|
|
|
|---|---|
Svärd |
Skulle till å byta termostaten på bilen eftersom den inte vill bli varm. Men när jag öppnade huven insåg jag vad jag hade köpt för bil. De va ju ingen 320 längre! Så min fråga då, var sitter termostaten och hur byter jag den smidigast?? En 740 från 93! Jag ska väl tillägga att jag är hyffsat händig och har skruvat förr, doch inte så pass moderna fordon... Mvh en frusen Martin GOTLAND har allt, förutom SALT!! |
|
Mig veterligt sitter temostathuset integrerat med vattenpumpen, men det är ju en aning "tajt" med ut- rymmet mellan motor o kyl.... |
|
|
Se Länk Bör vara mycket lika på en E32/M60. Mvh Björn |
|
Svärd |
Jo de e ju lite trångt!! Tack då har jag lite bättre koll. Men lite wellpapp på kylaren så ska man kanske klara sig helskinnad iallafall över knogarna... Tack //Martin GOTLAND har allt, förutom SALT!! |
|
Jag gjorde detta i helgen (ok, farsan hjälpte till - tack far!) och det var mycket enklare än det såg ut vid första anblicken. Vi lossade på luftslangen, vek upp luftburken och vips - riktigt enkelt att komma åt. Det var bara en skruv som var lite kinkig, den som sitter underst förstås. Hela operationen gick på 45 minuter, inkl. tid att köra in bilen i garaget, leta verktyg och tjöta under tiden. En van mekare gör det säkert under 20 minuter. Däremot kan man ju gräma sig lite över priset på termostaten - nästan 800 pix ville BMW ha. 370 pix på Mekonomen också dyrt, men bättre än BMW.. Jag jämför med min V*lvo T5, den gick på 120 spänn... Det kostar att ligga på topp! // CLiFF |
|
Svärd |
CLiFF: Skojar du med mig?? 800:- för termostaten?? Köpte min för 143,20 exkl. moms. Art.nr. 11531702279 och det står BMW på! Kanske är anorlunda till "den lilla V8an". Jo, bort med luftslangen, det räckte för mig. Tog väl drygt en timme, och jag stressade väl inte ihjäl mig direkt. Gjorde det på Nyårsdagen så jag var väl lite trött också!! Men nu blir motorn varm efter ett par km och nålen står ca 2mm till höger om mittstrecket. Och kylvätskan klarar numer -34 grader. //Martin Ps: Det kostar att ligga på topp, men inte 800 spänn... GOTLAND har allt, förutom SALT!! |
|
800 kr verkar fruktansvärt dyrt för en termostat, den kostar runt 300 kr till en vanlig 318i E30, åt h-e för dyrt det också tycker jag. Ibland kan BMW verkligen med att ta betalt! BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
Svärd |
Som sagt, jag gav bara 143,20 plus moms... GOTLAND har allt, förutom SALT!! |
|
Betalte 610 inkl moms den 02 11 14 hos BMW Karlstad |
|
Svärd |
Hmm... har jag haft tur eller?? Det är en termostat vi pratar om. Finns det olika termostater på motorn? //Martin GOTLAND har allt, förutom SALT!! |
|
Jag är helt säker på att vi pratar om samma termostat. Om du fått den för 143 pix - GRATTIS! Åk genast tillbaka och köp på dig ett lager för de kan du sälja här för 400 :-) Iallafall, det är skönt med värme i bilen och inte minst att få ner bränsleförbrukningen lite igen. // CLiFF |
|
Svärd |
Det var på PGs Bilservice i Visby om någon är intresserad! Ringde Mekonomen idag och kollede vad de skulle ha för skojs skull. 370 spänn tror jag han sa. Underbart att bilen blir varm direkt. Tidigare körde jag 1,5 mil till jobbet och då var den precis över blått. Inte så bra... GOTLAND har allt, förutom SALT!! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.