|
|
|
|---|---|
|
Ska sätta in ett par 8" i hatthyllan i min 518...nån som har nått bra tipps om hur ju ska göra...sitte två 4*6 som orginal.... har aldrig gjort detta förr så e tacksam för hjälp... Tack!! | |
|
Håller precis på med samma grej i min. För att få plats med stora högtalare kan man "bygga upp" hatthyllan så att högtalarna döljs. De får ju inte plats annars på grund av plåten som sitter under hatthyllan. Alternativt kan du såga hål i plåten så att det går att försänka högtalarna. Tänk då på att flytta hålen mer in mot mitten jämfört med original. Annars finns risken att du sågar i kärlet som sitter i bagaget på höger sida precis under hatthyllan. Iallafall är det så på min bil. |
|
| hur gör man när man ska höja upp hyllan då??? För att göra d snyggast möjligt...nått förslag??? | |
|
Lägg distanser (träklossar) under orginalhyllan och fyll ut resten av mellanrummet med nnnågot dämpande. Alt. distanser till högtalarna. Se bara till att allt sitter ordentligt fast så blir det bättre ljud o så slippper du irriterande vibrationer. |
|
| jag har nu börjat med detta lilla projekt...kom fram till att d inte blir så litet...att får hål i plåten i hatthyllan va inte d lättaste, borrmaskin å sticksåg, visst d funkar men knepigt e d...inget ja rekomenderar...bygg hellre upp hyllan... | |
|
Jag har byggt en helt "ny" hatthylla till E28, dock inte för 8", det sitter 5,25" i min, men 6,5" hade utan problem fått plats! Allt utan att såga hål i plåten!! Hatthyllan har två "bulor" bakom varje huvudstöd, där högtalaren sitter monterad. Jag kan fixa bilder om någon är intresserad! _____________________________ Killar med kvalitet kör BMW! |
|
mag |
Skulle vara kanon med bilder :) hur stora är lådorna som du gjort i liter ungefär ? //Magnus |
|
Jag ska försöka fixa bilder i veckan, ska bara låna en digitalkamera. Lådorna i sig är inte alls stora, svårt att uppskatta. Anledningen till att jag byggde var helt enkelt att jag inte ville köpa nya 4x6" (onödigt dyra!!), utan istället slänga dit ett par 5,25". Hatthyllan är byggd av 6 mm (?) masonite som botten, och "bulorna" är gjorda av 22 mm spånskiva i två lager, så hela hatthyllan är 50mm tjock, och högtalarna är placerade så att magneterna går ned i de två groparna där originalhögtalarna satt. Hyllan är klädd med Biltema's högtalarmatta, mörkgrå (finns även i svart tror jag!!) Jag ska försöka fixa en ritning på bygget också, om intresse finns. _____________________________ Killar med kvalitet kör BMW! |
|
mag |
Hmm låter fint, jag tänkte dock försöka trycka dit 2st 8" are i slutna lådor dom kräver dock bara ca 10l var. Fast det kan kanske bli svårt...... Får gå ner till bilen och måtta lite imorgon (eller i natt om jag inte kan hålla mig :) //Magnus |
|
Ingenting är omöjligt, men två 8":are låger svårt utan att såga i plåten. Synd att sätta sågen i en E28 tycker jag. Jag ska försöka fixa en kamera i morgon eller på tisdag. _____________________________ Killar med kvalitet kör BMW! |
|
mag |
Vill inte och kommer inte såga :), går det inte får det bli en annan lösning. Nu ska jag gå och lägga mig imorgon blir det måttning av hatthyllan. //Magnus |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.