|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej! Funderar kring huruvida det är ett plus eller ett allvarligt minus om bilen inte är vinterkörd?? Helt klart är att om bilen förvaras s k "torrluftad" (vem fanken kan fixa till sånt ??) så är det väl helt OK men .... Den andra ytterlighetsgränsen skulle då kunna vara att man bara vrider av tändningen och låter den stå rakt upp och ner på gatan. Däremellan finns så ett antal varianter av hur torrt bilen kan förvaras. Min uppfattning är f n att om en motor får snurra sig genomvarm 1/vecka så är det bäst för den och då kan bilen i sig stå ganska fuktigt - givetvis kommer detta sedan att tära på karossen men får motorn är det OK. Aldrig vinterkörd under 8 år -> 8x3 rostspår efter kolvringarna i cylinderväggarna????? Har läst på hur man skall vinterkonservera en Otto- motor ...... vem gör alla dessa moment? Viktigare isf att alla dessa moment verifieras noggrant än att ngn servicebok finns stämplad o s v. MVH /// Paap Reeder |
|
Intressant inlägg. Tyvärr har jag inget bra svar... En bil från Norrland eller Gotland (saltfritt) borde alltså få gå året runt!? Mvh Daniel |
|
|
Bra tankar, som min morfars Fiesta -92, 5000 mil och aldrig körd på vintern, men den står ute året runt vilket speglar sig i lackens skick (eller avsaknad av glans). Däremot går gubben ner ungefär var 3:e vecka och varmkör den ordentligt under vintern. Min bil går nu sin 4:e vinter sedan -88 och det syns redan i skärmkanterna *snyft* Jag ser frånvaron av vinterkörning som ett plus i kanten, men kollar noga upp bilen ändå, även om det nu handlar om en bil för 10k eller 100k. _____________________ #232 i E28 registret Länk Länk Det går att ha kul med en snik-modell !!! |
|
|
hmm...det bästa är ju naturligtvis om bilen stått i varmgarage över vintern.. men står den bara ute och blir startad emellanåt så sätter det spår i karossen, fast motorn klarar sig kanske bättre..min bil har nog varit med om en del vintrar, för ena tröskellådan är lite röten och lacken har släppt i ena hjulhuset (dock ingen rost).. det finns ju lika många definitioner på "ej vinterkörd" som det finns bilägare :) men man kan ju se på bilen om den har stått i garage eller ute året om.. "Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999) Jag räds inte långmilare ! Länk |
|
|
Har min Supra i torrt 18 gradigt varmgarage, startar den INTE titt som tätt. Brukar ge den ny olja, filter, vax, insmord läderinredning, skydda lister osv innan jag ställer av. Den ser ju ut som 100% ny ännu, det är svårt att uppnå om den får gå i slask och salt.... Och vad gäller era fahågor om motorns insida, kan bara säga, körning sliter alltid mer än vila. Har haft en reservmotor liggandes till en gammal bubbla i vanligt kallgarge i 15 år, behövde topplock och lånade dessa från motorn, finns inte tillstymmelse till rost i lopp eller annars i motorn så där kan ni vara 100% säkra. Låt bli att varmköra, grejerna mår bättre i vila. Sen är det ju viktigt att ställa av innan första saltet lagts på vägarna, oavsett om den ska stå inne eller ute, att köra runt och fylla upp bilens underredan, skrymslen och vrår med salt och sedan ställa av den är ju helt menignslöst.... |
|
|
Paap Reeder: Varför kallar du din motor för Otto. Blev nyfiken bara :-) |
|
|
En bil som stått i garage, kall- eller varmgarage, har fått slippa saltet, och det är det viktigaste tror jag. Sedan är det inte bra för en bil att stå still i flera månader, därför försöker jag köra med min 750i så ofta som möjligt när väderleken tillåter. Om man bara varmkör motorn då och då så blir avgassystem fullt av kondens, och det är ju inte så kul att byta ett sönderrostat avgassystem på en 750i. Sedan är det inte bara motorn som skall bli varm, det gäller ju även bakaxel och växellåda, så det är bra om bilen får rulla lite ibland. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! |
|
| Otto-motorn är den typen av motor de flesta bilar har. (kolvmotor) Finns ju även Wankel-motor mfl. | |
sebbe_bmw |
Goddag! Skall bara kommentera några saker här tänkte jag=) En motor som står under en längre period tar skada av detta, Varje vinter jag plockar upp båten ur sjön så sätter jag på spolmunstycket och kör motorn på land för att få ut allt saltvatten ur kanalerna, kör även i lite olja i vattnet för att smörna impellern. Sen till motorn, varmkörd och fin, plockar ur säkringarna till bensinpumparna och öser in konserveringsolja på sprayburk i insugningsrören tills motorn stannar..Plockar sedan av alla 8 stift och sprutar i lite extra olja där och kör runt på starten.. Detta lönar sig även på bilmotorer, har sett många nya motorer som stått still ett år eller liknande som är rostiga i cylindrarna..=( Även när de plockar upp stora kryssningsfartyg i docka för att reparera dem så konserverar dem de stor 16 cylindriga diesel motorerna! Jag har haft den båt jag har nu i 4 år nu och den motorn (Mercruiser V8 8.1 Horizon)är lika fint skick som när den var ny, jag tror det beror delvis på vinterförvaringen.. Ett råd bara Sebbe |
|
Man ska alltid byta olja innan man ställer av bilen på vintern. Stoppar man då i en helsyntetolja av riktigt god kvalitet (ex. Castrol RS eller efterföljaren till denna, WTS?) och varmkör motorn, så behöver man bara starta bilen någon gång per vinter. En bra helsyntetare har så god vidhäftningsförmåga att skyddshinnan den lämnar efter att man stängt av motorn ligger kvar på metallen i flera år. Jag såg ett oljetest på Discovery där amerikanska armen beskrev hur de sparade miljoner $ genom att använda helsyntetoljor i de fordon de förrådssällde, istället för som tidigare, specialoljor som krävde demontering av motorn vid driftstagning. De körde på en icke namngiven helsyntetolja från F1 svängen och startade sina maskiner en gång per år, utan problem med rost i cylindrarna. Om bilen däremot får stå med en slutkörd mineralolja som rinner ner i tråget efter 4 timmar... ja, då är det såklart en annan historia... |
|
|
jag har kört en gammal Corvette från 68 på sommarhalvåret i snart tio år och då har vinterförvaring varit en naturlig del av bilägandet.. Jag har gjort ungefär som beskrivs på bifogad länk.. Nu är detta en gammal bil men en del går överföra på era fina BMW... Länk |
|
Paap Reeder |
Hej "Anders R"! Namnet Otto är bara nått´jag tagit efter ngn annan på forumet. Kan inte detta fullt ut men bygger inte en wankel också på den gode Ottos principer. Diesel är dock en helt annan kategori... nicht war? MVH /// Paap R |
|
Nej, Wankelmotorn bygger på rotationskolvar (trekantiga skivor). Den motorprincipen uppfanns av Dr. Felix Heinrich Wankel. Här är en bra hemsida om Wankel: Länk Ottomotorn och Dieselmotorn är däremot rätt lika i principen. Dock två olika uppfinnare! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.