AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.178

Konstigt ljud

Har en 325ia 93a. Jag upplever att det kommer ett skumt ljud ifrån framvagnen tror jag hörs som en fjäder lossnar. Detta ljud kommer varje gång jag startar bilen och ska köra iväg. Det kommer inte vid något speciellt varvtal utan vid ca 1000 varvs strecket. Ljudet kommer bara när jag startar bilen, står jag stilla o accelererar så kommer det inte, utan bara när jag startar bilen o börjar köra. Har även prövat att stanna bilen o stänga av den och sätta på den igen och då kommer ljudet igen. Har också prövat att backa och även där är det samma.
Vad kan detta vara? Hoppas någon kan hjälpa mig, för det är synnerligen irriterande att höra det ljudet varje gång...

Ola
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kan ha helt fel!!
Men, jag upplever också såna ljud (inte så himla störande i mitt fall men dock) när jag startar bilen och kör iväg. Jag gissar på att det kan vara bromsoken som efter avstängning sitter kvar mot bromskivan och liksom låser sig lite när bilen står (kort som länge), för att sedan "ritsch" skrapa till lite när man startar och kör iväg...

Kan som sagt ha helt fel men detta är vad jag tror.

Mvh
Anders S.
Froz-523
Har också upplevt det ljudet som jag tror du menar, låter som en fjäder som "fjongar" lite dovt. Hade tidigare en E36 med ABS där det ljudet fanns. På min nuvarande bil hörs inte ljudet, men vet andra med samma typ av ljud.

Det svar jag har fått på vad det är, är att det är bromssystemet (ABS:en?) som gör någon slags självtest strax efter det att man rullat iväg, och att det alltså är helt normalt att det låter så.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Låter iofs vettigt. Med tanke på att dom gånger ABS-lampan har börjat lysa på min (varför den gjorde det vet jag inte men men...) har det börjat först efter någon meter.
Jag tror på din teori nu när du säger det.

Mvh
Anders S.
Okej, jag blev lite fundersam när jag hörde det där fjong ljudet. I och med att det bara kommer när man satt på bilen och kör iväg så låter det vettigt att det är nått med ABS en eller något med bromsoken som ligger på i början.
Men jag tycker att det ljudet har kommit nu rätt nyligen efter att jag har bytt styrväxeln på bilen men jag tror inte att det kan ha med det att göra nu när ni har samma problem.
Någon annan som kan tänkas veta vad det är?
Men det är lite skumt att det hörs just när man rullat iväg en liten bit, för det hörs inget om man bara låter bilen rulla av sig själv.

Mvh Ola
Su
554
SunKi
325i -92
Jag tror absolut itne på den teorin, har samma ljud i min 325i -92, och det har funnits jämt, har börjat för två veckor sen. Är lite rädd för ljudet, har för mig att det inte riktigt låter heller.. mer känns i ratten.
Su
554
SunKi
325i -92
Har inte funnits jämnt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.