|
|
|
|---|---|
|
Jag ska försöka göra en sammanställning av antalet ALPINA B7 Turbo (E28) i landet och vore tacksam om ägare till denna "gårdagens sleeper" skickade mig ett mail med information . Om någon vet en bil som "står i lådor " så är även detta av intresse ! För övrigt så skulle det vara kul att läsa om någon har något att skriva om denna underbara bil !! | |
|
Gäller ditt intresse bara E28:orna. Gillar E12:orna bättre! /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
|
Jag har tyvärr ingen,men vet om att Teknikens Värld gjorde en test med 330hk varianten(S) o lyckades haspla fram 4,8 sekunder 0-100. Ferrari Testarossa t.ex klarade bara 6,0 till detta magiska 0-100 test av samma tidning...Slö vagn m.a.o :) Mvh Janne. |
|
|
Kristian : i.o.m att jag själv har en E28 så ligger den "varmast om hjärtat" men givetvis ska även E12 vara med i sammanställningen ! Janne: Det kända testet i Teknikens Värd gjordes med en "lätt trimmad" bil ! En standard B7 Turbo kat (320 hk/520 Nm) gör enligt test i Tyska AMS Nr 11/87 0-100 på 6.1 sek och 0-200 på 16.1 sek !!! 100-200 på 10 sek är inte dåligt även bland dagens bilar. Dessa bilar kunde specialbeställas med ett antal olika vxl-lådor och utväxlingar ! Min bil tex har en utväxling för hög toppfart och inte för bra 0-100 tid! (3300 varv på 5:ans växel =180 km/h!!) Glömde förresten min e-mail adress! ando.gunnarsson@bmwcs.com |
|
|
A. G: Vad vill du ha för uppgifter i mailet man skickar till dig då? -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Alecci : Modell (E28-E12) ,årsmodell ,tillverkningsnr samt gärna mer individuell info(färg,klädsel o.s.v)och även gärna adress och tel nr. Hälsningar Ando Gunnarsson |
|
|
Ok A.G,den kanske var trimmad men enligt det som jag kunde läsa av det som stod i texten så var den original förutom fjädrarna som var 8-10% hårdare än standard Alpina fjädrar.. I databladet stod bl.a följande: ca 330hk vid 5700rpm,512Nm vid 2400rpm,kompression 8,0:1,volym 3430cm3.. Mvh Janne. |
|
|
Janne: Det kan vara så att Teknikens värld tog de data som fanns om en B7 med ställbart laddtryck (det är just dessa som du uppger) . Skillnaden mellan ställbart och inte är att de ställbara laddar 0.85 medans de utan laddar 0.7 (300 hk /501 Nm vid 2200 varv) Om det är någon som har detta test så skulle det vara kul att få en kopia !! Hälsningar Ando |
|
|
tjena Ando, roligt att se dig här oxå!:) Du vet väl allt om min redan antar jag eller ska jag skicka ett mail ändå? Kul att du har den kvar. Ska fixa en kopiering av reportaget åt dig. Hälsn. Jimmy, Ånge jimpa |
|
|
Hallå Jimmy! Hur går det med topplockspackningen? Det vore bra om du kunde maila mig uppgifterna om din bil ! Gott nytt år Hälsningar Ando |
|
|
Har inte fått nån än, så jag väntar ivrigt. Då skickar jag ett mail. Hur gick det med din? Fick du nå mer fart på den? Får önska dig detsamma. jimpa |
|
| Är intresserad av att köpa en B7 Turbo E28... Någon som vill sälja? Maila mig isf!! | |
|
Ja vad får man ge för en sån ? har aldrig sett nån ute på annons så dom är väl rätt så ovanliga , typ som Alpina B6 3,5 ? _____________ Länk |
|
|
Hoarder/Wrath : Det tillverkades 236 st utan kat och 42 med mellan April -84 och Juli -87. Man kan bara spekluera hur många som finns kvar i "livet" idag!! När jag bestämde för att skaffa en så fick jag tag på en bil i mycket bra skick genom kontakter i Tyska Alpina klubben . Det man måste se upp med är att bilen inte är ihopsatt med delar från alla möjliga andra bilar !! "vanligt" när motorn går sönder är att man sätter dit en "ny" från en 745 !! Jag såg två sådana bilar till salu!!! Räkna med att betala minst 10-12.000 EUR för ett hyggligt Ex. Hälsningar Ando |
|
|
Ando har alldeles rätt, jag var själv nära att åka dit på en fuskad B7a, visade sig senare att de va i stort sett bara insuget som var alpina, lätt att flytta över 745-grejer. Nog för att den gick riktigt bra oxå men den va omlackad i sonderlack i efterhand å d känns inte riktigt bra. Fick oxå tag på min genom en samlare i Tyskland med få ägare, äldre män som haft den långa perioder. Å man kan nog få betala rätt dyrt för fina ex. Inte alltför många kvar tyvärr. Men hittar ni ett fint ex så har ni mycket glädje framför er. jimpa |
|
|
En Alpina B7 Turbo kan man få ge allt mellan 25.000 och 230.000 kr för i Tyskland, beroende på modell, årsmodell, skick och mätarställning med mera. De ovanligare bilarna (B7S) tenderar att generellt sett ligga lite högre än de övriga. Orginalskick är naturligtvis ännu en sak som påverkar priset... De flesta av dessa underbara bilar i hyfsat skick ligger nog mellan 55.000 - 100.000. -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Det finns en B7 S till salu nu på mobile.de för 25000 euro. 5000 mil drygt! Jösses. Skulle lätt offra en tumme eller två för att äga den bilen... jimpa |
|
|
Priser kan man diskutera hit och dit i en evighet ,men en sak är säker ,bättre att köpa en ok bil för mer pengar än en billig som man tänker "fixa till" !! Och som det så ofta är på eftertraktade bilar av små serier "PRISET AVGÖRS AV SÄLJARENS BEHOV OCH KÖPARENS IVER !!!" Ando |
|
|
Bra sagt. Ando, du har mail. Har fixat reportaget. jimpa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.