|
|
|
|---|---|
|
Nån som vet var man kan köpa lösa avgassystemsbitar typ simons fast i rostfritt?? Jag tänkte bygga nytt men simons rostar och ett skräddarsytt ferrita kostar för mycket. Jag har heller ingen tig-svets därför måste det vara just avgassystems rör delar annars är det väl inte så svårt att bara skaffa fram lösa rördelar i rostfritt!!! MVH/ Razer | |
|
Raka rör säljer lösa rostfria delar. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
|
Har de dämpare som de säljer också??? MVH/ Razer |
|
|
Jag tror det, men jag kan inte svära på det. Kolla deras hemsida. Länk har jag för mig at det var... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
| Även Simons har rostfria grejer... Kolla in deras hemsida! | |
|
www.ray.se // Bengan Stummt är inte dummt!!! |
|
ant |
ferrita säljer också lösa delar, även dämpare. ========== Länk |
|
Jag funderar lite på raka rörs special dämpare är det någon som har testat denna på någon BMW och vet något om ljudnivå/effekthöjning osv.? MVH/ Johan |
|
ant |
i bilsport testade dom ju den där special dämparen på deras kadett gsi. det gav ingenting i effektvinst. jag tror det är bortkastade pengar. satsa på rejäla normala dämpare istället. ========== Länk |
|
Razer, "Special-dämparen" har diskuterats rätt flitigt även på detta forum. Slutsatsen av alla diskussioner är att det är en ren bluffpodukt. Ingen oberoende mätning visar några effektvinster i använbart varvtalsområde! Skulle en oberoende mätning visa en effektmätning skulle de troligen vara extremt snabba att referera till den mätningen i marknadsföringen.... Jag anser att Ant har helt rätt i den frågan, skippa "specialaren" och köp ett riktigt avgassystem. Om du inte har trimmat motorn i övrigt är ett trimavgassystem troligen effektmässigt bortkastade pengar på din bil. Du kan nog endast räkna på högre ljudvolym då BMW:S avgassystem är väldimensionerade från fabrik! (Fast det kanske är just ljudet som är viktigast!?) Mvh |
|
|
Har en 2,5" "booster" från raka rör som ligger på hyllan men som ska dit i mellandagarna! Ang Bilsport så tycker jag inte att det var likadana system..menar att JT använde sig av 2,5" medan Raka rör använde 2"..vet kompisar på racing banor och rally åkare som använder Raka rörs "booster" som har känt en klar förbättring med Raka rörs burk! Skulle vara intressant att se om det blir nån skillnad på Kadetten om man skulle göra samma test men med ett 2,5" system istället.. Jocke 1.07.30 på Gelleråsen:) 1.00.17 på Knutstorp.. 0.41.42 på Falkenberg.. 1.19.96 på Mantorp.. www.JoCompetition.com |
|
|
Hmmm, jag skriver som en kratta när det skall gå fort! "...visa en effektökning..." skall det ju naturligtvis stå! Jag väntar fortfarnade på oberoende tester av den produkten! De tester Raka rör refererar till innefattar ju rätt stora modifieringar av motorerna förutom just "specialdämparen". Slutsatsen (min!) är naturligtvis att det är de andra modifieringarna som ger effektökningen, tills de har bevisat motsatsen! Är lika nyfiken som Frid på mätningar där man jämför effekten under motsvarande förhållanden, med och utan "specialdämparen"! Mvh |
|
|
Från: "Sverker Ottosson" <svalle@tsmotor.com> Organisation: TS Motorsport Datum: Tue, 7 Aug 2001 22:37:28 +0200 Till: Raka Rör <mail@rakaror.o.se> Ämne: avgas.doc Test av effektljuddämpare till avgassystem Vi fick ned fyra dämpare i olika storlekar från Raka Rör för att testa på vår rullande landsväg. Vi hade fått en 2 tums-dämpare i den tidiga turboserien (utan skruv) som vi lät en kund montera på sin Vråltrimmade (från original 204 till 360BHp) Opel Calibra Turbo. Ägaren uppger att bilen blev betydligt piggare. Tyvärr har vi inget svart på vitt eftersom fördelningslådan på bilen bröt samman innan vi fick tillfälle att mäta skillnaden. Den största i tretumsutförande monterade vi på vår rallycross-Mazda med vältrimmad 13B Wankelmotor på 270 BHp. Vi ville testa värmetåligheten. Vi har inte hittat någon dämpare på marknaden som tålt den höga avgastemperatur som en trimmad Wankelmotor lämnar. Denna dämpare var ett undantag. Bilen har nu kört halva säsongen och vi har inte hört någon ökning av avgasljudet. Förut fick vi byta ljuddämpare en eller två gånger under säsongen. De var då helt rensade invändigt. En 2 tums-dämpare åkte på en Mazda RX4 original som ersättning för de tre kattar som sitter originalmonterade. Detta gav en effektvinst på 6 BHp samtidigt som vi inte kunde mäta någon skillnad på avgasvärdena. Om nu bara bilprovningen kan fås att tro att det är en katÉ Bilen ifråga ligger något under original 150 BHp så motorn behöver nya tätningar. Den sista dämparen, en tvåtumsdämpare åkte på min egen