AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
581

Givare på luftburk - M5

//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Jag demonterade luftburken, och såg att det sitter en givare i nedre delen som såg ut som en temperaturmätare. Vad är detta för givare, och kan man klara sig utan den om jag skulle montera ett öppet filter?
Den ska känna av tempen på insugsluften så ifall den är för kall så värms insugsluften upp av kylvatten. Om det är samma givare jag tänker på så går det kylvatten i slangarna till den, och du ska bara montera den i närheten av ditt öppna filter.

Mvh
Patrik
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Ok, om jag inte kopplar in den, vad händer då? Om jag bara använder bilen på sommaren, behövs den då?
Isåfall måste du ju plugga den så det inte sprutar kylarvatten, men det är inte såå svårt att bara sätta den i närheten av filtret, det är nog bäst......

Mvh
Patrik
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Det är en elektrisk kontakt med två kablar till, så inget vatten kommer att läcka ut. Givaren sitter inne i luftburken.

Kablarna går in i härvan som går från luftmängdmätaren. Frågan är bara hur elektroniken reagerar när den inte får något värde från givaren. Nu hänger ju bara kontakten löst.

Jag förstår inte hur vattnet skall kunna värma insugsluften? I så fall måste det ju finnas slingor med vatten inne vid insugen. Fungerar det verkligen så?
Ok, då var det inte samma som på 325an....

Mvh
Patrik
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Vet någon om man klarar sig utan givaren, och vet någon vad den är till för? Jag hade tidigare en 325:a, där satt inte någon sådan.
Den måste vara inkopplad för att motorn ska fungera ordentligt.
Den ger information till styrboxen om temperaturen på insugningsluften, det behövs för att bla kunna ge rätt mängd bränsle vid olika temperaturer (läs densitet) på luften.

På m5:an värms inte insugningsluften av kylvattnet.

Jag jorde ett hål i "halsen" på sportluftfiltret och pressade in givaren på min 3.8.
Kanske fungerar att sätta den utanpå filtret men se till att den inte blir utsatt för ngn strålningsvärme så den mäter "fel".
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Ok, tack för tipset!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.