|
|
|
|---|---|
|
Jag var bortrest i ett par veckor, och under tiden fick vi ett par köldknäppar runt 15 minusgrader. När jag efter detta skulle starta bilen, blev resultatet bara en suck. Sidorutan gick dock ner en centimeter som den skall när jag öppnar dörren. När jag satt batteriet på laddning, och efter ett dygn fått tillbaka kraft i bilen, så gick rutan ner ca 4 cm till. Bilen gick att starta, och jag kunde köra rutan ner och åter upp. Dock inte helt upp. Den stannar vid "strömlöstläget", det vill säga ungefär 4 cm från stängt läge = fullt uppe. Vet någon hur jag åtgärdar detta? Just nu har jag lagt en filt över, som täcker tak och sidorutor. Jerker | |
|
Jerker, Det finns en räknare på hur många varv hissen har åkt up eller ned. När du laddade bateriet så nollställdes minnet till noll medan ditt fönster var nere ett halv varv eller så. Räknaren måste alltså återställas. Jag tror att du klarar dig inte utan besök hos BMW... _________ More power! Vill ha kompressor jag med! Länk |
|
sebbe_bmw |
Hissa upp rutan till helt stängt läge, koppla bort batteriet i 15 min, koppla på igen... Då borde ju ränknaren nollats i rätt läge så att säga! Sebbe |
| Sebbe, Du rekommenderade mig att köra upp fönstret helt upp, koppla bort batteriet o.s.v. Problemet är att jag inte kan få upp fönstret! Det stannar ca4 cm från stängning i övre läge. Det går bra att hissa ner till helt nere, men när jag hissar upp, ja, då envisas fönstret med att stanna 4 cm innan den skall. Puh, vad göra? | |
|
Prova då det andra ändläget, dvs fönstret helt nere och ta bort batteriet i 15-20 min. Funkar inte detta så har du förvisso fönstret helt nere men du behövde ju iaf ett besök hos BMW.... Ring dem! Detta är ju ett programeringsfel som de borde åtgärda kostnadsfritt. |
|
| Provade tipset, och, det blev värre! Nu är rutan nere, och går ej att få upp. Jag hör att det surrar i motorn, men den driver inte upp rutan. Körde ner högerrutan för att testa. Den gick ner, men nu är även den inte uppkörbar. Även den stannade i läge fullt ner. Provade bakrutorna. De fungerar som de skall på båda sidorna, både upp och ner. Jag är minst sagt fundersam?? | |
|
Ring BMW och fråga. Det är ju något styrproblem eftersom det kom på bägge sidor. Funkar all annan elektronik som den ska? Motorstyrning m.m.? Finns det ingen nödvev? som typ på takluckan? Annars får du väl riva ner dörrsidorna och veva upp dem manuellt. Men ring först! |
|
JohanOS |
Hade samma problem på min, såhär gör du: Ta upp rutan så långt du kan, med stängd dörr, öppna dörren då åker den ju ner 5mm, sen stäng, då åker den upp 7mm, gör om proceduren tills du kommit till toppen, då går den inte längre mer upp än ner, utan går ner 5mm, och upp 5mm. Voila :) |
| Bara nyfiken, men funkade det? | |
JohanOS |
För mig funkade det :) |
| JohanOS: jo det förstod jag, grattis. men det var mer Jerker som jag undrade över då jag känner mig lite medskyldig till att bägge hans rutor är nervevede max..... Tur att det blivit plusgrader... | |
JohanOS |
Haha, jo. Det är lite roligt. Sabotör ;). Men det funkar nog för han med, jag hade exakt samma problem, min kom också längre och längre ner. Sen kom jag på tekniken. |
|
Funkade det? Ja, jag tror det, men är inte riktigt säker. Problemet har ju funnits i över en månad. Jag är mycket utomlands och bilen körs inte alls. Igår försökte jag alltså med tipset att köra ner rutorna, koppla bort batteriet, och sen efter inkoppling köra upp rutorna. Inget hände, så det var bara på med filten över bilen igen. Ringde BMW-Solna, och fick en tid i dag på morgonen. Åkte dit, och vad händer? Mekanikern trycker på uppknappen för passagerardörren. Den går upp! Sen trycker han på förarsidans knapp. Vad händer? Även den går upp! Jag kände mig som ett stort fån, men var å andra sidan jätteglad över att problemet var löst. Jag förstår fortfarande inte hur, men tror att det har att göra med att jag genom tipset att koppla bort batteriet. |
|
|
Skönt! Kände mig lite som en skurk där ett tag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.