AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
986

är det ok att bara hälla i helsyntetolja i motorn?

sc
637
schumi
e30 318is -90
jag ska byta olja på min 318is e30 och jag har köpt en dunk helsyntetisk olja. min kompis sa då att han hade hört att man bara kan hälla i helsyntetolja i bilen ifall det redan är sån olja som är i. han sa att ifall det är mineralolja eller delsyntet som är i och man häller i helsyntet så kan motorn "paja".
ligger det någonting i detta eller kan jag bara hälla i min helsyntetolja?
Sök på gamla inlägg! Det finns många trådar om detta. Mitt råd är att köra på helsyntet!
sc
637
schumi
e30 318is -90
alltså mitt problem är inte ifall jag ska köra på helsytet eller delsyntet, utan jag undrar bara följande:
säg att jag har delsyntet i bilen nu.
jag tömmer ut delsyntetoljan.
jag fyller på med helsyntetolja.
nu blandar sig resterna av den gamla delsyntetoljan med den nya helsyntetoljan.
kan detta på något sätt innebära några problem?
alltså att oljorna blandar sig och bildar någon för motorn farlig olja.
om du tömmer ut den gammla oljan så är de ingen fara alls...
innan du tömmer ut den gammla oljan så ska du stara bilen ett tag så oljan blir lite varm,den rinner ut lättare då!
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
skall ej vara några problem alls.
e bara en massa myter och sägner om att det ej skulle vara bra. Sagor som små barn lyssnar till.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du inte har valt en väldigt tunn syntetolja (ex 0W-30) är det inga problem!

Vilken olja har du köpt?

Om bilen har rullat väldigt länge med en dålig olja kan motorn vara väldigt smutsig invändigt. I såfall kan det vara bra att först slå på ny olja och köra typ 100mil och sedan byta olja en gång till.
I såfall kan du köra den kortare sträckan innan bytet med en lite billigare olja!

Satsa däremot på syntetoljan i det "riktiga oljebytet".

Mvh
Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
om det är så att din bil har haft delsyntet...så kanske du bör byta olja lite tidigare nästa gång...så att du blir av med den "blandade oljan"...

/Henke

BMW CS #5075
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Den lilla mängd gammal olja som stannar kvar i motorn vid ett normalt oljebyte vid varmkörd motor och samtidigt oljefilterbyte har ingen praktiskt betydelse.

För övrigt kan man blanda mineralolja och helsyntetisk olja, oljebolagen gör det och säljer den oljan som delsyntetisk olja!

Mvh
sc
637
schumi
e30 318is -90
jo jag hade tänkt att jag skulle varmköra motorn först.
den oljan som är i nu ser väldigt fräsch ut. den ser faktiskt helt ny ut fastän att den gått tusen mil.
jag har köpt 5W50 har jag för mig. den där helsyntet oljan som biltema säljer.
det har varit så många trådar här inne där man har diskuterat om att biltema är skit eller ej så jag tänkte att jag skulle prova.
denna biltema helsytet olja har mycket högre kvalitets krav än vad som krävs. (i alla fall på pappret.)
min motor är i mycket bra. skick.
jag skall bara köra på denna biltema olja hela tiden så får vi se om det händer något.
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Ska också testa Biltemas 5W-50 vid nästa byte trots att den har lägre kvalitetsklass än deras andra oljor. Jag vill åt viskositetsintervallet till rimlig kostnad

-----------
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Viskocitetsklassningen är bara en del av oljans kvalité.
Jag skulle som sagt hellre satsa på 5W40-oljan eftersom den har bättre ACEA- och API-klassning!

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.