AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.239

"Frusna" stötdämpare?

Pe
19
Peter83
520i -88
Var nyss och körde efter bilen stått och vilat i 5 dagar. Visade sig att det "klonkade" när man körde över gubb etc.

Är det kylan som kan ställa till det för stötdämparna?

Kollade efteråt under bilen och såg att avgassystemet var ungefär 5cm lägre än resten av underredet. Normalt?

Har aldrig hört ljudet förut. Det blev mindre frekvent ju längre tid man körde.

tacksam för svar

Jo
33
Jonas - V8
523i Touring -98
M5 -00
Jag hade liknande ljud på min e-34. Plötsligt en dag då det hade varit under 10 minus på natten så var bilen hård som plattjärn i bakvagnen. Det visade sig vara den ena stötdämparen som gasen läckt ur och ersatts med vatten som frusit. Två nya dämpare och bilen var som ny utan klonkande ljud.
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Okej så om man har ett klonkande ljud från bakvagnen så kan det vara stötdämparna???Min klonkar både fram och bak....så kanske är det dax för byte av alla 4 st stötdämparna + fjädrar...

Mvh Ricke
Det fenomenet hade jag på min bil första vintern jag ägde den. Det visade sig att det fanns ett läckage och då frös dämparen fast (snacka om sportfjädring)
Antagligen kom det in kondens eller nåt som sedan blev till is på natten.

Byt och njut av nya fräscha dämpare. Har du kosing och gillar att köra aktivt så passa på att byta upp dig till någon slags sportdämpare från Koni,Bilstein eller varför inte Öhlins... Finns ju massor med andra märken men det jag menar är att se detta som ett "billigt" tillfälle att uppgradera väghållningen.

Själv gjorde jag misstaget att sätta på original som jag sedan blev klar över att det hader varit lämpligt att byta mot lite vassare saker om man kör lite bana och kuriga småvägar..

Inget fel på original men dom är ju anpassade för något lugnare framfart.

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Du nämner att avgassystemet låg lägre, det kan inte vara så att ngn av upphägningarna i avgassystemet lossa/gåt av och systemet ligger emot något, varav klonkandet.

NoFear
M3-Mackan
Det där med avgassystemet hände min för 2 mån. sedan. Men det klonkandet brukar variera med farten. Högre fart snabbare klonkande. Kolla det först, du känner ju om du tar tag i systemet och skakar om det gungar är det förmodligen en upphängning som är slut.

Men om det klonkar både fram & bak kan det nog mycket väl vara dämparna.

-Mackan-
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Jeg har nye originale M-Tech støddæmpere på min E36 323i - 1997. Dæmperne har "kørt" ca. 1000 mil og de "klonker" de første 2-4 kilometre når der er minus grader udenfor....effekten er imidlertid hele tiden på top !

V-max
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Fastfrusna stötdämpare har även jag problem med. Mina 4 stötdämpare misstänker jag har gått lika långt som min bil (22000 mil) vilket är mycket! Jag har märkt att höger stötdämpare fram har läckt och nu när det är 10 minus grader ute så fryser de fast. Det smäller som F** i hela bilen när man kör över minsta ojämnhet! Skitjobbigt! Har även märkt att det klattrar bak när det är kallt, förmodligen så är bakstötdämparen slut också. Ska undersökas när jag byter dämparna fram, ska köpa BMW original (1505 kr/st) på Novation i Uppsala. Bilen är en 525i -90.

Länk
Intressant. Min har haft en stum känsla på höger bak nu när det varit kallt. Jag har provgungat på den utan några efterdyningar. Det skulle alltså kunna vara en frusen dämpare...

Udo Dirkelsniff
Klonkandet kan man väl leva med värre är tantens klagande;-)

Udo Dirkelsniff
Mtibbe
Tjaba! har en 86:a 535 med samma symptom av klonkande när man kör över kullersten och väg bulor faan va det studsar som en EPA traktor. Samt e den känslig för spår.. dax för nya dämpare va?? Det e inge risk att annat går sönder innan man hinner å byta va?? har bytt det mesta vid det häe laget,,.. Mvh mtibbe

Td
38
Tds
525tds touring-95
Skulle byta dämpare fram på min 525tds Touring rev ner ena sidan för att upptäcka att dom nya dämparna inte passar (FY F..) det visade sig att bildelsfirman beställt hem dämpare till en sedan som är något kortare VEM F.N SKULLE KUNNA TRO DET ÄR SKILLNAD MELLAN SEDAN OCH KOMBI.
bara lite info så inte flera går på samma mina
...börja om från början....
GOD FORTSÄTTNING OCH GOTT NYTT ÅR
J.B
Som allt annat så håller inte stöt dämpare i evigheter heller ,,och ett fruktansvärt bra tecken på byte av en sån är då den fryser i kylan , lever med mellan -5- -25 i normala fall under några månader , i värsta fall upp till -35 ,,så byt om dämparen blir som en stång ,,,blir till min förvåning fundersam över en del som funderar varför bilen kokar här på forumet när det blir kallt !!!!!! , bara för att man bor norr om Dalälven så är det ju inte + grader året om , för oss Norrut är det självklart att kolla upp bilen inför vintern o slippa sånna enkla bekymmer ,, man blir liyte fundersam i bland !! på en del funderingar här , men jag dömmer inte alla efter en kam ,, det är många kloka ord från er Söderut också , men en sån enkel sak som att kolla kylarvätskan ,hmmm..
Ja ,,Kylan kan ställa till bekymer ,,även för oss här uppe trotts förberedelser .
Bara ett litet inlägg mitt uppe i allt .

Men Får väll Önska alla er BMW ägare ett riktigt Gott Nytt år o Slippa bekymer med Kylan , det vänder ju snart till den varma tiden.

J.B
Bj
56
BjornR
528i -96
Låt bilen stå i ett varmt garage över natten och se om det släpper gör det det så är det dämparna.

Alternativt spola dämparna med riktigt varmt vaten i några minuter och se om det släpper.

//Björn
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Det är troligtvis dämparna som frusit (blivit sega)
detta hände mig juldagen på väg hem från svärmor. -36 grader mysigt. hyfsad köldfaktor vid 100 knyck.men bilen höll till och med värme.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.