Passat -89 med 2,0 16V motor på 136 orginalhästar. Denna bil är original förutom ett extra lufthål till luftburken och Unichip-optimering. Jag testade att installera dämparen istället för flamdämparen (eftersom den tålde värme så bra). Sedan plockade jag bort främre ljuddämparen (en stor j-el) och byggde rör hela vägen till sista dämparen. Besviket konstaterade jag en sänkning av toppeffekten med 2 BHp. Efter konsultation med Raka Rör bytte jag slutdämparen, som var original, till en fullflödesdämpare. Nu fick jag tillbaks de två hästarna och lika många till. Bilen har aldrig gått så bra. Nu räcker det att växla ner ett steg för att köra om. Motorn låter nästan som en turbo nu. Slutomdömet blir alltså ett ganska stort plus med en viss reservation. + Effekten höjs. + Extrem värmetålighet. + Kan kanske "lura" bilprovningen. - Alla dämpare i systemet måste vara av fullflödestyp för att en högre effekt skall uppnås. Sverker "Svalle" Ottosson TS Motorsport ------------------------------------------------------- Ps: Det finns fler tester på Raka Rörs sida! -------------------------------------------------------Volvo 240 2,5L Gunnar Zetterqvist på X3M Racingpartners som tidigare arbetat flera år som avgassystemsbyggare hos Söderqist Racing har givit oss följande information. På hans Volvo 240 2,5L förgasarmotor ej katalysatorutrustad med 220-230HP ersattes den bakre dämparen en Simons 3”-dämpare mot en Raka Rör ”Special” 3”. Resultatet blev en något förhöjd ljudnivå med uppskattningsvis 3-5db och att bilen gick bättre över hela varvregistret. Den gick dock bäst mellan 4-6000 varv/minut. Volvo 240 Turbo 2,3L På Gunnars Volvo 240 Turbo 2,3L med modifierad B23 utan katalysator ersatte han den enda fullflödesdämparen mot en Raka Rör ”Special” 3”. Han erhöll ungefär samma förbättringar som på den andra bilen. Enda skillnaden var att han på denna bil inte märkte någon förhöjd ljudnivå. Gunnar har inte testat någon av dessa bilar i bromsbänk men uppskattar att effekten har ökat i båda fallen med mellan 10-15HP. Tilläggas bör att Gunnar visste vad han gjorde då han redan hos Söderqvist Racing monterat Raka Rör ”Special” på kundbilar med klart positivt resultat. Citroën Xsara VTS På X3M Racingpartners har man två stycken Citroën Xsara VTS-01 för tävlingsbruk. Det är endast två saker som skiljer dem åt. Den ena är utrustad med Citroen Grupp N avgassystem och är 30 kg lättare. På den andra har Gunnar byggt ett eget avgassystem med Raka Rör "Special" 2 1/2" såsom främre dämpare. Vid test på Mantorps långa 3km bana visade sig bilen med Raka Rör "Special" vara 1 sekund snabbare per varv. Körningen pågick i 12 timmar. För en icke insatt verkar 1 sekund per varv inte vara speciellt mycket men Gunnar hävdar att det krävs minimum 10 HP extra för att vinna denna ynka sekund.Nu har man beslutat att Citroens Grupp N avgassystem skall plockas av den första bilen och ersättas av ett likadant bygge som Gunnar utförde på den andra bilen. Jocke 1.07.30 på Gelleråsen:) 1.00.17 på Knutstorp.. 0.41.42 på Falkenberg.. 1.19.96 på Mantorp.. www.JoCompetition.com |
|
|
Jocke, det enda som bevisas med de testerna är att värmetåligheten är bättre på Wankelmotorbilen. Allt annat kan mycket väl vara placeboeffekt eller bero på andra omständigheter! Riktiga bromsbänksmätningar saknas i alla de fall där man inte samtigt har gjort andra modifieringar än ersatt någon ljuddämpare med "specialaren". Som jag skrev innan: i mina ögon är denna produkt rent bondfångeri tills den dagen man kan visa upp effektmätningar "före" och "efter" (med enbart utbytt ljuddämpare!)! Sådana bromsbänkspapper borde väl vara rätt enkelt att fixa fram för ett seriöst företag!? Ställ dig frågan: Vad händer om man byter ut exempelvis katalysatorerna mot ett vanligt rör? Förmodligen ännu bättre effekt än med "specialaren" och med samma avgasvärden. En ljuddämpare "äter" inte upp några avgaser! Däremot kan många moderna insprutningsmotorer klara av bilprovningens generösa gränsvärde vid låg belastning helt utan fungerande katalysator om de är välservade i övrigt! Mvh |
|
|
Johan: Skulle oxå vilja se på mätningar i bänk!..men kan i nuläget bara lyssna på vänner som provat på sina bilar! Dom har märkt en förättring och jag vet flertalet rallybilar som använder denna "burk". Förstår om man är skeptisk till produkten men jag skulle inte kalla den bluff produkt! Har precis monterat på en på Alpinan men det Är en massa snö här så det har inte blivit några tester än.. Jocke 1.07.30 på Gelleråsen:) 1.00.17 på Knutstorp.. 0.41.42 på Falkenberg.. 1.19.96 på Mantorp.. www.JoCompetition.com |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.