|
|
|
|---|---|
|
Har en 323i -85 med rasad motor, en 318i -81 som är helt ok och har lite planer för bilen... Någon som vet om en 1,8i-motor passar på 323:ans växellåda? Planen är att köra med 1,8:an och uppdatera chassit tills det blir ok och sedan lägga i en 3,5liters motor. Har fått erbjudande att köpa en 3,5lit motor komplett med kabelhärva och styrbox och vxl-låda för 15000:- den har suttit i en 535i -90:a och bara gått 7000mil... Kan man få det billigare eller är 15000:- en rimlig summa? mvh Magnus | |
| 15k är svindyrt. Max 10 för en sån maskin med låda. Dessutom är det ju inte så troligt att den bara gått 7000 mil. M10 passar inte på M20 låda, men M30 passar på M10. | |
| Annars om du ska sälja bilen kan du höra av dej till mej... | |
|
Du får den inte genom SBP med M10. Eller M30 för den delen. Annat än på tur förstås. Kiip Spiiding! |
|
|
Är inte så bra på modellbeteckningar men är M10 motorn från 318i-81, m20 från 323i-85 och m30 från 535i -90? En e30 med 3,5:a kan ju inte vara några problem att få igenom besiktning eftersom det finns Alpina B6 med 3,5liters och även e30 med v12:a... Om inte kan nån förklara varför det inte skulle gå? |
|
|
viking: Det är i sverige inte tillåtet att ändra effekten i sin bil från det den hade original(det som står i reg.beviset). Finns säkert någon som kan förklara detta mer detaljerat... ///M vh Kalle H, BMW CS(syd)#5120 ______________________________ Länk |
|
| Kanske skulle tillägga att det är regbesiktning som gäller så det inte blir några missförstånd i diskussionen! :) | |
|
Här är fem mer eller mindre bra trådar i ämnet: Länk Länk Länk Länk Länk Det är mycket att läsa och det är inte säkert att du blir mycket klokare av det, men lite hjälp hoppas jag ändå att du får genom ovanstående. |
|
|
liste: Tack! Nu är jag lite klokare iaf! Om man skall gå den lagliga vägen är det enda lagliga alternativet att besiktiga med en 2,5liters på 170hk vilket skulle gå igenom besiktningen utan problem med nån hk marginal... Så nu när jag är så klok så tänker jag göra en lätt renovering av min rasade 2,3:a som har +26000 mil bakom sig, fixa en "utbytesmotor" alltså en 2,5:a och turbokonvertera för lite mer kul och fixa snabbkopplingar på det elektriska och andra kopplingar så man "lätt" byter motor och vxl-låda. Sen om jag har fattat det rätt så är det enda man behöver oroa sig för är polisen!? =) |
|
|
Det ska väl ändå inte vara någon 2,5 liters motor i den bilen? Samma motortyp som låg i bilen i originalutförande ska ligga i bilen, annars krävs registreringsbesiktning. Ska du kunna registreringsbesikta med utbytt motor krävs intyg mm. Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! |
|
| Jag skall regbesiktiga bilen med bur och orginalmotorn. Efter besiktning byter jag motor till en större... eller om det går att ordna alla intyg så kan jag ju besiktiga den med den större motorn. | |
M3-Mackan |
Det där med att få intyg kan du nog glömma...Många som velat & försökt. Går icke. -Mackan- |
|
Då finns det inte mycket att göra: Behålla orginalmotorn Plocka ur allt som väger Regbesiktiga med bur |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.