AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
902

Trasig växellåda - vad hände.

Min fråga häromdagen betr. trasig växellåda på en E38 med Steptronic-låda gav en hel mängd svar. Till min stor glädje visade det sig att lådan inte hade pajat utan felet låg i bakaxelnväxeln. Följande hade hänt.
En däcksfirma i Göteborg skulle byta fälgar i somras och lyckade med koststycket att spräcka tanken när bilen skulle lyftas. (Passa upp vid lyft av en E38, tanken ligger nära den bkre lyftpunkten.) Vid byte av tanken måste bakvagnen monteras ner eftersom tanken ligger på bägge sidor om kardan/bakaxelväxel. Ett stort jobb och lätt att göra fel.
Mitt problem nu var att den högra drivaxeln (från växeln ut till höger bakhjul) hade gått ut ca. 6 - 8 mm ur bakaxelväxeln. Jag har turen att anlita John Liess på Arboga Bilservice (en stolt ägare av en kononfin 540 Touring) när det gäller reparationer. Han är inte bara billig utan av den gamla stammen reparatörer, dvs. inte bara byta utan han reparerar. Vi lyfte upp bilen i lyften och han hittade felet när jag lade in och ur växlarna. Axeln trycktes in i bakaxelväxeln och sedan fungerar allt som det skall. Mitt stora problem är nu vad som har hänt. Troligen har töntarna i Gbg inte monterat axeln rätt utan de har skadat låsningen. Min fråga till alla hjälpsamma vänner gäller hur det ser ut inne i bakaxelväxeln. Finns det någon som har tillgång till en sprängskiss? John har tyvärr ingen och det är ju stängt på helgen hos märkesverkstäderna. Jag måste nu plocka fram min pärla (Citroèn 2CV - 82) ur vinterhöljet för att kunna förbli mobil. Kan ni föreställa er hur kallt det blir i en 2CV vid -10 grader och därunder? Därför ber jag om snabb hjälp.

Visa användare
225
zaharald
750iaL -92
520i -89
Oh jag som tyckte att jag hade det tjurigt som åker gammal Volvo till jobbet...

kan tyvärr inte hjälpa, lycka till!!!

zaharald
svardska
enl etk sitter det en låsring längst in på splinesen, men att den skulle hoppa ur verkar konstigt, men det verkar ju så.
^p
326
^pasi^
740 e32 -93
520 e28 -87
323 -86
jag har vairit med om liknande!
det ser ut som att axeln sitter på plats men des saknas typ 1-2 mm då låser inte ringen som det ska och det slutade med att axeln åkte ut
det som behövdes va att trycka dit axeln rätt!

H/Pasi
Turbo är diesel förunnat!!!!!!
Visa användare
382
Micki
740ia-95
Det måste finnas nån slags låsning i bakvxl-n!Det bara till att öppna där bak och kolla.Det kan inte bara glida ut!

Går bestämd framot!
Paap Reeder
Hej!
Ett typiskt roligt fel. Först ser man summor med en massa nollor i och sedan visar det sig att det bara saknas en låsring.
Vad Du måste göra är att Du måste demontera drivaxeln. Räcker om Du lossar de 8- bultarna vid drivflänsen och sedan kan Du "föra drivknuten åt sidan".
Därefter ramlar således drivflänsen ner på golvet eftersom den omtalade spärringen inte är på plats.
Frågan är då var den kan vara??
Har man en jäkla tur ligger den inne i stutvxlhuset. Du kan således bara lossa bakre gaveln för att komma åt den i sf.
Finns inte låsringen i oljan måste en ny fixas. Låsringen skall ju jacka in i ett spår på drivflänsen och hålla fast den.
Är man en klantmek kan man vid oförsiktig montering "trycka ut" spärringen med drivflänsen.

Kan bli knepigt att "pula dit den utifrån". Vill Du kan jag undersöka min M 5 /E34 diff hur det är med den saken. Just nu är det -12,5 ute.

Värst värsta meket blir då att lossa även den andra drivflänsen samt lossa lagerhusen
på båda sidor samt ta ut diff"barnet" rakt bakåt.

Jag har en lös M 5 diff ute i kylan så vill Du kan jag kanske ta en bild eller dyl.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
Hej!
Kunde naturligtvis inte låta bli detta ärende utan var ute och hämtade in min lamelldiff-innanmätet till M5:an. (Det var - 15,8).
Du kan lätt byta / ersätta den s k spärringen utifrån med enbart drivaxeln demonterad. Finns viss risk att den kan "sprätta iväg in" men om Du pular in litet torkduk längst in skall du fixa det.
Frågan är då var Du kan få tag på en dylik spärring??
Sannolikt blir det inget åkande med 750:an mer detta året iaf.
Om Du dessutom byter ut den nedre oljepluggen i slutvxl mot en dito med magnet kan den f d ringen "säkert" ligga kvar i oljan --- om den nu ramlat in??
MVH /// Paap R
Paap Reeder
Hej!
Såg att drivaxeln på en M5 E 34 måste dras ut ca 30 mm innan den går fri från differentieldreven.
Konstigt att Din började "tappa splinsen" redan efer 8 mm???
MVH /// Paap R
Jag har dragit tillbaka axeln och kontrollerat ringen. Den satt på plats. (Tufft jobb, höger drivaxel måste rensas så att man kan dra ut den tillräckligt mycket för att kontrollera ringen. Den sitter i splinesen.) Vid kontroll av vänster sida så sitter den lika bra som den högra efter det att jag monterade tillbaka axeln.
Jag beslutade mig att köra vidare för att se vad som händer. Rimligen borde det inte hända mer än förra gången, dvs bilen stannar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.