AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
819

Ventilations timer?!

The_Skygazer
Jag har ett lustigt problem, det är så att ventilationen sätter igång vart 2a minut och blåser full fart i 1 minut, sedan så är det lugn rulle i 2 minter till att det sätter igång igen. Mycket irriterande. Någon som vet hur man stänger av denna funktion. Har plötsligt uppkommit nu när jag skulle in till stan.
The_Skygazer
Är det ingen som vet vad det är för problem, ?
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Har du provat att ställa in fläkten manuellt i alla effektlägena? Det kan vara "fläktmotståndet" som gått på lunch vilket kan ge underliga fenomen.

Mvh, Steaman

The_Skygazer
jag har provat med allt, ínget hjälper, det är som om den försöker att hålla en viss temperatur. eller nått.
Bör vara nåt i klimastyrningen till fläkten.
E39 har inget fläktmotstånd eller fasta lägen, fläkten regleras steglöst elektroniskt.
Processorn i kliman kan ju ha fått frispel, prova boota om bilen genom att lossa batteriet en stund. Undrens tid är inte förbi..

FP
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag vidhåller att det troligaste är att det är "resistorpaketet" som är trasigt! Felet som du beskriver är ett känt fel på E-39. Den sitter i kupéns högera sida mot torpedväggen. Det kanske inte är en vanlig passiv resistor mmen kallas lika fullt för resistor i detta sammanhang. Det finns en beskrivning på hur det går till att byta den: Länk

Mvh, Steaman

The_Skygazer
Tack för all hjälp. Jag skall se hur jag löser det på smidigaste och billigaste sättet, jag återkommer med info om några dagar när allt är öppet igen, gott nytt år på ER!!!
Det är helt OK att ordet "fläktmotstånd" lever kvar i sammanhanget, men vid felsökning kan det vara bra att skilja på stegkopplade fläktar och steglösa. Det som visas i länken är kylaren till effektkretsen (transistorer) som styr motorn steglöst, via +/- knapparna eller via kliman. Det brukar bli värmeutveckling och glapp i anslutningskontakten till effektkretsen, möjligen fel i transistorerna inne i kylaren.
På felbeskrivningen verkar det som om något styr fläkten till att starta/stoppa med viss intervall. Isf ligger knappast felet i effektkretsen, ett fel här brukar bli permanent. Men man vet aldrig, en kontroll/provbyte skulle visa detta.

FP
The_Skygazer
Sådär, nu var det fixat och klart. Det var fläktmotståndet som var felet. 964:- och en väntan på 30min hos BMW, sedan var det klart. Tack för all hjälp jag fått.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.