AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
466

Tomgång på V12:an

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Nu tänkte jag höra med er andra som har V12:an. Hur gör ni på tomgången, när ni har startat upp bilen låter ni den då stå någon halvminut till en minut innan ni börjar köra. Jag fick höra av en kille att det kan vara bra att låta bilen stå på tomgången en stund innan man åker iväg.

//Schnitzer
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag låter den stå på tomgång medan jag tar på bältet, får i rätt platta i stereon mm. 10 sekunder till ett par minuter.
Vet inte hur stor betydelse det egentligen har?

Jeppe

A real gentleman never travels with less than twelve cylinders!
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Ok, är det någon som vet vad som kan vara bra med det? Eller kanske t.o.m dåligt?

//Schnitzer
ho
432
hombre
750iA 1991
Enligt nyanskaffat instruktionsbok (tack Paap!) ska man ej låta motoren fortsätta gå på tomgång i onödan. Detta gäller för alla bensinbilar som jag känner till. Således är v12 inget undantag.
Teoretisk så finns det jo dom med slöa oljepumpar/tröga oljetrycksgivare där kan det väl kännas tryggt att vänta till man är säker på att oljtryckslampan slocknat.

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jah brukar starta och och sedan låta bilen stå ett par minuter på tomgång medan man stänger garaget innan man kör i väg. Detta för att oljan i växellådan skall hinna bli lite varm innan man kör iväg. Jag läste om detta någonstans på forumet att någon växellådsexpert rekomenderade att oljan hinner bli lite varm innan man kör iväg. Sedan är det en fördel om motorn inte heller är smällkall innan man börjar belasta den.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Man skall vänta en 10-20 sekunder så att oljan hinner köras runt rejält innan man kör iväg. Är det riktigt
kallt ute kan man vänta en 30 sekunder.

Det rekommenderas inte att låta motorn gå varm på tomgång. Sen skall man undvika belastning innan motorn
hunnit bli varm . Så man ska ta det lugnt tills rätt arbetstemperatur uppnåtts innan man börjar gasa på.
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Hur är det på E32:orna, har dom komfortstart? D.v.s. att man bara "duttar" till på nyckeln så går startmotorn av sig själv tills motorn startat. Detta är en klart vanebildande funktion på 38/39:or med vinkelmotor. (misslyckas alltid med att starta farsans skoda numera;-)
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Min 750i har inte komfortstart, och jag har inte heller sett någon annan E32 som har det, så jag tvekar på att det finns, alternativt är mycket ovanligt. Däremot håller jag med om att det är en mycket fin finess, en släkting har det på sin 750i E38, och det är alltid lika facinerande när man startar den.

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Ok, man behöver inte vänta så lång tid då på tomgången. Man får då också ta det lugnt tills motorn har fått den rätta temperaturen innan man börjar gasa, men det är självklart.

Hur lång tid kan man få behöva vänta innan man börjar gasa då? När temperaturvisaren för kylarvattnet står på mittenstrecket, hur lång tid till kan man få vänta efter det för att verkligen vara säker på att motorn är riktigt varm?

//Schnitzer
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Man ska inte gasa för kung och fosterland innan motoroljan nått arbetstemp, det har den inte uppnått när kylvattnet nått arbetstemp.
På min 528:a med kylproblem syntes det tydligt i somras, först gick kylvattentempen upp till mitten och parkerade och sen när oljan blivit varm fortsatte nålen åt höger...

-----------
Länk
Cs
50
Csoft
750iL -89
Har inte M70 hydrauliska lyftare isåfall skall den ju snurra i ca 30 sekunder innan man ens rör gasen!

Eller är jag helt ute och cyklar?
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Det finns en tumregel som säger att det tar dubbelt så långt tid för oljan som för kylvätskan att bli varm, och det är ju oljetempen som är det viktiga egentligen. Alltså: när vattentempen är uppe på normal, vänta lika länge till innan du ger järnet.

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Den regeln har jag också hört och använt den också, fast jag brukar köra lite längre ändå innan jag gasar.

//Schnitzer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.