AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
720

Starta beemern under vinterförvaringen?

Mo
141
Molund
E-36 325i Sedan Edition
Aloo

Jag har som många andra ställt av bilen under vintern. Nu e jag hemma firar lite jul o så o tänkte ja kanske ta o starta maskinen lite.

Är det bra o låta motorn köra sej varm på tomgång? För jag har ingen möjlighet att komma ut o köra med bilen?

Vad har ni för synpunkter?

/Magnus

Beast no.7
Visa användare
130
Eber
325i -87
Vad jag kommit fram till eftersom jag hade samma problem som dig var att man gott och väl kunde starta bilen ibland och låta den stå på tomgång länge, över 15 minuter i alla fall. Samt trycka, pilla o rycka i alla reglage/bromsa/växla.

Det är väl kanske inte krigsavgörande även om man inte startat bilen på ett par månader, men för säkerhetsskull så gör jag det ändå, eftersom packningar och liknande kan bli dåliga osv om bilen inte används? Bilen mår ju bäst när den körs regelbundet.
Är väl egentligen bara om man har AC som man skall starta bilen och koppla på den så att smörjmedlet åker runt och inte packningarna i kompressorn torkar ut.. resterande skall väl klara sig... vad jag har hört i.a.f. I vilketfall så skall man ha igång bilen typ 20 min dvs varmköra den ordentligt om man nu startar den eftersom det blir fukt i motorn mm annars.. /Micke

"Att köra framhjulsdrivet är som att bli bogserad"
Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
det är bra om du startar bilen ibland som det står här ovan för att packningar mm ska hållas i skick...men låt den inte bara stå på tomgång utan när den fått lite temp så kan du hålla den på lite varv så motorn får arbeta lite...

/Henke

BMW CS #5075
Len
Inte alls så säkert att det är bra att starta motorn och bara låta den gå ett tag, obelastad.
Det är bara om den kommer upp i full drifttemp. som man kan räkna med att den "ventileras" ur ordentligt (ex.vis syrliga ämnen i vevhuset), så en kort körning kan i värsta fall visa sig kontraproduktiv. Detsamma kan f.ö. gälla andra delar som avgassystemet.
Men kanske är det bra att köra runt motorn utan att den startar, ifall man t.ex. kan koppla ifrån 12V till tändningen...

När det rullar så rullar det!
Och när det gnisslar så kostar det.

len
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Om det är bra eller inte vet jag inte? Men jag går iaf ut ibland och startar upp bilen,har fått för mig att det är bra och ännu har jag inte märkt att det skulle skada på något sätt.

hjorten
Mo
141
Molund
E-36 325i Sedan Edition
Märker att de flesta brukar starta upp pärlan under vintern här iaf. Precis som jag har gjort innan oxå.

De e ju f*n oxå att ja inte kommer in i garaget nu pga all snö som kommit inatt. Hela porten är insnöad*skratt*

Jaja, maskinen ska få startas upp så snart ja kommer åt den=)

Gott nytt år allihop!

/Magnus

Beast no.7
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Jag brukar starta min ibland på vintern och köra ut den ur garaget om jag behöver få in nån annan bil där... Om det är bra eller inte vet jag inte, men jag har aldrig haft några problem med det i alla fall!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.