|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Batteriet är nästan sågot som urladdat. Jag har under en längre tid märkt att batteriet varit lite dåligt laddat ibland, men inga störe problem med att starat etc. Men i morse när jag skulle till jobbet var det knappat jag fick igång bilen, den startade på andra försöket med ett nödropp. När jag skulle hem så gick det inte alls att få igång den, den var inte helt död men orkade inte dra igång motorn. Jag har ca 1,5mil till jobbet, det kanske lite kort för att ladda upp batteriet, men lite kräm borde det fått, eller? Köpte nytt batteri i sommras. Mina ljus fram (de jag märker av) lyser väldigt dåligt. Halvljuset är nästan som parkeringsljuset och helsljuset som ett dåligt riktat halvljus. Kan detta bero på det dåliga batteriet Vad kan det vara, dålig generator, något som ligger och drar ström, något annat förslag. Någon som haft liknade problem? Tacksam för alla tips. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kan nog vara så att kolen i generatorn är slut. Man byter både kol och relä som en enhet kostar ett par hundralappar hos nån reservdelsbutik. Är kolen utslitna så indikerar INTE laddningslampan för laddningsfel. Bara vid reläfel och diod/jordfel.Så slitna kol gissar jag på, då de kan ladda lite grann ibland beroende på yttertemperatur, vilket gör att material ändrar storlek och form. Se även till att du laddar batteriet med en extern laddare minst ett dygn, annars är risken stor att det blir förstört eller förkortat livslängd. MVH Hasso Länk |
| Finns det något smidigt sätt att kolla om kolen är slut? | |
|
Du kan köpa en apparat som ja nu givetvis inte kommer ihåg vad den heter, men du kan kolla tändning, hur mycket ström det är i batteriet och ifall generatorn laddar osv. Kostar inte många hundralappar och är användbar till det mesta. Förmodligen så kommer väl kanske nån härinne ihåg vad den heter ? // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Man lossar två stycken skruvar och plockar bort laddreläet från generatorn så sitter kolhållaren och kolen i samma del.Lossa batterikabeln innan ingreppet!!! MVH Hasso Länk |
|
Du har nog på bästa sätt konstaterat att generatorn inte laddar, tjänar inte mycket till att mäta något ytterliggare. Lyd farbror Hassos råd och prova med nya kol/laddningsregulator :-) FP |
|
|
Kan man se på kolen om de behöver bytas eller är det bara skruva loss och byta? Tack för hjälpen? |
|
| Kolen (borstlängden) skall vara mer än 6,0 mm oavsett om du har bosch eller motorola. | |
| Hur vet man hur många amp. det är på generatorn? | |
|
Bör gå att utläsa på generatorns typskylt, men det kanske inte står i klartext direkt. Troligen har du en generator i storleksordningen 60-80A. FP |
|
|
Tody: Generatoruppgifter finns i instruktionsboken. |
|
|
Tackar för all hjälp Har bytt regulaton nu, lite trixit att få ditt den nya, men nu sitter den där. Väntar bara på att batteriet ska laddas klart. |
|
|
Läste denna tråden och den hjälpte mej att lösa samma problem! Tack för hjälpen "hasso" /Filip "med fungerade batteri" |
|
|
Hur mycket kostade "kolen" ?? //Peter |
|
| Jag köpte ny regulator, verkar svårt att få tag på bara kol, om du ska ha bara kol tror jag du får vända dig till någon bilelektriker. Men å andra sida så kostade regulaton bara 90kr + moms. | |
|
Har kört någon vecka nu med den nya regulaton, och laddningen av batteriet obefintlig, det håller laddningen på samma nivå som det var när man fått igång motorn. Lite mät värden (jag har mätt över polerna på batteriet): Motor ej på 12,36V Motor på tomgång (inga lampor på) 12,50V Motor på tomgång (helljus etc på) 12,22V Har läst att när "Motor på tomgång (inga lampor på)" ska volten ligga mellan 14-15V. Det är inget som ligger och drar tjuvström av betydelse. Som jag fattar det så är det något i generaton som spökar. Kan det stämma eller kan det vara något annat än generaton? |
|
| Rengör jordpunkten på flätan. Kolla alla kablar från generator etc. Borsta rent och byt kablar vid behov. | |
|
Med dom spänningsvärdena så har du obefintlig ladning, inte noll men nästan. Det är nåt mera fel i generatorn, spänningen skall ligga runt 14-14,5V när den laddar. FP |
|
|
Jag antar att det är smidigast att lämna in det till en bil elektriker eller liknande. Svårt för hemma fixaren att fixa generaton (inte specielt kul under denna årstid heller ). Eller är det någon som har något tips på andra saker man kan kolla själv än regulaton? |
|
|
Vart köpte du regulatorn för 90 kr ?? //Peter |
|
| froven: Autotillbehör (JKPG) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.