AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.319

var sitter termostaten på en 318is e30? behöver hjälp fort.

sc
637
schumi
e30 318is -90
jag undrar om det är någon som vet var termostaten sitter på en bmw e30 318is?
jag misstänker att min termostat är trasig men jag vet inte var den sitter.
jag fick lämpligt nog en haynes gör det själv handbok i julklapp men den behandlar inte 318is tyvärr.
det närmaste man kommer i boken är väl 318i med m40 motorn och på den står det att den ska sitta under den övre kamremskåpan i en krök som sitter fäst mot topplocket. på 318is finns det ju inga kamremskåpor eftersom det inte finns någon kamrem.
de båda tjocka kylaslangarna går ihop vid framsidan på topplocket i någon stor gjuten plåtdel. kanske att den kan sitta där inne? men då måste man skruva isär halva motorn för att komma åt den känns det som.
någon som vet var den sitter som känner för att dela med sig den informationen?
jag skulle behöva lite info rätt snabbt för jag behöver en fungerande bil.
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Kolla din mail...

//Ticco

www.ticco.com
si
123
silwer
325IC -94
Den sitter där bakom den "stora gjutna plåtdelen"! Du tömmer ut den på vatten, sen tar du bort dom 2 slangar som går in i "plåten" Sen är det 5 bultar om jag inte minns fel, och sen är det bara ta bort kåpan och där bakom sitter den =)

Länk
sc
637
schumi
e30 318is -90
tackar för svaren.

hur vet man ifall det är termostaten eller tempgivaren som är trasig?

min motor blir enligt tempmätaren alldeles för varm alldeles för lätt. fläktremmen har jag bytt och kontrollerat så att den sitter bra. jag har precis så mycket kylarvätska som man ska ha och glykolblandningen är bra.
när jag vrider på värmen inne i bilen kommer det inte in någon värma alls i kupen fastän att tempmätaren visar att motorn nästan kokar. detta antar jag beror på att termostaten har fastnat i ett låst läge så att det varma kylarvattnet inte kan cirkulera. när det inte kan cirkulera så strömmar det inte heller genom det element som skall värmas upp utav kylarvattnet. det är detta element som en fläkt blåser på för att skicka in varmluft i kupen.
hela detta resonemanget borde väl leda till att termostaten är paj eller?
hur man kollar tempgivaren har jag inte en aning om.
Len
Ifall det finns varmt vatten i motorn så borde det komma in i kupens värmeelement när du vrider på värme.
Detta oavsett om termost. öppnat eller ej.
Skulle gissa att du kan ha luft både i motor och i värmelementet, i så fall är det bara att lufta ordentligt (se gamla trådar hur det behöver gå till..).
Annars , om du vrider på värmen (från helt kall) med bara tändningen på, så borde du höra ett klickande ljud när den ventil som sitter före värmeelementet öppnar. Som du kan läsa på andra trådar är det vanskligt att experimentera när vattentempen (verkligen) är hög, risken är stor att förstöra toppen.
Gäller mao att snabbt hitta det verkliga problemet. Glapp vid eller fel i temp.givaren kan förekomma, men detta låter snarare som ett problem med kylverkan.

När det rullar så rullar det!
Och när det gnisslar så kostar det.

len
sc
637
schumi
e30 318is -90
du menar att jag ska lufta kylsystemet ordentligt?
Len
Svar ja, jag tror detta kan vara problemet. Om det är så kan en luftning minska risken för skador på toppen.
Om det sedan fortsätter att "spöka" får du förstås leta efter andra bra förklaringar...

När det rullar så rullar det!
Och när det gnisslar så kostar det.

len
sc
637
schumi
e30 318is -90
nu har jag plockat isär en massa grejer så att jag fick bort termostaten. jag la termostaten i en burk och hällde på kokande vatten. då öppnade den sig. det antar jag betyder att den funkar. det står på den att den ska öppna vid 88 grader och det gör den ju. den öppnade så att det blev en glipa på kanske 2mm. verkar det ok eller?

jag kom just på nu när jag läste denna tråd att jag har glömt bort att lufta systemet. får väl skruva ihop allt och testa med det.

en sak som jag tycker är väldigt konstig är att det ska va 6,5 liter kylarvätska i min bil och när jag pillade ut pluggen så rann det bara ut typ 2 liter max!!!!

hur kommer detta sig? jag hade påfyllt med kylarvätska så att det var vid rätt nivå på expanderkärlet.

nä går ut och luftar nu.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Shumi, det var ju det jag sa till dig tidigare..i min 323 går det i 12-13 liter vatten..men när jag tömmer systemet får jag bara i ca 5 liter vätska. Det är så att tar du loss alla kylarslangar och tappar ur all vätska finns det myclet kvar..runt hälften av den totala...pröva att "jucka" på bilen dvs truck ner den så den fjädrar upp och i sidled så får du ut lite mer vätska. Men det låter ändå lite väl lite med 2 liter om din rymmer 6.5liter totalt, du fick inte ut 30%ens..men det ska inte spela någon roll om inte blandningen är gammal så allt borde tömmas.

Jag kom på en sak, har för mig du sa att du skulle ta loss bottenpluggen under kylaren..har du gjort det??? om du har gjort det verkar det väldigt skumt att bara 2 liter rann ut eftersom min 323kylare rymmer flera liter bara den..men din kanske är klart tunnare???
sc
637
schumi
e30 318is -90
dom två liter jag fick ut är all kylvätska jag kunde få ut. då har jag alltså tömt alla slangar och tagit ur "bottenpluggen" i kylaren. så jävla skumt.

men hur som helst.

jag plockade som sagt isär nästan hela kylsystemet och spolade rent det med varmt vatten flera gånger. man kunde då känna att så gott som hela kylaren blev varm. dvs det verkar inte vara något stopp i den.

jag plockade ihop hela systemet igen och hälde i kylvätska. det gick i typ 2 liter. sen lät jag den stå på tomgång tills den blev varm så att termostaten öppnade. sen lät jag den svalna och då gick det i mer. jag gjorde på detta sätt två gånger och jag fick i ialla fall 2,5 liter till. jag var ute och sladdade i byn i typ en halvtimme sen på natten och då höll sig temperaturen perfekt hela tiden.
jag skulle tippa på att jag har haft luft i kylsystemet ända sens jag köpte den för min tempmätare har alltid hållt på och hoppat, men det har den slutat med nu.

det var dock lite oklarheter angående luftningen. jag läste en massa här på forumet och då stod det att man skulle ha luftningsventilen öppen när man varmkörde motorn. jag gjorde på detta första gången. det funkade inte så bra och det sprutade kylarvatten upp ur luftningshålet.
nästa gång gjorde jag som det står i haynez, dvs köra med öppet kylarpåfyllningslock och stängd luftningsventil. nu gick det bättre.
nu behöver jag bara byta olja så är bilen i toppskick sen :)

FRIFART.. jag var och hämtade tillbaka mina blåa ramper för jag behövde dom. jag upptäckte dock att det inte går att använda dom på min framvagn för frontläppen är för låg så den tar i ramperna. om du vill ha dom igen är det bara att gå till mina föräldrar och låna dom.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.