|
|
|
|---|---|
Ras.mus |
Har ett litet problem med en 518i från 88. Felet visar sig alltid när bilen börjar bli varm, en mil efter start ungefär. Den tickar nere nån stans under ratten och motorn hackar exakt samtidigt. Detta gör den i 3-10 sekunder och sen är det lugnt igen. Kommer inte tillbaka igen förrän nästa biltur... Kan det vara någon sorts relä som styr något som kan få motorn att hacka? Det låter ungefär som när ett relä drar nämligen, fast flera gånger så det blir ett klickande (ej ett klick bara...) Har precis bytt instrument med hela SI-kortet. Dock flyttade jag över hastighetsmätaren för den förra var paj... Men jag tror ljudet kommer längre nerifrån. Någon som vet vad det är? |
| Bränslepumpsreläet? | |
Ras.mus |
Gör det enkelt för mig = säg var det sitter oxå! Please? |
Ras.mus |
Men gör det verkligen så att motorn hackar DIREKT när relät slår från? Borde inte klicken komma några sekunder före hackningarna då? Eller det är pga insprutningen? |
|
Sorry...är inte säker på var bränslepumpsreläet sitter på din bil, på min sitter det iaf tillsammans med 2 andra reläer under en kåpa i en separat "box" vid sidan om den vanliga säkringsboxen. Din andra fråga vågar jag inte svara på.. ///M vh Kalle H, BMW CS(syd)#5120 ______________________________ Länk |
|
Ras.mus |
Alltså, under huven då? (reläet...) |
| Ja. Borde stå med i din instruktionsbok! | |
Ras.mus |
Jag kan inte hitta någonstans i instruktionsboken var reläerna sitter!!! Någon som vet? Skulle vilja veta var alla som har med motorn att göra sitter, framförallt till bränslepumparna. |
Ras.mus |
Hittade ett idag. Det satt bredvis säkringsboxen. Finns det fler än ett? För jag tror inte att tickandet hörs ända från motorrummet! Eller det kan vara det ändå och nått annat relä inuti beror på det (typ)... Får väl ner på bmw och köpa ett nytt. var på skroten innan och inte en enda hade det kvar, däremot alla andra relä... Synd bara att bmw i lund inte öppnar förrän den 2:e (reservdelar). |
Ras.mus |
Verkar inte som det var bränslepumpsrelät... Kan det vara temperaturgivaren? Den ger väl signal till styrboxen. Det finns väl dessutom två, den andra ger väl till tempmätaren? Har jag fel? |
Ras.mus |
Tjejen var inne om på BMW ilund häromdagen och passade på och fråga vad det kunde vara och efter ett antal "men lilla vännen, vem har påstått att det kan vara ett relä" osv osv... tyckte de att det kunde vara tändstiften. Jag tycker det verkar märkligt!!! Kan det verkligen vara det? Jag förstår lixom inte VARFÖR de skulle orsaka hackning när motorn börjar bli varm, och då bara under 5 sekunder... |
Ras.mus |
Ingen som vet? |
|
Jag har en teori och det är att du har ett eftermonterat billarm och till dom sätter man ett relä för att bryta spänningen till tändspolen och det är myket möjligt att detta glappar i någon anslutning eller att det är slut för det brukar inte vara någon högre kvalitet på dessa. Dra ner kåpan under ratten, bara några få skruvar och kolla efter en harva av kablar och boxar så hittar du säkert också ett eller flera reläer. Man brukar "kasta" in styrboxarna för larmet under konsollen vid ratten. Håkan Hagelkvist |
|
Ras.mus |
Hej Håkan! Jag har själv eftermonterat ett Cargard 950s. Det bryter tändningskabeln. Men dess relä sitter i själva styrboxen och inte löst. Jag ska prova att koppla förbi men som sagt, det kan knappast vara det... Hoppas jag, för då blir det dyrt! |
|
Berätta gärna när du löst det så vi får veta. Det behöver ju inte nödvändigtvis vara relät i själva styrboxen det kan ju t.ex vara spänningsmatningen eller jorden till själva boxen som glappar, då lär nog relät släppa och du får en brytning av relät i boxen. Kan också vara nåt annat glapp t.ex i din anslutning till tändspolen som du gjorde när du kopplade in det. Symptomen tycker jag ialla fall tyder klart på att tändspolen tappar spänningen. En kompis till mig hade förresten en 325:a -87 som plötsligt inte startade och det visade sig att det var en säkring vid batteriet som satt i kofferten som arjat sönder. Den matade spänningen till styrboxen som styr tändningen. En ganska konstig säkring har jag för mig. Håkan Hagelkvist |
|
Ras.mus |
Har bytt tändstift idag, det satt NGK i och petade i nya bosch (bmw-original) för 160:- för fyra. Ganska överkomligt... Får se om det räcker. De skulle bytas ändå, tyckte jag, så jag började i den änden. Jag skriver igen om det var det... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.