelar,
-Det är billigt, bilen blir så låg du vill ha den o den brukar oftast bli hård, ibland för hård...
-Nackdelan är ju att de ibland kan bli för kort (besiktning) o att den kan bli studsig.

Sänksatser har ju olika kvalitet som nämts ovan, kapat går ju i mitt fall före en bil**ma sänksats..

sedan beror det ju lite på bil oxå, en gammal 740 m "bakhäng" är ju ett givet kapobjekt en E39 som ngn sade skulle nog inte ens tanken infinna sig på...

sedan bör man tänka på att om man ska göra en "seriös" kortning av fjädrar med rondell, så byter man stötdämpare oxå, så brukar det faktisk bli rätt ok...Mvh L
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
hrmm blev lite fel där,
Bör dock tillägga att jag åkt mycket kapat, (haft många bilar) o även sänksats,dock sällan originalhöjd.. håller ju sänksats före kapning, men har heller aldrig haft problem med kapat...
keep it low.. /mvh L
stimpenbmw2:

Har du hittat någon sänknings sats än?
Jag har beställt en sats till min M5 3.8L.

// Bengan

Stummt är inte dummt!!!
Visa användare
61
TraSheD
320tic -88
316tic -89
325im cab -92
bildelsimporten har inga sänkfjädrar avsedda för just M chassit men sänkfjädrarna från e34 med 6cyl fungerar på M-chassit. dom har 3 olika alternativ i deras katalog. en som sänker 35/00 för 1095:- (bara framfjädrar ingår i satsen) och en sats som sänker 35/35 för 1595:- och en 50/35 för 1595:-.
dock så kan du bara använda fjädrarna i satsen när do monterar den på M-chssit.

- Life Offers One Guarantee, If You Don´t Win, You Lose -
jo
67
jocce_
318i-85
kapa ej..klarar inte besiktningen då...

mov_it
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Om du kapar fjädrarna så tror jag att du kommer att ångra dig, eftersom du inte har några original fjädrar kvar då att byta tillbaka till om du blir missnöjd.

Dessutom är det ju som vanligt, har du kortare fjädrar utan att byta till andra anpassade stötdämpare så lär faktiskt bilen bli som en Skoda -82! Om inte förr så blir det så senare...
*B
535
*Bumse*
324td -88
jocce_: Sätter man fast fjädrarna så klarar man besiktningen.

Lätta inte på högerfoten!
jo
67
jocce_
318i-85
okej, men det är ändå korkat att kapa om man nu inte trivs i diket uppochner...

mov_it
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.