|
|
|
|---|---|
|
Behöver jag ha blyersättningsmedel i min 635:a av årsmodell 1985? Motorn är 3,2 liters varianten. I instruktionsboken står det "Cylinderlock i lättmetall med inkrympta ventilsätesringar och styrningar". Det står att den ska köras på "Premium" bensin. Vad betyder det?" | |
BMW-Yoda |
Det beövs inte blyersättning från 79 årsmodeller, kan vara fel årtal, jag vet dock att det är bara 70-talare som behöver det. Kör själv min 733i-81 utan tillsatser. BMW-Yoda |
|
Har hört att fram till -86 så måste man har bly i bensinen på e24... Jag har en -83 och den körs på bly och har alltid blivit körd på bly... |
|
|
Så länge du inte har katt så kan du köra på bly för säkerets skull, annars, ring BMW och kolla... Mvh Patrik 325i -92 |
|
| Vadå Blyerts? Är det inte det som sitter i stiftpennor...? | |
|
I så fall förutsätter jag att H-L antingen hamstrat bensin eller slutat köra sin bil för ett bra tag sen, för blyet togs bort (så gott som allt i alla fall) för några år sen. Nu skall även de ämnen som ersatte blyet tas bort ur bensinen, så har man en motor som behöver de speciella egenskaperna så måste man hälla i blyersättning. Premium var en benämning som förr användes på bensin med högsta oktantal, på den gamla goda tiden innebar det 99 eller 100. Regular var 93 oktan och om inte minnet sviker så kallades 96 oktan medium. /HJ |
|
|
-> Alfista Inte på Jet-stationerna :) fortfarande bly i slangen. //Ticco OO=00=OO __--------__ BMWCS # 4508 200SX OGS # 17 |
|
|
Jag tvivlar starkt på att Jet säljer bensin med tetraetylbly, den har varit förbjuden att säljas sedan 1995. Däremot har de kanske kvar blyersättningen i sin bensin, jag vet inte säkert om något bolag har slopat den ännu. /HJ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.