|
|
|
|---|---|
|
Det är väl inte riktigt dax för bilbyte än men jag har börjat spana lite smått efter en efterträdare och kommit fram till att en e34 525:a 24V med VANOS borde vara en rätt vettig bil. Nämnvärt klenare än den jag har nu vill jag inte ha eftersom jag främst är intresserad av en automatare. M50-motorn verkar enligt foruminläggen inte lida av några speciella svagheter och dessutom är de snåla enligt modellguiden. V8:ornas krämpor med oljepump och plastkula i växellådan skrämmer lite liksom förmodad högre förbrukning och ökade försäkringskostnader. En 535:a -91-92 kanske också är ett alternativ men fråga är om drifts- och försäkringkostnaderna jämfört med 525 gör den värd det? Ni som äger/har kört diverse e34:or får gärna ge några synpunkter på mina funderingar ----------- Länk | |
| Enligt mina erfarenheter är 535 så marginellt dyrare i drift, service och delar, men väldigt mycket trevligare att köra, att det definitivt är värt att välja en sådan. 525 känns tyvärr ibland lite för tam i mitt tycke, men det beror nog mer på att jag är fartidiot än att den verkligen ÄR det. :) | |
| Enligt mina erfarenheter så är 535 marginellt dyrare än 525 i driftskostnader. Vad det gäller försäkring så är det ju individuellt, beror på ålder, vart man bor osv. Jag ligger tex på 1,1 liter blandad körning det är ungefär vad jag gjorde med min 520 -89 än gång i tiden. Gasar du tungt med höger fot så kostar det oavsett du kör 535 eller 525. Tycker själv inte 525 24v är så kvick som man skulle kunna tro, brukade låna kompisens. Köper du en 535 så har du en bil med en motor från samma motorfamilj som din egen du har nu, då vet du vad du får. Tänk på att M50 har dubbla kamar och vanos dyrt om det krånglar. | |
|
535 E34 drar ganska mycket soppa om man jämför med den modernare 525 24v,sen tycker inte jag att 525 24v är såå mycket slöare än 535:an...dock har du ett betydligt bättre vrid i 535.an(som känns).. Vad man sen ska välja är väl en smaksak från "fall till fall" :) Modernitet kontra "gammal hederlig sexa". Mvh Janne. |
|
| Min kompis åker 525ia -93 med vanos, han är mycket nöjd med bilen och den inte tar mer än 0,85-0,90 bl körning/landsvägkörning. Tror att 535 tar betydligt mer i stads/blandad körning än den modernare 24V sexan. | |
| Även en ganska sliten 535-motor går faktiskt att köra under litern blandad körning. Tro mig - jag har gjort det själv! :) | |
|
liste>>>Allt går,men faktum kvarstår att 525 24v är betydligt sparsammare med dropparna än den gamla M30 3,5 vid likadan körning.. Därmed inte sagt att jag är missnöjd med min M535:a,den går t.ex betydligt bättre än min 528 E28,mycket beroende på det överlägsna vridet i 3,5:an... Dock ingen större skillnad i förbrukning mellan 528 E28 o 535 E28:a. Mvh Janne. |
|
|
Husse; Förklara dig lite där med bl körning/landsvägskörning och stads/blandad körning. Hade en 528 -97 med steptronic körde med samma körstil som 535 ungefär samma sträckor. Den drog faktiskt något mer en min 535. Visst det var automat men ändå kom väldigt sällan under 1,2. Min kompis som ägde en 525 -93 har ungefär samma körstil som jag, kör ungefär samma sträckor som jag ligger också och snittar på 1-1,1. Blandat körning ungefär 50-50. |
|
| Janne T; Menar inte att 525 24v är slö. Tycker dock att skillnaden är större mellan 525 och 535 än vad man kan tro på pappret, särskilt vrid men även drag. Känner iofs inte till de bägge automat drivna. | |
|
Theres no replacement for displacement :-) För oss som är sugna på lite modernare motor men inte vill ge avkall på vrid eller behöva betala för en e39:a borde det finnas e34:or med 2.8 M52 motor. Det hade vart en fin kompromiss. |
|
| Tycker att E34 m30b34 är en väldigt bra kompromiss. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.